11 Srp

Informace o rozšíření požadavků na kvalkifikaci

Dobrý den. Mé dotazy se týkají výkladu § 50 odst. 2 zákona č. 137/2006 Sb., kde je zadavatelům umožněno, uvést podrobnou specifikaci požadavků na prokázání kvalifikace v kvalifikační či zadávací dokumentaci. Současně je zde uvedeno, že kvalifikační dokumentaci je zadavatel povinen zpřístupnit na své internetové adrese, nebo jiným vhodným způsobem. Ptám se tedy v této souvislosti, zda je možné, aby zadavatel požadavky na kvalifikaci v kvalifikační či zadávací dokumentaci specifikoval bez toho, že by informaci o tom, že jím uvedené požadavky jsou někde dále specifikovány, uvedl v oznámení či výzvě o zahájení zadávacího řízení. Pokud by totiž nebylo třeba na tuto skutečnost zájemce či uchazeče upozornit, potom existuje reálné nebezpečí, že zadavatelé budou tuto skutečnost záměrně zatajovat a tím způsobí, že řada zájemců či uchazečů nenaplní kvalifikaci, jelikož vůbec nezjistí, že zadavatel ve výzvě či v oznámení uvedená kritéria někde ještě specifikuje a to samozřejmě tak, že ten, kdo se s touto specifikací neseznámí, kvalifikaci s vysokou pravděpodobností nenaplní. Dále se ptám, zda možnost uvést specifikaci požadavků na kvalifikaci v zadávací dokumentaci znamená, že v případě otevřeného řízení je tím uchazeč nyní nucen si zadávací dokumentaci zakoupit, aby až po její úhradě a prostudování zjistil, že v ní uvedené požadavky na kvalifikaci nenaplňuje. Taková podmíněnost je neakceptovatelná a bylo by s podivem, kdyby takovou možnost nový zákon o veřejných zakázkách připouštěl, zvlášť proto, že v době platnosti původního zákona bylo takové počínání zadavatelů nezákonné, přesto však jimi využívané. Posledním dotazem je dotaz na specifikaci termínu užitého pro zveřejňování kvalifikační či zadávací dokumentace: „jiným vhodným způsobem“. Můžete mi prosím tento vágní pojem definovat tak, aby se ze zájemců či uchazečů o veřejné zakázky nemuseli stát slídilové, kteří telefonují a obíhají stovky různých nástěnek v sídlech zadavatelů, aby snad někdy se štěstím takovou specifikaci požadavků na kvalifikaci objevili? Za vaše konkrétní odpovědi vám předem děkuji.
Účelem ustanovení o uveřejňování je, aby se potencionální dodavatelé mohli dozvědět všechny potřebné informace, které jsou nezbytné k rozhodnutí o jejich účasti v zadávacím řízení. Požadavky týkající se prokazování kvalifikace proto musí zadavatel uvést primárně v oznámení o zahájení zadávacího řízení. Pokud prostor ve formuláři nepostačuje, může zadavatel použít kvalifikační nebo zadávací dokumentaci. Z principu transparentnosti zadávacího řízení však plyne, že zadavatel musí v takovém případě na kvalifikační nebo zadávací dokumentaci odkázat a uvést způsoby přístupu k ní. Pokud by tedy zadavatel tuto informaci neuvedl, nemohl by k takovým požadavkům při posuzování kvalifikace přihlížet. Z důvodu snadného přístupu ke kvalifikační dokumentaci se upřednostňuje její uveřejnění na internetu. Zákon však pro všechny případy stanoví i možnost jiného vhodného zpřístupnění. V takovém případě však musí zadavatel toto umístění v oznámení specifikovat.
Zákon neupravuje speciálně poskytování zadávací dokumentace, pokud v ní zadavatel blíže specifikuje požadavky na kvalifikaci. Přestože by základní informace týkající se kvalifikace měly být zřejmé již z oznámení, zřejmě nelze vyloučit situace, kdy by dodavatel až ze zadávací dokumentace zjistil, že kvalifikaci není schopen splnit. Pokud zadavatel požaduje za poskytnutí zadávací dokumentace úhradu nákladů, měl by podle našeho názoru dodavateli na žádost zdarma sdělit, jaké požadavky na kvalifikaci zadávací dokumentace obsahuje.
Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.