20 Lis

mimořádně nízká nabídková cena

Co myslel tvůrce zákona pod pojmem posouzení výše nabídkové ceny ve vztahu k předmětu veřejné zakázky? Má se jednat o posouzení nabídkové ceny k předmětu veřejné zakázky vycházející z předpokládané hodnoty veřejné zakázky § 13 zákona(jako u zákona č. 40/2004 Sb.), nebo z nabídkových cen ostatních uchazečů (jako u zákona č. 199/1994 Sb.)?
ZVZ v § 77 odst. 1 stanoví, že nabídkové ceny budou posouzeny ve vztahu k předmětu veřejné zakázky. Tento formulační posun oproti zákonu č. 40/2004 Sb. by měl přispět k objektivnějšímu posouzení případné mimořádně nízké nabídkové ceny, než tomu bylo ve vztahu k předpokládané hodnotě veřejné zakázky, a to z několika důvodů.

Prvním důvodem je skutečnost, že předpokládaná hodnota veřejné zakázky neodpovídá ve všech případech částce, která bude nabídnuta jako nabídková cena. Je tomu tak např. v případech, kdy je uplatňován určitý modelový výpočet (např. výše plnění za 4 roky), v případě započtení opčního práva nebo v případě rámcových smluv.

Druhým důvodem je skutečnost, že posouzení nabídkové ceny ve vztahu k předmětu veřejné zakázky umožňuje zohlednit odlišnou výši přípustné odchylky v závislosti na předmětu veřejné zakázky (zatímco např. u stavebních prací je přípustná odchylka zřejmě jen poměrně málo procent, u některých jiných plnění (např. některých služeb) lze připustit cenové odchylky výrazně větší).

Zákon nepracuje při stanovení mimořádně nízké nabídkové ceny s nabídkovými cenami ostatních uchazečů. Přestože tyto mohou být rovněž určitým vodítkem, musí být nabídková cena posuzována objektivně bez ohledu na ostatní nabídky.

Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.