04 Bře

Možnost použití JŘBU

Dobrý den, mám dotaz týkající se možnosti použití JŘBU za následující situace:
Zadavatel se s velkým předstihem opakovaně neúspěšne snažil postupem dle ZVZ vybrat dodavatele služeb pojištění majetku a odpovědnosti za újmu. Otevřené řízení pro nadlimitní zakázku (na 4 roky) muselo být dvakrát zrušeno, neboť žádný z uchazečů nesplnil zadávací podmínky. Pro mezidobí, kdy by zadavatel zůstal nepojištěn byla jako zakázka malého rozsahu uzavřena pojistná smlouva na půl roku, následně dodatkem prodloužena o 3 měsíce. Tato smlouva končí a doposud se nepodařilo vysoutěžit nového dodavatele. Kvůli kratším lhůtám byla vyhlášena VZ formou zjednodušeného podlimitního řízení na kratší období, ve lhůtě pro podání nabídek došla pouze 1 nabídka a zadávací řízení muselo být zrušeno. Nyní běží nové zjednodušené podlimitní řízení, ale pokud by se situace opakovala, nemá už zadavatel možnost realizace jiného druhu zadávacího řízení než JŘBU s odkazem na ust. § 23 odst. 4 písm. b) ZVZ. Je tento postup možný s ohledem na naplnění kritérií krajní naléhavosti a časových důvodů? Zadavateli hrozí v případě nepojištěné škodní události majetková škoda velkého rozsahu.
předem děkuji LR
Dobrý den,
ve Vámi popsaném případě bychom v první řadě doporučili zkontrolovat přiměřenost a vhodnost nastavení zadávacích podmínek za účelem zjištění, z jakého důvodu nebyly v předchozích dvou otevřených zadávacích řízeních podány žádné způsobilé nabídky. Zda nemohlo být důvodem nezájmu či nesplnění zadávacích podmínek nevhodné nastavení zadávacích podmínek, zda zadavatel nebyl ve svých požadavcích příliš (neodůvodněně) přísný. Služby, jejichž předmětem je pojištění majetku a odpovědnosti za škodu, nelze považovat za nestandardní a jsou zajisté nabízeny mnoha subjekty. Je tedy v zájmu zadavatele zjistit, co je důvodem neúspěchu či nezájmu dodavatelů v zadávacím řízení. Pro možnost využití jednacího řízení bez uveřejnění dle § 23 odst. 4 písm. b) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“) je třeba splnit zde uvedené požadavky, kterými jsou nezbytná potřeba zadat veřejnou zakázku v krajně naléhavém případě, který zadavatel svým jednáním nezpůsobil a ani jej nemohl předvídat, a zároveň z časových důvodů není možné zadat veřejnou zakázku v jiném druhu zadávacího řízení. Ustanovení § 23 odst. 4 písm. b) ZVZ je primárně určeno pro jiné situace (např. plnění, jejichž nezbytná potřeba byla vyvolána přírodní katastrofou), než kterou popisujete ve svém dotazu. Od 6. 3. 2015 je účinný zákon č. 40/2015 Sb., kterým se mění zákon o veřejných zakázkách, který zrušil povinnost rušit zadávací řízení v případě, kdy zadavatel obdržel pouze jednu nabídku. Zrušení této povinnosti se vztahuje na všechna zadávací řízení, která byla zahájena po účinnosti tohoto zákona. Pokud tedy v současné době opětovně zahájí zadavatel jakékoliv zadávací řízení v souladu se ZVZ, může zadat veřejnou zakázku i v případě, že obdrží v zadávacím řízení pouze jednu nabídku, která splňuje požadavky stanovení v zadávacích podmínkách a ZVZ.
Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.