07 Kvě

hodnotící komise

Dobrý den,

Vyhlásili jsme výzvu ve zjednodušeném podlimitním řízení na dodávky do částky 4 290 000 Kč.
Kritériem byla ekonomická výhodnost nabídky. Jeden účastník v nabídce tuto cenu překročil. Hodnotící komise tohoto učastníka nevyloučila. Jednala správně?
Děkuji za odpovědˇ. Bouzková

Podle § 13 odst. 1 ZVZ je předpokládaná hodnota (stanovená před začátkem zadávacího řízení podle pravidel stanovených zákonem) rozhodující pro postup zadavatele při zadání veřejné zakázky. ZVZ v žádném svém ustanovení nezakazuje uchazečům, aby podali nabídky, které překročí zadavatelem stanovenou předpokládanou hodnotu veřejné zakázky, natož aby umožňoval zadavateli takového uchazeče vyloučit ze zadávacího řízení.

Pokud však nabídkové ceny přesáhnou finanční limit pro nadlimitní veřejné zakázky (zejména, pokud tento limit přesáhnou všechny nabídky nebo pokud ho přesáhne nabídka, která bude vybrána na základě kritéria ekonomické výhodnosti jako nejlepší), nabízí se otázka, zda zadavatel skutečně stanovil předpokládanou hodnotu veřejné zakázky správně. Pokud je zadavatel přesvědčen (a připraven případně obhájit před ÚOHS), že předpokládanou hodnotu stanovil správně, není třeba zadávací řízení rušit. V opačném případě by zadavatel měl zadávací řízení zrušit s odkazem na § 84 odst. 2 písm. e) ZVZ (z důvodu porušení ZVZ, které není možné napravit autoremedurou podle § 111 odst. 6 ZVZ) a vyhlásit řízení znovu jako nadlimitní.

Z Vašeho dotazu není zcela patrné, zda nemíří na situaci, kdy zadavatel omezil maximální výši nabídkové ceny v zadávacích podmínkách. Pro tento případ uvádíme následující. ZVZ sice takovou možnost neupravuje, ale zároveň nevylučuje. Pokud by zadavatel přípustnou výši nabídkové ceny omezil, musel by potom nabídku, která by tento limit překročila, vyřadit v rámci posouzení nabídek jako nepřijatelnou podle § 22 odst. 1 písm. b) ZVZ. Důrazně však nedoporučujeme stanovovat takový finanční limit ve výši odpovídající finančním limitům pro rozlišení nadlimitních a podlimitních veřejných zakázek. Takový postup by totiž mohl být považován za důkaz toho, že zadavatel si je vědom, že nabídkové ceny zřejmě překročí tento limit a chce účelově zabránit klasifikaci veřejné zakázky jako nadlimitní.

Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.