20 Zář

Sdružení zadavatelů

Podle § 2, osdt. 8 zákona se mohou zadavatelé (organizační složky státu ) sdružit, či jinak spojit pro účely společného postupu k zadání veřejné zakázky. Mezi organizačními složkami státu by asi nepřicházelo v úvahu sdružení s právní subjektivitou. Je možno sdružení nahradit společnosu smlouvou několika zadavatelů, ve které si dohodnou vzájemná práva a povinnosti při zadávání zakázky? Jak budou takto spojení zadavatelé (bez právní subjektivity) vystupovat při vyhlašování veřejné zakázky, případně vůči orgánu dohledu? Můžete uvést některé případy využití § 2, odst. 8 zákona u veřejných zadavetelů – ČR.
Děkuji.
Sdružení zadavatelů podle § 2 odst. 8 ZVZ bude z povahy věci vždy sdružením bez právní subjektivity. Sdružení zadavatelů s právní subjektivitou v tomto případě nepřichází v úvahu, protože na sdružení s právní subjektivitou by bylo třeba aplikovat zcela nezávisle ustanovení § 2 ZVZ a určit, zda toto sdružení naplňuje či nenaplňuje definici zadavatele (např. tzv. jiné osoby podle § 2 odst. 2 písm. d) ZVZ).
ZVZ neřeší, na jakém smluvním základě sdružení zadavatelů vznikne (může se jednat např. o smlouvu o sdružení podle § 829 občanského zákoníku, stejně jako o smlouvu nepojmenovanou). Specifickým případem pak bude takové ujednání mezi organizačními složkami státu, které nemají vlastní právní subjektivitu.

ZVZ považuje sdružení zadavatelů za jednoho zadavatele a ZVZ proto pro sdružení zadavatelů nestanoví žádné zvláštní podmínky. Obsahem smlouvy mezi sdruženými zadavateli proto musí být zejména určení způsobu jednání jménem účastníků sdružení, ale rovněž další otázky (např. způsob komunikace mezi jednotlivými účastníky sdružení, způsob rozhodování, úhrada nákladů souvisejících se zadávacím řízením, určení, kterému z účastníků budou podávány nabídky apod.). Obsahem dohody proto musí být i postup při vyhlašování zakázky a jednání vůči orgánu dohledu při případném přezkumném řízení. Lze doporučit, aby smlouva řešila i otázku uzavření smlouvy nebo smluv na základě zadávacího řízení.

Využití společného zadávání veřejné zakázky lze doporučit tam, kde více zadavatelů směřuje k uzavření obdobného plnění. Zákon tak zadavatelům umožňuje zracionalizovat zadávací proces např. tak, že místo několika obdobných zadávacích řízení bude probíhat jen jedno, které provede jeden ze sdružených zadavatelů.

Informace o serveruMinisterstvo pro místní rozvoj © 2003 – 2006 Všechna práva vyhrazena. | Mapa stránek | RSS

Prohlášení

Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.