03 Lis

Veřejná zakázka na dodávky vs. veřejná zakázka na stavební práce

Veřejnou zakázkou na dodávky je dle ustanovení § 8 odst. 2 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (dále jen „zákon“), rovněž veřejná zakázka, jejímž předmětem je kromě pořízení zboží podle § 8 odst. 1 zákona rovněž poskytnutí služby spočívající v umístění, montáži či uvedení takového zboží do provozu, pokud tyto činnosti nejsou základním účelem veřejné zakázky, avšak jsou nezbytné ke splnění veřejné zakázky na dodávky – čili zjednodušeně řečeno, kdyby nebylo této dodávky, není ani tato služba. Lze toto ustanovení o službách analogicky použít i na stavební práce – tj. veřejnou zakázkou na dodávky by byla i veřejná zakázka, jejímž předmětem je kromě pořízení zboží podle § 8 odst. 1 zákona rovněž provedení stavebních prací, pokud tyto činnosti nejsou základním účelem veřejné zakázky, avšak jsou nezbytné ke splnění veřejné zakázky na dodávky (např. instalace elektrických rozvodů, provedení boracích prací, nových stěn či omítek)? Pokud nikoli, prosím o stanovisko, jak v takovémto případě postupovat – jde o veřejnou zakázku, kdy podstatnou část plnění (cca 80 %, finančně i rozsahem) představuje dodávka zboží, doplněná o určitou stavební část spočívající ve stavebních úpravách prostorů umístění dodávaného zboží.

V případě, že se jedná o výše uvedenou veřejnou zakázku na dodávky s částečným cca 20 % plněním spočívajícím ve stavebních pracích, je zadavatel oprávněn požadovat vedle prokázání technických kvalifikačních předpokladů pro veřejnou zakázku na dodávky (tj. dle § 56 odst. 1 zákona) také prokázání technických kvalifikačních předpokladů pro stavební část veřejné zakázky na dodávky (tj. dle § 56 odst. 3 zákona)? Zjednodušeně řečeno, lze v tomto případě požadovat např. seznam významných stavebních prací provedených dodavatelem za posledních pět let?

Děkuji za odpověď.
Mgr. Veronika Kuželová

Přestože ZVZ užívá v § 8 odst. 2 termín “poskytnutí služby spočívající v umístění, montáži či uvedení do provozu…”, nelze tento termín podle našeho názoru vykládat (rovněž s ohledem na znění čl. 1 odst. 2 písm. c) druhého pododstavce směrnice 2004/18/ES) vykládat ve smyslu vymezení veřejných zakázek na služby. Tyto “služby” proto mohou (a zřejmě často budou) zahrnovat i stavební práce.
Pokud tedy uváděné stavební práce bezprostředně souvisí s instalací pořizované dodávky, je možné je považovat za součást veřejné zakázky na dodávku. Pak by vzhledem ke znění ustanovení § 56 odst. 6 ZVZ bylo možné požadovat prokázání splnění technických kvalifikačních předpokladů z katalogu pro veřejné zakázky na stavební práce (otázkou ovšem je, zda a v jakém rozsahu je to vzhledem k marginálnímu významu těchto stavebních prací vhodné).

Pokud by však stavební úpravy nesouvisely bezprostředně s instalací dodávky, jednalo by se o dvě samostatné veřejné zakázky, které by bylo třeba zadat samostatně.

Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.