Veřejná zakázka v DNS a specifikace konkrétních výrobků (§ 89, § 139)
Na dotaz ve věci zákazu specifikace konkrétních výrobků, který je obecně upraven v § 89 odst. 5 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (ZZVZ), sdělujeme, že při zadávání veřejných zakázek v DNS se však toto ustanovení neaplikuje, pokud si jeho přiměřenou aplikaci zadavatel sám nevyhradí.
To však neznamená, že by zadavatel mohl v DNS libovolně uvádět přímý nebo nepřímý odkaz na určité dodavatele nebo výrobky, nebo patenty na vynálezy, užitné vzory, průmyslové vzory, ochranné známky nebo označení původu. Uvedené ustanovení totiž tvoří konkretizaci zásad nediskriminace a rovného zacházení stanovených v § 6 ZZVZ, a zároveň i konkretizuje § 36 odst. 1 ZZVZ, dle něhož zadávací podmínky nesmí být stanoveny tak, aby určitým dodavatelům bezdůvodně přímo nebo nepřímo zaručovaly konkurenční výhodu nebo vytvářely bezdůvodné překážky hospodářské soutěže (viz komentáře k ZZVZ – např. Herman, P., Fidler, V. a kol. Komentář k zákonu o zadávání veřejných zakázek, 3. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2023 s. 290).
Ačkoliv tedy v DNS přímo neplatí ani § 36 odst. 1 ZZVZ, z kontextu se základními zásadami dle § 6 ZZVZ by tyto principy měly platit i v DNS, a proto lze shrnout, že ačkoliv se na zadávání veřejných zakázek v DNS § 89 odst. 5 ZZVZ přímo neuplatní, vyplývá tento zákaz ze základních zásad dle § 6 ZZVZ, které se na DNS vztahují, a jelikož specifikace konkrétních výrobků je aktem, který může mít za důsledek porušení zásad zákazu diskriminace a rovného zacházení, pak rozhodně nedoporučujeme i v rámci DNS uvádět konkrétní požadované výrobky, nebude-li to odůvodněno předmětem veřejné zakázky.