12 Bře

Zahájení jednacího řízení bez uveřejnění

Chtěli bychom Vás tímto požádat o stanovisko k ustanovení zákona o zahájení zadávacího řízení v jednacím řízení bez uveřejnění podle § 23 odst. 7 písm. a) zákona. Podle ustanovení § 26 odst. 1. písm. b) zákona zadávací řízení zahajuje zadavatel odesláním výzvy o zahájení zadávacího řízení, kdy podle ustanovení § 26 odst. 3. písm. a) zákona se za výzvu o zahájení zadávacího řízení považuje písemná výzva k jednání v jednacím řízení bez uveřejnění. S ohledem na ustanovení § 34 odst. 5 písm. b) se však v případě veřejné zakázky na dodatečné stavební práce písemná výzva nevyžaduje.
V rámci probíhající stavby byly v průběhu realizace stavebních prací zjištěny vícepráce, které nebyly obsaženy v původních zadávacích podmínkách veřejné zakázky na výběr dodavatele stavby. Některé z takto zjištěných víceprací musely být provedeny okamžitě a tyto již byly dodavatelem realizovány. O již provedených a dalších doposud ještě neprovedených vícepracích nezbytných pro provedení původních stavebních prací byl pořízen písemný soupis s odůvodněním jejich nezbytnosti. Zadavatel má nyní po nabytí účinnosti novely ZVZ v úmyslu zadat veřejnou zakázku na realizaci veškerých víceprací v jednacím řízení bez uveřejnění a uzavřít dodatek ke smlouvě o dílo na realizaci stavby.
Z uvedeného tedy vyplývají dotazy: Kdy je uvedené jednací řízení bez uveřejnění na realizaci dodatečných stavebních prací zahájeno? Můžeme v kontextu uvedeného případu považovat za správné, že zadávací řízení je zahájeno rozhodnutím zadavatele (rozhodnutí příslušného orgánu zadavatele) o zahájení zadávacího řízení resp. můžeme zadat veřejnou zakázku na dodatečné stavební práce realizované před nabytím účinnosti novely ZVZ v jednacím řízení bez uveřejnění podle novelizovaného znění zákona?
Novela zák.č.137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů provedená zák.č.55/2012 Sb., kterým se mění zák. č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“), účinná od 1.4.2012 přinesla do ZVZ zásadní průlom v tom, že významně zjednodušuje průběh jednacího řízení bez uveřejnění (dále jen „JŘBU“) ve specifických případech [§ 23 odst. (5) písm. c) a § 23 odst. (7) písm. a) ZVZ].

Uvedená novela ZVZ odstranila formalismus prvotní výzvy k zahájení jednání v jednacím řízení bez uveřejnění, když vypustila formální náležitosti výzvy v případech, kde z povahy věci není možná (dodávky nabízené a kupované na komoditních burzách) nebo je v aplikační praxi zhotovována dodatečně až po ukončení prací (dodatečné stavební práce). U dodatečných stavebních prací je zadavatel povinen pořídit písemný soupis a odůvodnění nezbytnosti takto zadaných stavebních prací včetně ceny.
Úmyslem zákonodárce bylo zjednodušit kontraktační proces a ust. § 23 odst. (7) písm. a) ZVZ ve spojení s ust. § 34 odst. (5) písm. b) ZVZ vykládat tak, že nebude třeba písemné výzvy k jednání v JŘBU a zadávacího procesu jako takového vůbec. Výsledkem tohoto zadání pak bude pouze uzavření smlouvy, resp. dodatku v případě dodatečných stavebních prací (s výjimkou pořízení písemného soupisu a odůvodnění nezbytnosti takto zadaných stavebních prací včetně ceny). Lze však doporučit, a to pro účely transparentnosti a přezkoumatelnosti, aby zadavatelé i v těchto případech vyhotovovali dokument/y shrnující průběh zadání těchto veřejných zakázek.
Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.