15 Pro

dodatek ke smlouvě

Dobrý den,
dovolím se na Vás obrátit s následujícím dotazem.
Na základě výběrového řízení jsme uzavřeli smlouvu s dodavatelem stavby dešťové kanalizace v hodnotě 5 mil. Ve SOD (která byla součástí VŘ) byl odstavec o poskytnutí bankovní záruky ve výši 500 000 po dobu stavby. Dodavatel nabídnul místo bankovní záruky složení peněžní částky na náš účet. Myslíte , že lze formou dodatku ke SOD takto postupovat ? V § 67 ZVZ jsou obě tyto možnosti přípustné a § 82 odst.(7) se hovoří o přípustných možnostech změny SOD. Je tedy toto přípustná možnost ?
děkuji za zprávu
Dobrý den,
pro účel posouzení Vašeho dotazu z pohledu zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“), je potřeba stanovit druh veřejné zakázky.
A) Veřejná zakázka malého rozsahu – Vzhledem ke skutečnosti, že Vámi zadaná veřejná zakázka na stavbu dešťové kanalizace je v hodnotě 5 mil. Kč (pravděpodobně s DPH), existuje možnost, že předpokládaná hodnota této veřejné zakázky byla stanovena pod hranicí pro veřejné zakázky malého rozsahu na stavební práce (6 mil. Kč bez DPH).
§ 18 odst. 5 ZVZ stanoví, že veřejné zakázky malého rozsahu zadavatel není povinen zadávat v režimu ZVZ, je však povinen dodržovat zásady transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace (§ 6 ZVZ).
B) Podlimitní veřejná zakázka – Pokud ale zadavatel zahájí zadávací řízení postupem platným pro zadání podlimitní veřejné zakázky, postupuje podle ustanovení platných pro zadávání podlimitní veřejné zakázky (§ 26 odst. 5 ZVZ).
Pokud jste zadávací řízení zahájili jako podlimitní veřejnou zakázku na stavební práce, je potřeba se řídit ustanovením § 82 odst. 7 ZVZ, kde je upravena možnost změny práv a povinností vyplývajících ze smlouvy, a to tak, že tato změna nesmí:
a) rozšířit předmět veřejné zakázky,
b) připustit účast jiných dodavatelů v případě použití v původním zadávacím řízení,
c) ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, nebo
d) měnit ekonomickou rovnováhu smlouvy ve prospěch vybraného uchazeče.
Poskytnutí nové formy zajištění, tj. poskytnutí peněžní částky přímo na účet zadavatele namísto smluvně dohodnuté bankovní záruky, je v zásadě přípustné, ovšem pouze za předpokladu, že dodavatel dodrží minimálně stejně vysokou míru zajištění zadavatele, tj. v daném případě složí na účet zadavatele částku odpovídající minimálně dohodnuté výši bankovní záruky. Takovou změnu pak nelze považovat za diskriminační, neboť není způsobilá ovlivnit účast jiných dodavatelů v původním zadávacím řízení, ani výběr nejvhodnější nabídky a ani nemění ekonomickou rovnováhu smlouvy ve prospěch vybraného uchazeče, jelikož podmínky, za nichž byla předmětná veřejná zakázka zadána, jsou stále stejné. V daném případě se tedy nejedná o podstatnou změnu smlouvy, která by byla ve smyslu § 82 odst. 7 ZVZ nepřípustná.
Ačkoliv není změna samotné formy záruky v tomto konkrétním případě diskriminační vůči ostatním uchazečům/dodavatelům, není zadavatel povinen tuto změnu vybranému uchazeči umožnit.
Změna formy složení jistoty (dodavatel složí jistotu nikoliv formou bankovní záruky, ale složením peněžní částky na Váš účet) se nejeví jako podstatná změna smlouvy, která by měla vést k porušení ZVZ v obou uvedených případech A) i B).
Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.