20 Lis

In – house zadávání

Dobrý den, prosím o odpověď, zda je považována za veřejného zadavatele i akciová společnost, jejímž 100 % vlastníkem je Kraj, a zda tedy je možné zadat na základě výjimky dle § 18 odst. 1 písm. e) zadat zakázku přímo subjektu, který vykonává 100 % činnosti pro 4 obce a tuto akciovou společnost, a v němž výlučná majetková práva mají pouze tito veřejní zadavatelé (včetně akciové společnosti).
Děkuji.
Mgr. Eva Balonová
Dobrý den,
K první části Vašeho dotazu: akciová společnost je považována za jiného veřejného zadavatele podle § 2 odst. 2 písm. d) ZVZ, pokud splňuje následující podmínky, a totiž, že

  • byla založena či zřízena za účelem uspokojování potřeb veřejného zájmu, které nemají průmyslovou nebo obchodní povahu a (současně)
  • je financována převážně státem či jiným veřejným zadavatelem nebo je státem či jiným veřejným zadavatelem ovládána nebo stát či jiný veřejný zadavatel jmenuje či volí více než polovinu členů v jejím statutárním, správním, dozorčím či kontrolním orgánu.

V dotazovaném případě je tedy potřeba posoudit, zda dotyčná akciová společnost, která je 100% vlastněná Krajem, splňuje výše uvedené podmínky, aby bylo možné ji považovat za veřejného zadavatele.
K druhé části Vašeho dotazu: k uplatnění tzv. „in-house“ výjimky z působnosti zákona na základě § 18 odst. 1 písm. e) ZVZ je nutné, aby byly kumulativně naplněny následující podmínky:

  • jedná se o poskytnutí dodávek, služeb nebo stavebních prací pouze veřejnému zadavateli,
  • ve prospěch veřejného zadavatele je vykonávána podstatná část veškeré činnosti osoby, a zároveň
  • veřejný zadavatel má výlučná majetková práva k této osobě, tj. veřejný zadavatel musí mít výlučné (100 %) vlastnictví této osoby. Veřejný zadavatel má výlučná majetková práva v určité osobě, zejména pokud disponuje sám veškerými hlasovacími právy plynoucími z účasti v takové osobě, nebo pokud taková osoba má právo hospodařit s majetkem veřejného zadavatele, nemá vlastní majetek a výlučně veřejný zadavatel vykonává kontrolu nad hospodařením takové osoby.

 
Aplikace předmětné výjimky vychází z judikatury Soudního dvora Evropské unie (dále jen „SDEU“) a pro výklad jejího používání je proto potřeba opírat se o tuto judikaturu.
Pokud se jedná o podmínku výkonu činnosti, zde je výkladovou praxí požadováno, aby podstatná část činnosti osoby byla vyhrazena hlavně veřejnému zadavateli, který jí vlastní, přičemž jakákoli jiná činnost této osoby může mít pouze okrajový charakter. To znamená, že veřejný zadavatel musí zkoumat, zda je činnost dotyčné osoby vyhrazena hlavně jemu (dle výkladové praxe SDEU by měl být podíl minimálně 80 %, ideálně by se však měl tento podíl blížit 100 %).
Co se týče podmínky kontroly (výlučných majetkových práv k osobě), tak SDEU připustil, že kontrolu může vykonávat několik zadavatelů společně, přičemž v takovém případě jsou všichni výjimku oprávněni použít.
V dotazovaném případě se tedy jeví, že za předpokladu, že v dotaze uváděná akciová společnost je veřejným zadavatelem (nutno posoudit na základě odpovědi na první dotaz), tak je u této akciové společnosti i u ostatních v dotaze uvedených veřejných zadavatelů (4 obcí) splněna podmínka kontroly i výkonu činnosti a všichni v dotaze uvedení veřejní zadavatelé mohou výjimku podle § 18 odst. 1 písm. e) ZVZ využít. V případě, že v dotaze uváděná akciová společnost veřejným zadavatelem není, tak veřejní zadavatelé, kteří spolu s touto akciovou společností osobu vlastní (v dotaze uvedené 4 obce), výjimku podle § 18 odst. 1 písm. e) využít nemohou a musí zadávat dle ZVZ.

Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.