07 Říj

jednací řízení bez uveřejnění

Dobrý den,
chci se zeptat na možnost zadávat zakázku v JŘbU v této situaci:
Zadavatel plánuje zadat nadlimitní zakázku na dodávky. Zadavatel již ví, že tyto dodávky budou uskutečňovány dlouhodoběji, např. po dobu 1 roku. Zároveň je však s dodávkami třeba z objektivně naléhavých důvodů (např. živelná katastrofa) započít v krátkém časovém horizontu, který vylučuje, aby se postupovalo v otevřeném řízení. Nabízí se tedy zadat zakázku v JŘbU. Je však otázkou, zda lze takto zadat celou zakázku, nebo jen tu její část, u které z časových důvodů nelze provést otevřené řízení (např. zajištění dodávek po dobu prvních 6 měsíců) a zbytek zadat v takovém typu zadávacího řízení, který bude odpovídat hodnotě zakázky za zbývajících 6 měsíců plnění? Anebo je legitimní v takovémto případě zadat celou zakázku v JŘbU?
Děkuji za odpověď
Dobrý den,
na základě ustanovení § 23 odst. (4) písm. b) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, v účinném znění (dále jen „ZVZ“), je zadavatel oprávněn zahájit JŘBU, jestliže je veřejnou zakázku nezbytné zadat v krajně naléhavém případě, který zadavatel svým jednáním nezpůsobil a ani jej nemohl předvídat, a z časových důvodů není možné zadat veřejnou zakázku v jiném druhu zadávacího řízení. Podmínky pro použití ustanovení § 23 odst. (4) písm. b) ZVZ musí být zadavatel schopen objektivně a nezpochybnitelným způsobem prokázat kumulativním splněním dvou podmínek. V první řadě se jedná o „krajně naléhavý případ“, tedy o situaci, kterou zadavatel nezpůsobil svým jednáním a ani ji nemohl předvídat – jde o situaci nestandardní, která je z objektivní povahy nezávislá na vůli zadavatele. Protože zadavatel tuto událost nezpůsobil, nemohl předvídat a ani ji nemohl zadat v jiném zadávacím řízení, považujeme za takové události např. o přírodní či ekologické katastrofy. Druhá podmínka poukazuje na nutnost, kdy zadavatel musí být schopen objektivně prokázat, že veřejnou zakázku není možné z „časových důvodů“ zadat v jiném druhu zadávacího řízení vzhledem k nutnosti reagovat „ihned“. Tato podmínka je považována za splněnou v případě přírodních katastrof či havárií, kde může dojít k ohrožení životů nebo zdraví. Aby zadavatel mohl zadat veřejnou zakázku ve smyslu ustanovení § 23 odst. (4) písm. b) ZVZ musí být současně splněna podmínka krajně naléhavého případu i podmínka časová.
 
Po posouzení Vámi uvedených informací se jeví jako možný způsob řešení nastalé situace právě použitím JŘBU dle § 23 odst. (4) písm. b) ZVZ na danou část, ovšem s ohledem na základní zásady zadávacího řízení obsažené v ustanovení § 6 odst. (1) ZVZ a obecný zákaz extenzivního použití výjimečných zákonných ustanovení, mezi které patří i ustanovení § 23 odst. (4) písm. b) ZVZ, lze v rámci tohoto zadávacího řízení, dle našeho názoru, zadat pouze veřejnou zakázku, jejíž potřeba je krajně naléhavá a pouze na dobu, po kterou tato potřeba trvá.
 
Podle ustanovení § 23 odst. (4) písm. b) ZVZ je tedy možné zadat veřejnou zakázku, případně část veřejné zakázky v JŘBU. Musí jít ovšem o takovou veřejnou zakázku, nebo její část, jejíž potřeba je krajně naléhavá a zadavatel se bez jejího plnění neobejde a zároveň pouze na období, ve kterém tato potřeba trvá – období, než bude předmět této zakázky zadán v nějakém standardním zadávacím řízení, pro jehož použití není třeba žádné zákonné výjimky. Zároveň Vám doporučujeme neprodlené zahájení standardního zadávacího řízení, v opačném případě by mohl být postup zadavatele považován za obcházení ZVZ.
 
Nebude-li zadavatel schopen výše uvedené skutečnosti nezpochybnitelným způsobem prokázat, pak nebude možné JŘBU podle § 23 odst. 4 písm. b) ZVZ použít a zadavatel bude povinen použít jiný druh zadávacího řízení. 
Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.