24 Dub

Zhodnocení předmětu nájmu

Může být skutečnost, že se veřejný zadavatel jako pronajímatel v rámci nájemní smlouvy k nemovitosti zaváže uhradit nájemci náklady vynaložené na změnu předmětu nájmu (resp. že dá souhlas se změnou předmětu nájmu, který vede k povinnosti náhrady zhodnocení dle § 667 odst. 1 občanského zákoníku), kvalifikována jako veřejné zakázka? Jde např. o stavební úpravy pronajaté nemovitosti nájemcem, které by hradil pronajímatel (veřejný zadavatel).
Dobrý den,
v souladu s ustanovením § 18 odst. 1 písm. d) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“) lze obecně konstatovat, že pokud je veřejný zadavatel v pozici prodávajícího či pronajímatele určité nemovitosti, tedy nevykládá ze své strany v dané věci žádné finanční prostředky, nejedná se o veřejnou zakázku ve smyslu ZVZ a zadavatel tak není povinen při prodeji či pronájmu vlastní nemovitosti postupovat v intencích ZVZ.
 
Pokud se však veřejný zadavatel jako pronajímatel nemovitosti zaváže k úhradě nákladů spjatých se změnou předmětu nájmu, což sebou nese vynaložení veřejných prostředků, je nezbytné postupovat v souladu se ZVZ. Jsou zde totiž naplněny znaky veřejné zakázky podle § 7 ZVZ, kterou je zakázka realizovaná na základě smlouvy mezi zadavatelem a dodavatelem (pronajímatel (nájemce) a realizátor stavebních úprav), jejímž předmětem je úplatné provedení stavebních prací (úhrada stavebních úprav nemovitosti).
 
Zadavateli (pronajímateli) v souladu s výše uvedeným vzniká povinnost postupovat ve věci stavebních úprav podle ZVZ a podle předpokládané hodnoty veřejné zakázky na stavební práce dle § 12 ZVZ zadat zakázku v souladu s relevantními ustanoveními ZVZ jako podlimitní či nadlimitní veřejnou zakázku, a pokud předpokládaná hodnota nedosáhne částky 3 000 000 Kč bez DPH, jako veřejnou zakázku malého rozsahu.

Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.