NIPEZ

NIPEZ

Národní infrastruktura pro elektronické zadávání veřejných zakázek (NIPEZ)

Elektronizace zadávání veřejných zakázek v České republice vstupuje do nové éry. Dosavadní řešení, postavené na monolitických aplikacích, postupně nahrazuje moderní službami orientovaná architektura (SOA). Tento přístup umožňuje rozdělit monolitický systém na menší, specializované služby, které spolupracují prostřednictvím jasně definovaných rozhraní. Díky tomu je celý ekosystém flexibilnější, přehlednější a lépe reaguje na měnící se potřeby uživatelů i legislativy. Službami orientovaná architektura přináší rovněž úspory při tvorbě, rozvoji a provozu služeb.

Přechod na službami orientovanou architekturu není jen technologickou změnou, ale je především krokem k modernějšímu, otevřenějšímu a udržitelnějšímu způsobu zadávání veřejných zakázek.

mostbet 7slots mostbet 1win
Schéma 1 Cílová podoba službami orientované architektury NIPEZ (modře jsou vyznačeny již existující prvky NIPEZ, zeleně prvky, které budou v brzké době vytvořeny)

Ústředním prvkem nové architektury je Registr veřejných zakázek (RVZ). Ten zajišťuje uchovávání dat o veřejných zakázkách a jejich výdej všem oprávněným konzumentům. Zadavatelé tak mohou snáze integrovat data o VZ do vlastního prostředí. Prostřednictvím RVZ rovněž zadavatelé naplňují legislativní povinnosti spojené s publikací dat o veřejných zakázkách do propojeného (bod 7.5 Informační koncepce ČR; např. zákon č. 111/2009 Sb.) či veřejného (bod 7.6 Informační koncepce ČR; např. § 4c zákona č. 106/1999 Sb.) datového fondu.

Vytvoření RVZ umožňuje dekompozici monolitických elektronických nástrojů do souboru na sebe navazujících autonomních služeb, které v součtu komplexně pokrývají celý proces zadávání veřejných zakázek. Každá služba odpovídá úkonu prováděnému zadavatelem, či dodavatelem při přípravě a zadávání veřejné zakázky.

Schéma 2 Koncept základních služeb a registru veřejných zakázek

MMR se v rámci nové architektury zaměřuje na tvorbu základních služeb, tj. těch které ukládá zákon o zadávání veřejných zakázek v podobě tímto zákonem stanovené.

Základní služby mohou být rozvíjeny formou tzv. individuálních rozšířených služeb. Rozšířené služby představují nadstavbu základních služeb, která umožňuje jejich cílené přizpůsobení konkrétním potřebám jednotlivých subjektů, nebo skupinám subjektů. Rozšířené služby využívají základní služby jako svůj funkční i právní základ, čímž je zajištěna plná kompatibilita s legislativními požadavky a garance bezpečnosti. Díky tomu lze rozšířené služby vnímat jako modulární doplňky, které rozšiřují standardizovanou funkcionalitu o prvky specifické pro daného klienta.

Koncept rozšířených služeb tak otevírá možnost vytvářet flexibilní a individualizovaná řešení – ať už přímo v režii uživatelů, kteří si definují své specifické potřeby, nebo prostřednictvím komerčních poskytovatelů nabízejících specializované rozšíření. Tím vzniká prostředí, ve kterém je možné kombinovat stabilitu a legislativní ukotvení základních služeb s vysokou mírou přizpůsobitelnosti, což vede k efektivnějšímu naplnění různorodých požadavků uživatelů.

Koncept služeb je navržen tak, aby uživatelům poskytoval maximální flexibilitu ve způsobu přístupu. Základním přístupovým bodem zůstává portál NEN, který zpřístupňuje veškeré základní služby v jednotném prostředí vytvořeném v souladu s designovými principy eGovernmentu ČR. Díky moderní SOA architektuře se však možnosti rozšiřují. Uživatelé mohou nově využívat také individuální portály, jež kombinují libovolnou skupinu základních i individuálně rozšířených služeb, a tím nabízejí personalizovaný přístup dle specifických potřeb různých uživatelů či organizací.

Třetí variantou je integrace služeb přímo do vlastních interních nástrojů a systémů, aniž by bylo nutné využívat specializované rozhraní určené výhradně pro veřejné zakázky. Tento přístup umožňuje bezešvé propojení vnitřních procesů s procesy veřejných zakázek, čímž se zvyšuje efektivita a snižuje administrativní zátěž. Výsledkem je prostředí, které podporuje jak standardizovaný, tak i vysoce individualizovaný způsob využívání služeb.

Schéma 3 Koncept přístupu k službám elektronizace veřejných zakázek z pohledu uživatelů

Nová architektura přináší zásadní změnu v tom, že odstraňuje dosavadní nerovnováhu, kdy se dodavatelé museli přizpůsobovat nástrojům jednotlivých zadavatelů. Tento historický nedostatek bude vyřešen vznikem samostatného portálu určeného přímo dodavatelům. Portál poskytne jednotné a uživatelsky přívětivé prostředí, ve kterém budou mít dodavatelé k dispozici všechny potřebné informace i funkcionality bez ohledu na to, s jakým zadavatelem spolupracují.

Nově vzniklé informační služby dodavatelů doplní stávající Věstník veřejných zakázek a vytvoří centrální místo, kde dodavatelé naleznou přehled zadávacích postupů a veřejných zakázek, možnost podávat nabídky a přímo komunikovat se zadavateli. Tento přístup posílí transparentnost, sníží administrativní náročnost a usnadní zapojení dodavatelů do procesu zadávání veřejných zakázek.

Zapojení dodavatelů do procesu zadávání veřejných zakázek bude významně usnadněno také díky postupné automatizaci ověřování základní způsobilosti. Ta bude realizována prostřednictvím nových funkcionalit seznamu kvalifikovaných dodavatelů. Automatizace sníží administrativní zátěž jak na straně dodavatelů, tak zadavatelů, zrychlí proces posuzování splnění podmínek účasti v zadávacích postupech a zároveň zvýší jistotu, že všechny údaje o splnění kvalifikace jsou aktuální a ověřené.

Pro fungování službami orientované architektury je klíčový také soubor autentizačních a autorizačních služeb. Ty umožní uživateli přecházet mezi jednotlivými službami bez nutnosti opakovaného přihlášení. Autentizace uživatelů rovněž odpovídá aktuálním legislativním požadavkům (zákon č. 250/2017 Sb., § 12 a násl. Zákona č. 12/2020 Sb.), kdy se zadavatelé přihlašují skrze CAAIS (dostupné počátkem roku 2026) a dodavatelé skrze NIA (dostupné koncem roku 2025). V budoucnu budou služby integrovány rovněž s Informačním systémem oprávnění k zastupování (§ 52e zákona č. 111/2009 Sb.).

Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.