17 Zář

zjednodušené zadávací řízení

Jsme dotovaný zadavatel a žádáme o dotaci z programu rozvoje pracovních příležitostí Ústeckého kraje na „Modernizace výroby BIO sýrů a rozvoj výroby kozích sýrů“ Na stavbu je vydáno stavební povolení, předpokládaná celková cena stavby je 7,4 mil. Kč, z toho náklady na stroje a zařízení (výrobní zařízení – provozní soubor) činí 5,15 mil. Kč a stavební práce 2,25 mil. Kč. Výběr zhotovitele hodláme provést ve zjednodušeném zadávacím řízení na stavbu s tím, že smlouvy o dílo budou uzavřeny samostatně na stavební práce a samostatně na výrobní zařízení. Je možno postupovat tímto způsobem ?
Dobrý den,

pokud jste dotovaným zadavatelem, pak máte povinnost postupovat při výběru dodavatele v souladu se zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“). Stojíte teď před důležitým úkolem stanovit předmět veřejné zakázky. Musíte se vyvarovat jak tzv. dělení zakázky tak tzv. sčítání zakázek.
Úvodem upozorňujeme, že rozřazení plánovaných výdajů do rozpočtových položek pro účely poskytnutí dotace nemusí odpovídat rozdělení veřejných zakázek podle druhu (dodávky, služby, stavební práce).
Níže uvádíme několik variant řešení:
1. Pokud by stavební práce spočívaly pouze v umístění, montáži či uvedení výrobních zařízení do provozu a nebyly by základním účelem veřejné zakázky (byly by pouze nezbytné ke splnění veřejné zakázky na dodávku výrobních zařízení), jednalo by se v souhrnu o veřejnou zakázku na dodávky (§ 8 ZVZ). Předpokládaná hodnota veřejné zakázky by pak odpovídala součtu plánovaných výdajů. Došlo by tak překročení finančního limitu pro nadlimitní veřejné zakázky (§ 12 ZVZ a nařízení vlády č. 77/2008 Sb.) a postup ve zjednodušeném podlimitní řízení by nebyl přípustný.
2. Může se však ukázat, že výstup z provedených stavební prací bude schopen plnit samostatnou funkci a tak nebude důvodu zahrnovat jej do jedné veřejné zakázky s dodávkami výrobních zařízení. V takovém případě by veřejná zakázka na dodávky byla podlimitní a bylo by možné posupovat ve zjednodušeném podlimitním řízení a veřejná zakázka na stavební práce by byla malého rozsahu. Při výběru dodavatele na veřejné zakázky malého rozsahu nemusí být, kromě povinnosti dodržet základní zásady, postupováno podle ZVZ. Avšak vzhledem k tomu, že se jedná o jeden projekt, se obáváme, že bude možné shledat blízkou funkční souvislost těchto plnění a tato varianta se ukáže nepřípustnou.
3. S ohledem na rozsah nákladů na pořízení výrobních strojů, se zdá být nejméně správným, aby byla celá veřejná zakázka vyhodnocena jako veřejná zakázka na stavební práce a zadávána v podlimitním zadávacím řízení.
Závěrem shrnujeme, že stanovení tohoto předmětu veřejné zakázky není možné bez bližší znalosti relevantních skutečností. K Vašemu dotazu, zda mohou být výstupem z jednoho zadávacího řízení dvě smlouvy, uvádíme již jen v obecné rovině, že takový postup je možný a děje se tak zpravidla při zadávání veřejných zakázek rozdělených na části (§ 98 ZVZ).

Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.