04 Zář

Kvalifikace u VZMR v el. tržišti

Dobrý den,
je vždy nutné u VZMR zadávaných přes elektronické tržiště požadovat prokázání kvalifikace dle §53 a §54, když v “Pravidlech systému používání el.tržišť subjekty veřejné správy…” ČÁST DRUHÁ, Čl. VI-Veřejné zakázky malého rozsahu, VI.3 – Zahájení zadávacího řízení a zadávací podmínky, bod 2) je uvedeno, že: Výzva k podání nabídky v přímém zadání, řízení uzavřená výzva a v řízení otevřená výzva musí alespoň obsahovat: za a) – l) ?
Další dotaz se týká Komise:
V “Pravidlech” je u jednotlivých částí řízení uváděna komise a také věta, že: Komise (pro otevírání nabídek, posouzení kvalifikace, posouzení a hodnocení nabídek) ustanovuje zadavtel v souladu se zákonem a svými vnitřními předpisy. Jedná se stále o VZMR a zadavatel žádný vnitřní předpis nemá, který by toto určoval. Musí být u těchto zakázek komise stanovena?
Děkuji předem za odpovědi.
M.Marešová
Dobrý den,

vzhledem k tomu, že se jedná o veřejnou zakázku malého rozsahu (dále jen „VZMR“), není zadavatel povinen postupovat podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Zákon“ nebo „ZVZ“), avšak je povinen dodržet zásady dle § 6 odst. 1 ZVZ, tedy zásady transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace. V případě, že zadavatel zadává veřejné zakázky prostřednictvím e-tržiště, je současně povinen dodržovat „Pravidla systému používání elektronických tržišť subjekty veřejné správy při pořizování a obměně určených komodit“ (dále jen „Pravidla“), která jsou v platném znění stanovena v příloze usnesení vlády č. 222 ze dne 28. března 2012 a jsou účinná od 1. 7. 2012. Zadavatel může při zadávání veřejných zakázek rovněž postupovat dle svých vnitřních pravidel, přičemž platí, že v případě vzájemného nesouladu mají vždy přednost Pravidla.
Pokud tedy zadavatel zadává VZMR prostřednictvím e-tržiště, měl by při absenci svých vnitřních pravidel zadávání vycházet z výše uvedených Pravidel a jeho povinností je dodržet zásady uvedené v § 6 ZVZ.
V článku VI. 3 odst. 2. Pravidel „Zahájení zadávacího řízení a zadávací podmínky“ jsou pro zadávání VZMR stanoveny povinné minimální požadavky na obsah výzvy k podání nabídky v přímém zadání, v řízení uzavřená výzva a v řízení otevřená výzva. V rámci těchto minimálních požadavků Pravidla stanoví, že výzva k podání nabídky musí obsahovat rovněž „požadavky na kvalifikaci a způsob jejího prokázání“. Jelikož se jedná o VZMR, kdy zadavatel není povinen postupovat podle Zákona,
a Pravidla požadavky na kvalifikaci striktně nevymezují, je na zadavateli, jaké kvalifikační požadavky si stanoví (způsob prokazování splnění zadavatelem požadované kvalifikace uvedený v článku VI. 6 Pravidel tím není pochopitelně dotčen a je pro zadavatele závazný). Vzhledem k tomu, že kvalifikace je důležitým prostředkem k ověření způsobilosti dodavatele splnit veřejnou zakázku, doporučujeme zadavateli, aby kvalifikační předpoklady stanovil alespoň v takovém rozsahu, který minimalizuje okruh dodavatelů nezpůsobilých veřejnou zakázku splnit (analogicky lze využít kvalifikační předpoklady uvedené v §§ 53 až 56 ZVZ).

Na Váš druhý dotaz týkající se ustanovení hodnotící komise lze odpovědět obdobným způsobem jako v případě obsahových náležitostí výzvy k podání nabídek. V případě VZMR zadávaných přes e-tržiště je v článku VI. 5 Pravidel stanoveno, že zadavatel ustanoví pro otevírání nabídek, posouzení kvalifikace a posouzení a hodnocení nabídek osoby nebo komise podle svých vnitřních pravidel. Vzhledem k tomu, že ve Vámi uvedeném případě se jedná o VZMR, kdy zadavatel není povinen postupovat podle Zákona a zároveň nedisponuje svými vnitřními předpisy pro zadávání veřejných zakázek, je na jeho uvážení, jakým způsobem zajistí hodnocení nabídek.
Závěrem je třeba opětovně upozornit na povinnost zadavatele dodržovat v každé fázi procesu zadávání zásady uvedené v § 6 ZVZ, tj. zásadu transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace. Kromě povinnosti striktně dodržovat výše uvedené zásady by měl každý zadavatel postupovat tak, aby se nedostal do rozporu s pravidly stanovenými v zákoně č. 320/2001 Sb.,
o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.    

Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.