11 Bře

Podmínky pro použití JŘBU po novele č. 40/2015

Dobrý den,

obracím se na Vás s dotazem, který se týká podmínek pro zadání veřejné zakázky na dodatečné stavební práce s použitím jednacího řízení bez uveřejnění dle § 23 odst. 7 písm. a) ZVZ. Novelou s počátkem účinnosti ke dni 6.3.2015 došlo kromě jiného ke změně podmínek, které musí být pro možnost takového postupu naplněny. Článek II předmětné novely, obsahující přechodné ustanovení, je poměrně nejednoznačný. Z ustanovení není zcela zřejmé, zda nové podmínky pro použití JŘbU (maximální rozsah dodatečných stavebních prací nebo služeb ve výši 30% ceny původní veřejné zakázky, ale i odklon od původních “objektivních nepředvídaných okolností”) platí jen pro zadávací řízení zahájená nejdříve s počátkem účinnosti novely, nebo i pro zadávací řízení, ve kterých bylo již zadávání ve smyslu § 17 písm. m) ZVZ ukončeno před počátkem její účinnosti a nyní probíhá plnění smlouvy. Případně, pokud by nové podmínky pro použití JŘbU v případě dodatečných prací platily i pro zadávací řízení, která jsou ke dni účinnosti novely ve fázi plnění smlouvy, prosím o objasnění zda by nutná potřeba provedení víceprací musela vyjít najevo až za účinnosti novely. Dovoluji si Vás požádat o co nejrychlejší vyřízení dotazu, neboť jde o poměrně zásadní otázku, kterou jistě řeší mnoho zadavatelů. Případné uveřejnění stanoviska k této věci by jistě bylo ku prospěchu všech zadavatelů i dodavatelů.

Předem děkuji za odpověď a přeji příjemný den.

S pozdravem

Martin Chlupáč

Dobrý den,
přechodné ustanovení § 156 odst. 1 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“) jednoznačně uvádí, že zadávání veřejných zakázek zahájené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se dokončí podle dosavadních právních předpisů. Postup dle předmětné novely zákona je vázán na počátek nového zadávacího řízení. Jelikož zadávání dodatečných stavebních prací se realizuje prostřednictvím jednacího řízení bez uveřejnění, je rozhodným toto jednací řízení bez uveřejnění, nikoli zadávací řízení, na základě kterého byla zadána veřejná zakázka, v rámci jejíhož plnění byla potřeba zadání dodatečných stavebních prací zjištěna. Z přechodného ustanovení tedy vyplývá, že dodatečné stavební práce v max. výši 30 % hodnoty veřejné zakázky je možné zadávat v jednacím řízení bez uveřejnění, které bylo zahájeno poté, co nabyl zákon č. 40/20158 Sb., účinnosti, tedy počínaje dnem 6. 3. 2015. Pro zadávací řízení zahájené po tomto datu rovněž platí ustanovení o možnosti využít zadávací řízení bez uveřejnění dle § 23 odst. 7 písm. a) ZVZ v případě, že nastaly okolnosti, které zadavatel jednající s náležitou péčí nemohl předvídat. Rozhodnou skutečností není vznik předmětné potřeby, nýbrž okamžik zahájení zadávacího řízení.
Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.