06 Lis

Realizace dle architektonického návrhu

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak správně postupovat při zadání veřejné zakázky malého rozsahu na úpravu a vybavení interiéru podle architektonického návrhu. Z 80 % se jedná o dodávku nábytku a vybavení a z cca 20 % pak malířské a natěračské práce, úprava elektroinstalace, renovace parket apod. Předpokládáme zadání VZ na dodávky. Návrh architekta obsahuje mimo návrhu nábytku na míru i některé designové prvky, jako je osvětlení, židle a grafiky. V těchto případech odkazuje architekt v projektu na konkrétní výrobky a obchodní názvy. Domníváme se, že zákaz použití odkazů na výrobky a obchodní názvy dle § 44 odst. 11 ZVZ se vztahuje rovněž na zakázky malého rozsahu, a to z důvodu přímé souvislosti s § 6 ZVZ – zákazu diskriminace uchazečů. Je v případě designových prvků, které mají zásadní vliv na konečný vzhled interiéru a jeho soulad s architektonickým návrhem, možnost odkázat na konkrétní výrobky s tím, že bychom umožnili použití alternativního řešení? Nedojde tak k porušení § 6 ZVZ? Existuje způsob, jak dosáhnout toho, že bude možná následná realizace VZ v souladu s architektonickým návrhem? Děkuji
Dobrý den,

není-li to odůvodněno předmětem veřejné zakázky (dále jen „VZ“) či nemá-li sektorový zadavatel na zboží či službu, která je součástí VZ, uzavřenou rámcovou smlouvu dle zák. č.137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“) nesmí zadávací podmínky, zejména technické podmínky, obsahovat požadavky nebo odkazy na obchodní firmy, názvy nebo jména a příjmení, specifická označení zboží a služeb, které platí pro určitou osobu, popřípadě její organizační složku za příznačné, patenty na vynálezy, užitné vzory, průmyslové vzory, ochranné známky nebo označení původu, pokud by to vedlo ke zvýhodnění nebo vyloučení určitých dodavatelů nebo určitých výrobků (§ 44 odst. 11). Takový odkaz lze výjimečně připustit, není-li popis předmětu veřejné zakázky provedený postupem podle §§ 45 a 46 ZVZ dostatečně přesný a srozumitelný.
V případě stavebních prací lze takový odkaz připustit, pouze pokud nepovede k neodůvodněnému omezení hospodářské soutěže. Zadavatel v takových případech vždy výslovně umožní pro plnění veřejné zakázky použití i jiných, kvalitativně a technicky obdobných řešení.
V případě VZ malého rozsahu (dále jen „VZMR“), jejímž předmětem je z 80% dodávka designového nábytku a z 20% služby, úprava interiéru (malířské, natěračské práce, úprava elektroinstalace, renovace parket) podle architektonického návrhu, lze odkaz na označení výrobků výjimečně připustit, není-li popis předmětu VZ-dodávky- při analogickém postupu dle §§ 45 a 46 ZVZ dostatečně přesný a srozumitelný, přičemž zadavatel výslovně připustí i jiné kvalitativně a technicky obdobné řešení. V žádném případě nesmí odkaz na označení výrobku a obchodní název vést k neodůvodněnému omezení hospodářské soutěže a porušení zásad ZVZ uvedených v § 6, zejména zásady diskriminace potenciálních dodavatelů.
Otázku odkazu na konkrétní označení zboží a služeb v zadávacích podmínkách řeší rozhodnutí č.j. ÚOHS-S205/2012/VZ-20793/2012/540/MDI z 5.11.2012, č.j. ÚOHS-S436/2013/VZ-19964/2013/523/MLi z 15.10. 2013.
Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.