05 Úno

Chybný výkaz výměr

Dobrý den,
prosím o informaci, jak má hodnotící komise postupovat v následujícícm případě:
Zadavatel uveřejnil v rámci otevřeného VŘ na stavební práce na profilu zadavatele zadávací dokumentaci vč.výkazu výměr.Následně prostřednictvím dodatečných informací (uveřejněných v souladu s §49 ZVZ) uveřejnil zadavatel aktualizovaný výkaz výměr (aktualizace se týkala snížení výměry u 2 položek). Při podání nabídek nacenilo 6 ze 7 uhcazečů správný (aktualizovaný) VV, avšak uchazeč předkládající nabídku s nejnižší nabídkovou cenou předložil naceněný původní (tedy nesprávný) VV. Musí hodnotící komise v tomto případě nabídku s nejnižší nabídkovou cenou vyřadit z důvodu nesplnění požadavků zadavatele uvedených v zadávacích podmínkách, nebo může uchazeče požádat o vysvětelení nabídky a připustit , aby uchazeč doložil naceněnou správnou verzi výkazu výměr (čímž se už tak nejnižší nabídková cena ještě o několik desítek tisíc sníží…)?
Děkuji za Vaši odpověď.
Dobrý den,
pro rozhodnutí, jak má zadavatel v předmětném zadávacím řízení postupovat dále, je klíčová otázka, zda zadávací podmínky (výkaz výměr) byly v průběhu zadávacího řízení změněny v souladu s požadavky zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších přepisů (dále jen „ZVZ“), či nikoliv. Pokud byly zadávací podmínky změněny v souladu se ZVZ, zadavatel (hodnotící komise) posoudí předložené nabídky, pokud by však podmínky ZVZ pro změnu zadávacích podmínek nebyly naplněny, nezbývá zadavateli, než zrušit zadávací řízení.
1. Předpoklady ZVZ pro změnu zadávacích podmínek
Předpokladem pro řádnou změnu zadávacích podmínek je nejen řádné uveřejnění dodatečných informací postupem dle § 49 ZVZ, ale také prodloužení lhůty v souladu s požadavky dle § 40 odst. 3 ZVZ.
Je třeba doplnit, že část odborné veřejnosti (srovn. například rozsudek krajského soudu v Brně ze dne 14. 6. 2007, sp. zn. 62 Ca 28/2006) podmiňuje zákonnost změny zadávacích podmínek v průběhu zadávacího řízení také požadavkem, aby změna nebyla označena jako dodatečné informace, neboť dodatečné informace mají prý být využívány pouze za účelem doplnění informací dodavatelům v rámci neměnných zadávacích podmínek. S tímto požadavkem se nicméně MMR jako odborný gestor ZVZ neztotožňuje, neboť jej považuje za příliš formalistický, nicméně nelze vyloučit opačný právní názor u auditních orgánů.
2. Postup při posouzení nabídek
Pokud byly zadávací podmínky v průběhu zadávacího řízení změněny v souladu se ZVZ, provede hodnotící komise posouzení nabídek. V případě nejasností může hodnotící komise postupem dle § 76 odst. 3 ZVZ požádat o písemné vysvětlení nabídky; uchazeč však v rámci povinného vysvětlení nabídky není (s výjimkou povinné součásti nabídky) oprávněn podanou nabídku měnit.
Při výkladu tohoto pravidla je třeba zohlednit judikaturu, která s ohledem na účel ZVZ, kterým je zajistit hospodárné vynakládání veřejných prostředků, dovozuje jednak povinnost hodnotící komise o písemné vysvětlení požádat, jednak vykládá „vysvětlení nabídky“ v podstatně širším smyslu, než by odpovídalo jazykovému výkladu.
Zejména z dikce rozsudku Krajského soudu v Brně sp. zn. 29 Af 74/2012 ze dne 28. 8. 2014 a potvrzujícího rozsudku Nejvyššího správního soudu sp. zn. 10 As 202/2014 ze dne 14. 1. 2015 vyplývá, že jako vysvětlení (a nikoli jako nedovolenou změnu nabídky) lze akceptovat i chybně uvedenou výši nabídkové ceny, pokud ji uchazeč vyčíslil v důsledku špatného pochopení zadávacích podmínek, zároveň však je nepochybné, jak „svojí nabídku konkrétně myslel“, neboť zadavatel ji může přepočítat tak, aby byla porovnatelná s ostatními nabídkami. (Například ve sporném případě uchazeč uvedl nabídkovou cenu za jeden kalendářní rok, ač ji měl uvést za čtyři kalendářní roky.)
Lze tedy doporučit, aby hodnotící komise, má-li za to, že absolutně není žádná pochybnost o přesné výši nabídkové ceny uchazeče v případě použití aktuálního výkazu výměr, vyzvala uchazeče k vysvětlení nabídky. Pokud uchazeč potvrdí skutečnou výši nabídkové ceny dle předchozího předpokladu hodnotící komise, pak se na věc pohlíží jako na vysvětlení nabídky a pochybení uchazeče není důvodem pro vyřazení nabídky. Naopak v případě jakékoliv pochybnosti, jak „uchazeč svojí nabídku konkrétně myslel“, je nutno nabídku uchazeče vyřadit.
Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.