19 Úno

Soupis prací

Dobrý den, obracím se na Vás s žádostí o Váš názor k soupisu prací předloženého do výběrového řízení na dodavatele stavby v otevřeném podlimitním řízení. Musí soupis prací v nabídce absolutně korespondovat se soupisem prací předloženým k podpisu smlouvy o dílo? Konkrétně uvádím, že uchazeč do nabídky předložil soupis prací, upravil si ovšem vzorce a v jednotlivých položkách se mu kopírovala neustále stejná cena celkem. V celkové ceně za dílo jsou ovšem uvedeny správně propočty množství x jednotková cena. Uchazečem nabídnutá cena je tedy správná, ovšem pokud by měl být soupis prací v této podobě součástí smlouvy o dílo, a mělo se dle něho fakturovat, došlo by k nesouladu. Děkuji
Dobrý den,

podle ustanovení § 76 odst. 1 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“) hodnotící komise posoudí nabídky uchazečů z hlediska splnění zákonných požadavků a požadavků zadavatele uvedených v zadávacích podmínkách a z hlediska toho, zda uchazeč nepodal nepřijatelnou nabídku podle § 22 odst. 1 písm. d) ZVZ. V případě veřejné zakázky na stavební práce, jejíž zadávací dokumentace obsahuje příslušnou dokumentaci podle § 44 odst. 4 písm. a) ZVZ, posoudí hodnotící komise nabídky v podrobnostech soupisu stavebních prací, dodávek a služeb a výkazu výměr. Nabídky, které tyto požadavky nesplňují, musí být vyřazeny. Ke zjevným početním chybám v nabídce, zjištěným při posouzení nabídek, které nemají vliv na nabídkovou cenu, hodnotící komise nepřihlíží.
Dovolujeme si vznést pochyby, zda nabídka vybraného uchazeče splnila požadavky zadavatele, když si uchazeč upravil vzorce v soupisu prací oproti zadávacím podmínkám a zda je vůbec možné nabídku v podrobnostech soupisu prací posoudit. Takováto nejasnost měla být minimálně vyjasněna prostřednictvím vysvětlení nabídky podle § 76 odst. 4 ZVZ a v úvahu přichází také vyřazení nabídky z důvodů nesplnění požadavků.
Dále již jen obecně k Vašemu dotazu uvádíme, že zadavatel musí podle § 82 odst. 2 ZVZ uzavřít smlouvu v souladu s návrhem smlouvy obsaženým v nabídce vybraného uchazeče. Smlouva tedy nemusí s návrhem smlouvy absolutně korespondovat, ale musí vyhovovat požadavku na soulad. Obecně se za souladné považují změny formálního a okrajového charakteru např. doplnění kontraktních údajů, kontaktní osoby, opravy zjevných chyb a přepisů.
Při posuzování, kde leží hranice mezi změnami, které jsou v souladu s návrhem smlouvy a které již nikoli, doporučujeme vycházet z ustanovení § 82 odst. 7 ZVZ. Zde jsou vymezeny tzv. podstatné změny smlouvy, které jsou nepřípustné. Provedení jiných změn, které nejsou považovány za podstatné, zakázáno není. Není důvod usuzovat, že změny, které mohou být učiněny ve smlouvě, nemohou být učiněny již v jejím návrhu.
Na základě výše uvedeného doporučujeme vyvarovat se změn, které by
• rozšířily předmět veřejné zakázky
• za použití v zadávacím řízení umožnily účast jiných dodavatelů,
• za použití v zadávacím řízení mohly ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, nebo
• měnily ekonomickou rovnováhu smlouvy ve prospěch vybraného uchazeče.
 
Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.