13 Srp

Hodnocení nabídek od neplátce DPH

Dobrý den,
máme diskuzi, jak postupovat při veřejné zakázce malého rozsahu. Zadavatel (neplátce DPH) stanovil, že nejvýhodnější nabídkou, bude nabídka s nejnižší cenou bez DPH (ve výzvě tedy jednoznačně stanovil, že hodnocení bude prováděno dle ceny bez DPH). Jak hodnotit nabídky, když tři uchazeči jsou plátci DPH a uvádějí nabídkovou cenu bez DPH a jeden uchazeč není plátce DPH, tuto skutečnost uvedl a jeho nabídková cena je včetně DPH. Děkuji.
Dobrý den,

při zadávání veřejných zakázek malého rozsahu, na jejichž zadávání se nevztahuje zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (dále jen ZVZ), je nicméně zadavatel vždy povinen zajistit dodržení zásad uvedených v ustanovení § 6 ZVZ, tedy dodržení zásady rovného zacházení, zásady transparentnosti a zásady zákazu diskriminace. Aby byly dodrženy výše uvedené zásady, je vždy nutné, aby zadavatel postupoval vždy tak, jak bylo stanoveno v zadávacích podmínkách.
Z Vašeho dotazu vyplývá, že zadavatel v zadávací dokumentaci jednoznačně stanovil, že kritériem pro hodnocení nabídek bude nabídková cena bez DPH. Hodnotící kritérium stanovené zadavatelem je vždy rozhodující a tento zákonný předpoklad je vymezen i v ustanovení § 79 odst. 2 ZVZ.
Pokud tedy v zadávací dokumentaci zadavatel výslovně stanovil, že předmětem hodnocení nabídek bude cena bez DPH, je třeba při hodnocení vycházet z nabídkové ceny bez DPH. V daném případě není rozhodující, zda dodavatel je či není plátce DPH, ale jednoznačně stanovená podmínka zadavatele, že nabídkové ceny uchazečů budou hodnoceny dle ceny bez DPH. V opačném případě by zadavatel v rozporu se zásadami uvedenými v § 6 ZVZ přistoupil k hodnocení neporovnatelných nabídek, přičemž tento postup by mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky.
Jelikož se v dotazovaném případě jedná o veřejnou zakázku malého rozsahu, nabízí se zadavateli v zásadě dvě možnosti, jak v daném případě postupovat. Jednou z možností je uchazeče, neplátce DPH, vyloučit z důvodu nesplnění podmínky stanovené zadavatelem v zadávací dokumentaci s tím, že uvedený postup nebude v rozporu se zákonem, resp. zásadami uvedených v § 6 ZVZ.
Druhou možností je tohoto uchazeče vyzvat k vysvětlení nabídkové ceny, tj. zda nabídkovou cenu včetně DPH uvedl omylem nebo zda tak učinil z důvodu svého postavení jako neplátce DPH. V každém případě platí, že je nepřípustná jakákoliv změna nabídky, tedy i nabídkové ceny. Vzhledem k tomu, že se v daném případě nejedná o plátce DPH, lze se oprávněně domnívat, že nabídková cena bez i včetně DPH by zůstala nedotčena, jelikož DPH státu neodvádí. Výše uvedeným postupem nedojde ke změně nabídkových cen jednotlivých uchazečů, přičemž zadavatel tak získá porovnatelné nabídky a může přistoupit k hodnocení nabídkových cen bez DPH.
Postup naznačený v předchozím odstavci lze doporučit, neboť zadavatel uvedeným způsobem podpoří soutěžní princip a současně naplní i zásady 3E.

Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.