05 Bře

Významná veřejná zakázka

Dobrý den, město bude zahajovat významnou zakázku, je mi jasné, že odůvodnění musí schválit zastupitelstvo města. Musí zastupitelstvo města schválit také zadávací podmínky a jmenování komise? Dále se ptám jestli musí přes zastupitelstvo jít i schválení např. přidělení zakázky, vyloučení uchazeče, námitky atd. Děkuji za odpověď.
Dobrý den,

zák. č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ") upravuje proces zadávání veřejných zakázek nikoliv rozsah pravomoci jednotlivých orgánů města (obce) jako veřejného zadavatele ve vztahu k jednotlivým úkonům zadávacího řízení.
 
Pravomoc orgánů města (obce) je upravena zák. č.128/2000Sb., o obcích, ve znění pozdějších přepisů (dále jen „zákon o obcích“). Problematická se jeví působnost zastupitelstva či rady obce v rámci jednotlivých úkonů při realizaci zadávacích řízení, a to zejména s ohledem na existující rozhodovací praxi Nejvyššího soudu z důvodu případné neplatnosti smlouvy o dílo, pokud tato není schválena zastupitelstvem města (obce). Gestorem zákona o obcích je Ministerstvo vnitra, které je příslušné k jeho výkladu, a to zejména ustanovení týkajících se pravomoci zastupitelstva a rady města (obce).
 
Z ustanovení ZVZ lze zmínit pouze ustanovení § 16 a) písm. b) ve spojení s ustanovením § 156 odst. (4), která se týkají významných veřejných zakázek, u nichž je v případě zadavatele dle ustanovení § 2 odst. (2) písm. c) stanovena povinnost schválení odůvodnění veřejné zakázky zastupitelstvem.
 
Ve shora uvedené věci lze uvést ze strany MMR pouze některá doporučení v souvislosti s rozhodnutím Nejvyššího soudu č.j. 33 Cdo 1090/2008 ze dne 31.8.2010 podle něhož je nezbytné, aby smlouva, na jejímž základě dojde k nabytí nemovitosti, byla schválena zastupitelstvem. Pokud by smlouva o dílo na výstavbu nemovitosti byla výsledkem zadávacího řízení dle ZVZ, je nutné zohlednit citované rozhodnutí a smlouva by měla být schválena zastupitelstvem.
Jedná se o pravomoc zastupitelstva při rozhodování o majetkoprávních úkonech, která je zakotvena v ustanovení § 85 zákona o obcích. V ostatních případech, a to jaký konkrétní subjekt vystupuje jménem města (obce) v zadávacím řízení dle ZVZ, případná činnost zastupitelstva či rady města (obce) v rámci zadávacího řízení, je výlučně v pravomoci města (obce) a samozřejmě v intencích zákona o obcích.
Dle našeho názoru skutečnost zakládající povinnost schválit smlouvu na nabytí nemovitosti nezakládá předchozí povinnost schválení zahájení zadávacího řízení, schválení zadávací dokumentace zastupitelstvem, jmenování komise, přidělení zakázky, vyloučení uchazeče.
Je nutné zdůraznit, že by mohlo být problematické schvalování zadávací dokumentace na jednání zastupitelstva s přítomností veřejnosti, zejména pokud by na takovém jednání byly sděleny okolnosti či informace, které by mohly potenciálně zvýhodnit některého z případných dodavatelů, čímž by došlo k porušení zásad podle § 6 ZVZ. Proto je nutno při organizaci zadávacího řízení a navazujících schvalovacích procedurách tuto skutečnost zohlednit.
S ohledem na výše uvedené lze doporučit skutečnosti související s vymezením pravomoci zastupitelstva a rady města (obce) konzultovat na Ministerstvu vnitra, které je gestorem zákona o obcích, neboť MMR nemůže podávat závazný výklad problematiky související s pravomocí zastupitelstva a rady města (obce). Z hlediska ZVZ nejsou tyto skutečnosti rozhodnými a jsou výlučně předmětem zákona o obcích a interní organizační struktury zadavatele.    
Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.