02 Srp

Stanovení předpokládané hodnoty veřejné zakázky

I.Jakym zpusobem je mozne resit situaci, kdy neni objektivne mozne na zaklade povahy sluzby urcit vysi predpokladane hodnoty? (Nelze aplikovat marketingovy pruzkum, ci srovnani ani urceni ceny jednotky.)

II.
Umoznuje zakon, paklize se jedna o verejne zadavatele, a na zaklade vyse uvedeneho, vlozeni klauzule do potencialni smlouvy o negociaci ceny na zaklade skutecneho prubehu poskytovani sluzeb?

Ad 1) Jedním ze zásadních požadavků zadávacího řízení podle ZVZ je dostatečně přesné vymezení předmětu veřejné zakázky, které umožní uchazečům zpracovat porovnatelné nabídky. Bez tohoto předpokladu by totiž nebyl zadavatel schopen provést objektivní porovnání podaných nabídek a výběr nejvýhodnější z nich.

Zadavatel proto musí vždy provést vhodným způsobem kvalifikovaný odhad předpokládané hodnoty. Zadavatel totiž bude muset následně v zadávací dokumentaci stanovit způsob výpočtu nabídkové ceny, který bude vycházet přinejmenším z určitého výpočtového modelu (např. cena za hodinu práce a předpokládaný počet hodin).

Vzhledem k tomu, že v některých případech může být výše uvedený postup problematický umožňuje zákon využití jednacího řízení bez uveřejnění z důvodu uvedeného v § 23 odst. 3 písm. a) ZVZ; tedy pokud lze s ohledem na povahu předmětu plnění nebo rizika s ním spojená důvodně předpokládat, že nabídkové ceny uchazečů budou vzájemně nesrovnatelné. Zde je pak cílem jednání upravit nabídky tak, aby se staly vzájemně porovnatelnými a aby zadavatel mohl provést v rámci jejich hodnocení objektivní porovnání. Upozorňujeme však, že v souladu s ustálenou rozhodovací praxí ESD je třeba důvody pro použití jednacích řízení vykládat restriktivně. Za zdůvodnění jeho použití pak nese odpovědnost výhradně zadavatel.

Pokud se bude jednat o pojišťovací, bankovní, investiční či projektové služby nebo auditorské, tlumočnické, právní či jiné podobné služby je rovněž možné využít k jejich zadání jednacího řízení s uveřejněním, a to podle § 23 odst. 3 písm. b) ZVZ. To stejné platí i pro všechny služby uvedené v příloze č. 2 k ZVZ (neprioritní služby) – viz § 23 odst. 5 ZVZ.

Vzhledem k tomu, že z dotazu není zřejmé, o jaké služby se jedná, není možné poskytnout konkrétnější informace.

ad 2) V návaznosti na odpověď uvedenou ad 1) lze uvést, že takový postup podle ZVZ možný není. V zadávacím řízení je vždy nutno stanovit přinejmenším určité jednotkové ceny, podle kterých bude fakturována cena za poskytnuté plnění, a to dle skutečného plnění.

Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.