16 Led

Sleva z ceny poskytovaných služeb

Dobrý den,
obracím se na Vás s následujícícm dotazem: Zadavatel má vysoutěženého poskytovatele mobilních telefoních služeb na dobu neurčitou. V únoru končí fixační období cen, které byly zadavatelem vysoutěženy. Poskytovatel služeb nabízí zadavateli slevy ze všech jednotlivých jednotkových cen, které by vedly k úspoře nákladů za telefonní služby. Může zadavatel akceptovat tyto nové snížené ceny? Nedojde tím k podstatné změně smlouvy a tím k porušení ZVZ? Předem děkuji za odpověď.

S pozdravem

Bc. Petr Vokroj

Dobrý den,
z Vašeho dotazu vyplývá, že smlouva uzavřená mezi zadavatelem a dodavatelem je uzavřena na dobu neurčitou s tím, že v únoru končí fixační období cen, na jejichž základě byla smlouva uzavřena.
 
Pokud je tedy smlouva uzavřená na dobu neurčitou, dle ustanovení § 82 odst. 7 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“) platí, že zadavatel nesmí umožnit podstatnou změnu práv a povinností vyplývajících ze smlouvy, kterou uzavřel s vybraným uchazečem. ZVZ tak jinými slovy přímo stanoví, že není možná podstatná změna práv a povinností, z čehož vyplývá, že nepodstatné změny učinit lze. Za podstatnou se považuje taková změna, která by rozšířila předmět veřejné zakázky, za použití v původním zadávacím řízení umožnila účast jiných dodavatelů, za použití v původním zadávacím řízení mohla ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky nebo by měnila ekonomickou rovnováhu smlouvy ve prospěch vybraného uchazeče.
Rozšířením předmětu veřejné zakázky je myšleno rozšíření předmětu původní veřejné zakázky zadané v minulosti. Toto ustanovení má zabránit tomu, aby zadavatelé neoprávněně navyšovali množství služeb, dodávek či stavebních prací nad rámec původní veřejné zakázky. S ohlédnutím na Vámi popsaný případ lze konstatovat, že předmětem smlouvy, která má být měněna, jsou slevy ze všech jednotlivých jednotkových cen. Předpokládáme tedy, že předmět veřejné zakázky jakož i jeho obsah nebude plánovanou změnou smlouvy dotčen, čímž nedojde k podstatné změně smlouvy dle ustanovení § 82 odst. 7 písm. a) ZVZ.
  Při použití změny v původním zadávacím řízení by byla umožněna účast jiných dodavatelů – v souvislosti s Vaším dotazem lze konstatovat, že ani ustanovení § 82 odst. 7 písm. b) ZVZ nelze považovat za podstatnou změnu smlouvy.
Další změna považována dle ustanovení § 82 odst. 7 písm. c) ZVZ za změnu podstatnou je taková, která by za použití v původním zadávacím řízení mohla ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky. Jedná se především o změny smlouvy v souvislosti s parametry hodnotících kritérií. S odkazem na předmětný dotaz nepředpokládáme, že jde o změnu podstatnou a tedy nepřípustnou.
A konečně dle ustanovení § 82 odst. 7 písm. d) ZVZ je za podstatnou změnu považovaná i taková změna, která by měnila ekonomickou rovnováhu smlouvy ve prospěch vybraného uchazeče, nicméně jelikož dodavatelem nabízené slevy ze všech jednotlivých jednotkových cen budou představovat změnu ekonomické rovnováhy smlouvy ve prospěch zadavatele, nejedná se v předmětném případě o změnu podstatnou.
 
Na základě výše uvedeného uvádíme, že pokud není možné plánovanou změnu smlouvy označit jako podstatnou v souladu s výše uvedeným ustanovením ZVZ, je možné změnu smlouvy připustit.
 
V případě, že by smlouva byla ukončena k datu, kdy zároveň končí fixační období cen, doporučujeme, aby zadavatel zahájil v odpovídajícím druhu dle ustanovení § 21 odst. (1) ZVZ nové zadávací řízení, neboť se domníváme, že by teoreticky mohla nastat situace, kdy by jiní dodavatelé mohli nabídnout stejné či ještě nižší jednotlivé jednotkové ceny než ty, které po slevě nabídl současný dodavatel.
 
Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.