Zakázka z části v režimu rámcové dohody (§ 131; § 132)
Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“), stanovuje, že je zadavatel povinen zadat veřejnou zakázku v zadávacím řízení. Zadavatel má možnost vybrat si některý z několika druhů zadávacího řízení, které jsou upraveny v ZZVZ. Výběr způsobu zadání veřejné zakázky je na zadavateli, který na základě svého uvážení zvolí druh zadávacího řízení pro zadání veřejné zakázky, který se mu jeví jako nejvhodnější vzhledem k požadovanému předmětu plnění.
V případě dotazem navrhované rámcové dohody dáváme na zvážení rozdělení předmětu veřejné zakázky na část, která bude plněna kontinuálně a na část, která bude plněna podle potřeb zadavatele, případně využití vyhrazené změny závazku podle § 100 odst. 1 ZZVZ. Obecně k rámcové dohodě uvádíme, že je upravena v části šesté ZZVZ, jako zvláštní postup. Rámcovou dohodu uzavírá zadavatel na základě zadávacího řízení a pro jednotlivé veřejné zakázky zadávané na základě rámcové dohody se již další zadávací řízení neprovádí.
Z ustanovení § 131 ZZVZ je zřejmé, že zadavatel může uzavřít rámcovou dohodu i s jedním dodavatelem. ZZVZ neupravuje, jaký přesný obsah má mít rámcová dohoda, pouze uvádí, že zadavatel a dodavatel mezi sebou sjednají obchodní podmínky, které budou platit po celou dobu trvání rámcové dohody. Z uvedeného vyplývá, že pokud uzavře zadavatel smlouvu s jedním dodavatelem, má možnost nastavit podmínky rámcové dohody i tak, aby za část plnění platil zadavatel dodavateli paušálně a další plnění pak zadavatel požadoval na základě objednávek podle jeho aktuálních potřeb.
Zadavatel může, jak je stanoveno v § 131 odst. 2 ZZVZ, uzavřít rámcovou dohodu pouze na základě zadávacího řízení, které by byl oprávněn použít na veřejnou zakázku obdobného předmětu a předpokládané hodnoty. Pro stanovení předpokládané hodnoty rámcové dohody je podle § 23 ZZVZ rozhodná souhrnná předpokládaná hodnota všech veřejných zakázek, které mohou být na základě rámcové dohody zadány. Je třeba zmínit, že rámcovou dohodu nelze uzavřít na dobu delší než 4 roky. Na delší dobu lze uzavřít rámcovou dohodu jen ve výjimečných a řádně odůvodněných situací. Dále pak uvádíme, že v zadávacím řízení na uzavření rámcové dohody je podle § 132 odst. 6 zakázáno požadovat od účastníků poskytnutí jistoty.
K vyhrazené změně závazku uvádíme, že tento institut umožňuje zadavateli provést předem vyhrazené změny závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku. Takovouto výhradu lze uplatnit i u rámcové dohody. Vyhrazené změny se mohou týkat například rozsahu dodávek, služeb, ceny, ale i dalších obchodních nebo technických podmínek. Pro využití tohoto institutu je nezbytné, aby byly podmínky pro uplatnění vyhrazených změn a jejich obsah v zadávací dokumentaci jednoznačně vymezeny a zároveň tyto změny nesmí měnit celkovou povahu veřejné zakázky. Vyhrazená změna může být jakkoliv velká, nemění-li celkovou povahu veřejné zakázky, předpokládaná hodnota změny musí být zohledněna v celkové předpokládané hodnotě veřejné zakázky.
Z dotazu není možné relevantně určit, jaký způsob zadání veřejné zakázky je nejvhodnější. Doporučujeme vždy zvážit výše uvedené a zvolit takový postup, který bude nejlépe vyhovovat potřebám zadavatele a požadavkům na předmět plnění.