25 Srp
Dělení zakázek
Sportovní klub ( dle ZZVZ „zadavatel“) obdržel na základě jedné projektové žádosti celkovou dotaci ve výši cca 3,7 mil. Kč ( dotace je ze státního rozpočtu, tudíž je to zadavatel dle §4 ZZVZ)
Projektová žádost řeší dodávku 2 ks vícemístných osobních automobilů v hodnotě cca 1,7 mil. Kč bez DPH.
Dále projektová žádost řeší dodávku několika různých rehabilitačních přístrojů a různých přístrojů do posilovny v celkové hodnotě pod 2 mil. Kč bez DPH.
Lze řešit výběr aut a výběr přístrojů ve dvou samostatných VZMR z důvodu, že celková hodnota netvoří jeden funkční celek? (§18 ZZVZ).
Nebo zadavatel musí postupovat dle ZZVZ a výběr aut a přístrojů řešit v jedné VZ (ZPŘ na dodávky např. na dvě části?)
Mám na tento dotaz různé odpovědi.
Převažuje názor, že z důvodu základního účelu veřejné zakázky lze provést dvě VZMR aniž by to bylo porušení ZZVZ neboť se nejedná o jeden funkční celek a každou část celkového plnění dle žádosti dodává jiný segment dodavatelů.
Ustanovení § 35 Zákona 134/2016 Sb. o zadávání veřejných zakázek (dále jen ZZVZ) zakotvuje právo zadavatele rozdělit veřejnou zakázku na části. Z pohledu zadavatele existuje hned několik důvodů, proč přistoupit k zadání částí veřejné zakázky. Jedním z nich je možná úspora finančních prostředků. Rozdělení zakázky může vést ke snížení nákladů ve srovnání se situací, kdy by celou zakázku plnil jen jeden dodavatel, neboť takový postup může vytvořit podmínky k širšímu přístupu lokálních dodavatelů k soutěži o veřejnou zakázku. Obecně lze právě rozšíření soutěže považovat za nejčastější motiv k využití rozdělení veřejné zakázky na části.
Je však zapotřebí striktně rozlišovat mezi veřejnou zakázkou rozdělenou na části a rozdělením veřejné zakázky. V prvním případě jde v podstatě o vymezení dílčích částí jedné veřejné zakázky v rámci jediného zadávacího řízení tak, aby bylo například možné provést v rámci jednotlivých částí veřejné zakázky hodnocení nabídek dle samostatných kritérií hodnocení či umožnit v jednotlivých částech veřejné zakázky účast širšího okruhu dodavatelů včetně těch, kteří by nebyli objektivně schopni splnit veřejnou zakázku celou.
§ 18 ZZVZ v odst. 2 říká, že součet předpokládaných hodnot částí veřejné zakázky musí zahrnovat předpokládanou hodnotu všech plnění, která tvoří jeden funkční celek a jsou zadávána v časové souvislosti. Do předpokládané hodnoty se tak musí zahrnout hodnota všech plnění, která tvoří jeden funkční celek a jsou zadávána v jedné časové souvislosti. Tento koncept vychází z dosavadní rozhodovací praxe, která za jednu veřejnou zakázku považuje souhrn plnění, která spolu souvisejí, a to na základě funkčních a časových hledisek.
V případě, že se nejedná o jeden funkční celek a každou část celkového plnění dle žádosti dodává jiný segment dodavatelů, se přikláníme k názoru, že by se mělo jednat o dvě zakázky, které by měly být zadány samostatně.