12 Úno

§49 odst. 3 ZVZ – Poskytování dodatečných informací dodavatelům

Dobrý den,
zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (dále také „ZVZ“) v § 49 odst. 3 ukládá zadavateli povinnost odeslat dodatečné informace současně všem dodavatelům, kteří požádali o poskytnutí zadávací dokumentace nebo kterým byla zadávací dokumentace poskytnuta, přičemž dle § 48 odst. 1 a 2 ZVZ textovou část zadávací dokumentaci je vyjma postupu sektorového zadavatele podle § 33 ZVZ zadavatel povinen uveřejnit na svém profilu a tu část zadávací dokumentace, která nebyla uveřejněna na profilu, je povinen předat či odeslat nejpozději do 3 respektive do 2 pracovních dnů ode dne doručení písemné žádosti dodavatele.
Při výkladu § 49 odst. 3 ZVZ nezbytné vycházet z vyhlášky č. 133/2012 Sb., o uveřejňování vyhlášení pro účely zákona o veřejných zakázkách a náležitostech profilu zadavatele. MMR jakožto gestor ZVZ připravil a postupně aktualizuje metodiku k této vyhlášce, která je dostupná na adrese: http://www.portal-vz.cz/getmedia/745e5233-1e1c-4d46-bc3b-8f597b675f9d/Metodicky-postup_profil-0141101_V7_o.pdf
Z předmětné metodiky lze shrnout, že jelikož dle § 17 písm. w) ZVZ musí profil zadavatele, prostřednictvím jehož zadavatel uveřejňuje informace a dokumenty ke svým veřejným zakázkám, umožňovat neomezený a přímý dálkový přístup, doporučuje MMR, aby tento neomezený a dálkový přístup byl umožněn bez jakékoliv registrace, neboť pro případné uchazeče je to rychlejší a komfortnější. (Tento způsob bude rovněž aplikován při realizaci Národního elektronického nástroje, jehož tvorbu v současné době MMR zajišťuje). Přestože požadavek registrace není v rozporu se ZVZ, nesmí však jakýmkoliv způsobem omezovat okruh osob, které mají zájem seznámit se s dokumenty uveřejněnými na profilu zadavatele. Proto jakékoliv vyžadování údajů (např. povinné IČO) nebo ověřování platnosti údajů (např. oproti ARES) není přípustné. Vzhledem k tomu, že zadavatel má povinnost poskytovat dodatečné informace na profilu zadavatele, není proto nutné mít přehled o potenciálních uchazečích. Pokud by ovšem zadavatel trval na registraci a zajištění odesílání dodatečných informací osobám, které projevily zájem o zadávací dokumentaci, bylo by vhodné kromě „registrovaných uživatelů“ vytvořit např. anonymní přístup, při kterém uživatel prohlédne potřebné dokumenty bez nutnosti registrace, byť i s vědomím toho, že mu nebudou zasílány informace o veřejné zakázce. Zadavatel je povinen zajistit, aby registrovaný uživatel měl po své registraci okamžitý přístup k informacím uveřejněným na profilu zadavatele. Omezováním přístupu uživatele – např. až po následném doručení přístupových údajů (hesla) e-mailem či poštou znamená potenciální porušení zásad uvedených v § 6 odst. 1 ZVZ.
Z výše uvedeného i s vědomím Vámi uváděného rozhodnutí č.j. ÚOHS-S243,246/2013/VZ-18727/2013/522/JCh, lze doporučit postupovat dle zmíněné metodiky a registraci nevyžadovat a dodatečné informace kromě jejich povinného uveřejnění na profilu zadavatele odesílat pouze všem známým dodavatelům tj. těm dodavatelům, kterým byla poskytnuta neuveřejněná část zadávací dokumentace nebo o zadávací dokumentaci požádali. Setrváte-li na registraci, je nutné za dodržení výše uvedených podmínek dodatečné informace odesílat všem registrovaným dodavatelům i s vědomím, že jejich jména a adresy nemusí odpovídat realitě.
Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.