13 Úno

Akceptování reference / Chyba v rozpočtu

Dobrý den,

vzhledem k rozporům v našem právě probíhajícím výběrovém řízení se na vás obracíme s prosbou o radu ohledně dvou situací:

1. Prosíme o výklad §56 odst. 3 písm a) ZVZ, podle nějž splnění technických kvalifikačních předpokladů prokazujeme předložením seznamu zakázek realizovaných v posledních 5 letech. Náš požadavek specifikující předložené reference zněl: Realizace plnění zakázky na každou stavební práci minimálně ve výši: 30 000 000,- Kč bez DPH za každou jednotlivou zakázku za posledních 5 let ke dni pro podání nabídek (den podání nabídek byl 5.1.2014, tzn k 5.1.2010). Uchazeč nám předložil referenci v odpovídající finanční výši, která byla realizovaná v období 9/2006 – 6/2010, To znamená, že do našeho požadavku 5 let od podání nabídky spadá reference pouze termínem 5.1.2010 – 6/2010. Uchazeče jsme proto písemně vyzvali k objasnění financování této akce formou potvrzení (např. Čestné prohlášení, výpis z účetnictví apod.), že u výše zmíněné zakázky byl rozsah finančních prostředků vynaložených objednatelem (tzn. uchazečem vyfakturovaná částka) v termínu 5/1/2010 – 6/2010 u této zakázky v minimální výši 30 mil Kč bez DPH. Referenci jsme tudíž přijali, pouze jsme uchazeče požádali o vysvětlení financí. Někteří z uchazečů ovšem s tímto krokem nesouhlasí a argumentují, že zakázka je uznatelná nezávisle na profakturované částce v námi požadovaném období 5 let ke dni podání nabídek. Je náš postup vycházející z našeho výkladu zákona správný?

2. Položkový rozpočet, který byl součástí Zadávací dokumentace požaduje připočítání rezervy ve výši 10% finální nabídkové ceny. Tato částka je součástí konečné nabídkové ceny a má tudíž vliv na její výši. Někteří z uchazečů ovšem těchto 10% vypočítali chybně a nabídková cena je tak u těchto uchazečů spočítána odlišně od ostatních. Ačkoliv tento rozdíl nemění konečné pořadí uchazečů, měli bychom dle našeho názoru uchazeče s chybným výpočtem z výběrového řízení vyloučit pro nesplnění podmínek ZD. Je náš postup správný?

Děkuji za odpověď.

Pokud zadavatel požaduje v zadávací dokumentaci prokázání splnění technických kvalifikačních předpokladů prostřednictvím předložení seznamu stavebních prací dle § 56 odst. 3 písm. a) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“), je dodavatel povinen předložit seznam relevantních stavebních prací, které realizoval v posledních 5 letech, přičemž při stanovování doby realizace se za relevantní považuje termín dokončení stavby.

Není tedy rozhodné, kdy došlo k proplacení příslušné částky za realizaci stavby, ale kdy byla stavba dokončena. Co se rozumí dokončením stavby, by mělo vyplývat ze smlouvy uzavřené mezi objednatelem a poskytovatelem. Lze tedy uzavřít, že Vámi aplikovaný výklad nebyl správný, jelikož se z poskytnutých údajů jeví, že dodavatel prokázal kvalifikaci v souladu se ZVZ.

K Vašemu druhému dotazu sdělujeme, že pokud někteří z uchazečů nesprávně vypočítali nabídkovou cenu, nelze v souladu se ZVZ postupovat jinak, než tyto uchazeče vyloučit. Změna nabídkové ceny je nepřípustná a nedodržení povinností stanovených v zadávací dokumentaci rovněž.

V této souvislosti dále uvádíme, že požadavek zadavatele na připočítání 10% rezervy k nabídkové ceně nepovažujeme za vhodný. Zadavatel nesmí uměle navyšovat nabídkovou cenu, aniž by bylo zcela jasně stanoveno, jakým způsobem a na co by byly tyto dodatečné finanční prostředky v budoucnu využity. Takový postup popírá zásadu transparentnosti, kterou je zadavatel povinen se v zadávacím řízení řídit. ZVZ umožňuje v souvislosti s veřejnými zakázkami na stavební práce zadávat dodatečné stavební práce v jednacím řízení bez uveřejnění dle § 23 odst. 7 ZVZ. Nelze ovšem zde uvedená pravidla obcházet tím, že zadavatel bude vyžadovat započítání určité procentuálně vyjádřené částky k nabídkové ceně, která by měla v budoucnu sloužit k realizaci dodatečných prací mimo režim ZVZ. Přestože zadavatel požadoval připočtení 10% rezervy k nabídkové ceně vypočítané v souladu s požadavky na sestavení nabídkové ceny uvedenými v zadávacích podmínkách, nesmí tuto rezervu pro dodatečné stavební práce, které nejsou uvedeny v rozsahu prací s výkazem výměr, použít, bez toho aniž by proběhlo řádné zadávací řízení – v případě víceprací tedy jednací řízení bez uveřejnění.

V souvislosti se započítáváním finančních rezerv do nabídkové ceny na veřejnou zakázku vydal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže následující stanovisko:

https://www.uohs.cz/download/Sekce_VZ/Metodiky/vykladove_stanovisko_rezerva.doc.

Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.