13 Úno

Rezerva jako součást nabídkové ceny

Je možné, aby zadavatel veřejné zakázky vznesl v zadávacích podmínkách požadavek, aby nabídková cena uchazečů obsahovala i finanční rezervu (v rozsahu např. 15% z ceny služeb či prací), která bude použita pro případné dodatečné stavební práce nebo dodatečné služby, které nejsou obsaženy v zadávacích podmínkách, tak aby mohl o tuto částku navýšit předpokládanou cenu veřejné zakázky? Dodatečné stavební práce nebo dodatečné služby, které nejsou obsaženy v zadávacích podmínkách budou zadány dle ustanovení § 23 odst. 7 ZVZ. Důvodem takového postupu je snaha o zajištění financování případných dodatečných stavebních prácí nebo dodatečných služeb z prostředků, které budou zadavateli přiděleny formou dotace.
Děkuji Drobný
ZVZ výslovně nezakazuje, aby zadavatel zahrnul do soupisu stavebních prací, dodávek a služeb rovněž určitou procentuální rezervu na případné vícepráce, např. z důvodu přidělení i této částky v rámci dotace. Tato možnost je však poněkud problematická z hlediska splnění jiné, významné povinnosti zadavatele, kterou je povinnost vymezit přesně předmět veřejné zakázky. V daném případě totiž zadavatel v podstatě předem počítá s vícepracemi, tj. připouští, že v daném případě předmět veřejné zakázky není zcela přesně vymezen. Takový postup není v souladu s principy, na kterých je založeno zadávací řízení podle ZVZ.

Pro všechny případy upozorňujeme na skutečnost, že tímto způsobem nelze obcházet ustanovení § 23 odst. 7 písm. a) ZVZ. Rezervu by tedy bylo možné použít pouze na financování víceprací, které splňují podmínky uvedené v citovaném ustanovení, a tyto prostředky by bylo třeba započítat do celkového rozsahu 20 % víceprací podle § 23 odst. 7 písm. a) bodu 3 ZVZ. Nelze tedy tímto způsobem obcházet limitaci rozsahu připuštěných víceprací.

Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.