06 Bře

Vyšší nabídková cena než limit na podlimitní VZ

Je důvodem pro vyloučení uchazeče z účasti v zadávacím řízení – konkrétně ve zjednodušeném podlimitním řízení to, že uchazeč podal nabídku s nabídkovou cenou vyšší než je limit podlimitní veřejné zakázky.
Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách neobsahuje ustanovení, které by zadavatele opravňovalo vyloučit uchazeče, který podal na výzvu ve zjednodušeném podlimitním řízení nabídku, která překračuje příslušný limit stanovený v ZVZ. Na druhé straně, pokud zadavatel správně stanovil předpokládanou hodnotu veřejné zakázky a jsou splněny podmínky pro použití zjednodušeného podlimitního řízení, dá se předpokládat, že vzhledem k povinnosti stanovit základní hodnotící kritéria ekonomická výhodnost nabídky nebo nejnižší nabídková cena (§ 78 ZVZ) neměla by být nabídka překračující limit úspěšná.
Problém může zadavateli nastat, pokud odhad předpokládané ceny nebyl učiněn kvalifikovaně, reálně a v souladu s pravidly uvedenými v ZVZ. V krajním případě lze zvažovat, zda zadavatel neporušil ZVZ v důsledku vadně stanovené předpokládané hodnoty. O zásadní vady stanovení předpokládané hodnoty půjde zejména tehdy, kdy vadné stanovení předpokládané hodnoty vyústilo v postup zadavatele dle mírnějšího režimu ZVZ, než který měl být aplikován. Proto platí nepsaná zásada, v pochybnostech vždy zvolit přísnější postup dle ZVZ.
Jinak problémům s obdržením nabídky překračující limit stanovený v ZVZ v podlimitním zadávacím řízení (tj. i ve zjednodušeném podlimitním řízení) lze jednoduše vyřešit stanovením požadavku maximální ceny (tzv. jiné požadavky zadavatele na plnění VZ podle odst. 3) g, § 44), jinak řečeno výslovného požadavku, aby nabídková cena nebyla vyšší než zadavatelem stanovená cena.
Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.