11 Srp

Zveřejňování výzev – zjednodušené podlimitní řízení

Dobrý den. § 38 odst. 2 zákona č.137/2006 Sb. ukládá zadavateli uveřejnit po celou dobu trvání lhůty pro podání nabídek vhodným způsobem písemnou výzvu k podání nabídek a k prokázání splnění kvalifikace. Na můj dotaz, kde konkrétně a jakým způsobem bude určitý zadavatel tyto výzvy zveřejňovat, mi tento odpověděl naprosto neurčitě a výhybavě, že výzvy budou zveřejňovány na internetu nebo na úřední desce, popř. na dalších vhodných místech, jejichž volba bude údajně záviset pouze na úsudku osoby, která konkrétní výběrové řízení bude vyhlašovat. Z této odpovědi cítím zřetelný záměr zadavatele zadávací řízení před potencionálními dodavateli maximálně utajit a tím jim znemožnit podání nabídek a dosáhnout tak situace, kdy kromě zadavatelem přímo oslovené, pečlivě vybrané, pětice spřátelených firem nebude mít nikdo další praktickou možnost nabídku podat, jelikož povinnost zveřejnění výzvy bude zadavatelem „naplněna“ takovým způsobem, že ji ve skutečnosti nikdo nenalezne. Dovolte tedy, abych v této věci položil následující dotazy: je povinen zadavatel, který provozuje oficiální webové stránky, kde mezi ostatními využívá i samostatnou záložku „Úřední deska“ tyto výzvy zde zveřejňovat? Další dotaz: Je povinen zadavatel, pokud zveřejní výzvu na jakémsi vlastním panelu umístěném na nějakém místě v budově svého sídla a označeném slovy „Úřední deska“ umístit současně tuto výzvu i v elektronické podobě na svých internetových stránkách v oné záložce s názvem „Úřední deska“? Je snad dokonce možné, aby toto zveřejňování probíhalo naprosto nekontrolovatelným vyvěšováním výzev vždy nějakým konkrétním úředníčkem určitého odboru na nějaké nástěnce před jeho dveřmi? Toto korupci podporující chování zadavatelů je opět umožněno naprosto nekvalitní prací našich zákonodárců, když do zákona nechali projít zcela vágní a právně nedefinovanou formulaci o zveřejňování „vhodným způsobem“. Za vaše konkrétní odpovědi, které umožní potencionálním dodavatelům se takovému cílenému postupu zadavatelů účinně bránit, předem děkuji.
Za vhodný způsob uveřejnění je možné považovat uveřejnění na internetových stránkách zadavatele či jeho úřední desce (pokud jde o zadavatele, který úřední desku ze zákona zřizuje), případně v obecně dostupném celostátním či regionálním tisku. V případě správních orgánů bude navíc uveřejnění na internetu a úřední desce splývat, neboť podle § 26 odst. 1 správního řádu se obsah úřední desky zveřejňuje i způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Výklad pojmu “uveřejnění vhodným způsobem” se bude samozřejmě upřesňovat výkladovou praxí orgánu dohledu. V každém případě se musí jednat o uveřejnění způsobem, který informace zpřístupňuje široké veřejnosti. Nepřípustné je samozřejmě uveřejnění v místech, která nejsou veřejně přístupná, nebo např. v tiskovinách, které jsou určeny omezenému počtu čtenářů. Lze předpokládat, že za nepřípustné by bylo považováno např. naznačené uveřejnění zadavatelem na jiných internetových stránkách, než jsou jeho vlastní (pokud se samozřejmě nejedná o portál, na němž je uveřejňování informací o veřejných zakázkách běžné).
Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.