11 Čvn

Znamená nová smlouva vždy veřejnou zakázku?

Jsme organizační složka státu se sídlem v Sokolově, máme tři detašovaná pracoviště v okolních městech. Tato pracoviště jsou umístěna v pronajímaných nebytových prostorech. V případě jednoho z nich je nájemní smlouva již poměrně starší, není zcela přesná a určitá její ustanovení mohou přinášet problémy. Proto je třeba smlouvu změnit, nežli však dodatkem, bylo by mnohem jednodušší a lepší zpracovat smlouvu novou (v mezidobí účinnosti smlouvy se rovněž změnil majitel pronajímané nemovitosti). Je správný názor, že v takovém případě (sepsání nové smlouvy) je nutné zadat veřejnou zakázku na prostory k využití pro detašované pracoviště? Je toto opravdu smyslem (či nechtěným důsledkem) zákona? Naše detašované pracoviště rozhodně nechceme stěhovat do jiných prostor. Děkuji P.K.
Podle § 18 odst. 1 písm. g) ZVZ není zadavatel povinen zadávat veřejné zakázky, jejichž předmětem je nabytí nebo nájem existujících nemovitostí, bytů a nebytových prostor, podle ZVZ. Uzavření či změna nájemní smlouvy týkající se nebytových prostor proto zadávacímu řízení nepodléhá.

Obecně je ovšem z pohledu ZVZ lhostejné, zda změna určitého smluvního ujednání je provedena ve formě dodatku nebo novou smlouvou. Podstatné je posoudit, zda se jedná o takovou změnu či rozšíření smlouvy, které zadávacímu řízení podléhá, či nikoliv. Z tohoto hlediska je novou veřejnou zakázkou a zadávacímu řízení vždy podléhá rozšíření původního předmětu veřejné zakázky. U ostatních změn je třeba vždy posoudit, zda se jedná o změny podstatné (které nejsou bez nového zadávacího řízení možné) či změny nepodstatné. Podstatné změny jsou takové změny v zadávacích podmínkách (zejména v kvalifikačních předpokladech, předmětu veřejné zakázky nebo obchodních podmínkách), které by bývaly mohly mít vliv na okruh původních zájemců či uchazečů o veřejnou zakázku.

Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.