06 Srp

Dodávky vs. stavební práce

Dobrý den, záměrem je vybudování lávky pro pěší přes řeku, přičemž cca 90% předpokládané ceny tvoří zámečnické konstrukce (výroba, dodávka a montáž) a cca 10% vlastní stavební práce. Bude se jednat o stavební práce podle § 9 ZVZ a přílohy 3, skupina 45.21, nebo je nutné vyhlásit zakázku na dodávky podle § 8, odst. 2?
Děkuji předem za odpověď.
Dobrý den,

rozhodnutí, o který druh veřejné zakázky se jedná, je důležité především z hlediska různé výše finančních limitů pro jednotlivé druhy veřejných zakázek.

Pokud jde o veřejnou zakázku z hlediska jejího předmětu v případě smíšeného plnění, a to stavebních prací a dodávek včetně montáže, je rozhodující zda jsou dodávky nezbytné k provedení stavebních prací (pak se stanou veřejnou zakázkou na stavební práce) nebo zda jsou stavební práce ve vztahu k dodávkám pouze vedlejším plněním, které není základním účelem veřejné zakázky, ale je nezbytné ke splnění veřejné zakázky na dodávky (pak jsou veřejnou zakázkou na dodávky). V případě kombinace veřejné zakázky, jejímž předmětem plnění jsou stavební práce a dodávky je rozhodující tzv. pravidlo účelu.

V daném případě je hlavním účelem VZ zhotovení stavby lávky pro pěší přes řeku jako celku schopného plnit určenou samostatnou technickou funkci, která je výsledkem stavebních a montážních prací, související projektové a inženýrské činnosti, a to včetně dodávek nezbytných k provedení předmětu této veřejné zakázky.
S ohledem na výše uvedené si Vás dovolujeme upozornit na rozhodnutí ÚOHS č.j. 227/09 z 27.1. 2010, který vycházel při posouzení zda se jedná o veřejnou zakázku na stavební práce z
• charakteru předmětu veřejné zakázky,
• toho zda je veřejná zakázka realizována na základě projektové dokumentace,
• požadavku zadavatele na odbornou způsobilost-autorizaci dle autorizačního zákona,
• obsahu smlouvy o dílo,
• zatřídění dle kódu CPV podpůrně.
ÚOHS dospěl k závěru, že při posouzení zda se jedná o veřejnou zakázku na stavební práce či nikoliv nelze vycházet pouze z jednotlivého předpokladu, ale vždy z jejich souhrnu a souvislostí.
Vzhledem k tomu, že v případě smíšené veřejné zakázky na stavební práce a dodávky neplatí pravidlo těžiště (porovnání předpokládaných hodnot stavebních prací a dodávek) ale pravidlo účelu, v textu výše popsané, přikláníme se k závěru, že se v daném případě bude jednat o VZ na stavební práce. 
Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.