29 Srp

Smlouvy s částečným rámcovým charakterem (§ 131 – § 137)

V dotazem popsaném případě je nutné vyhodnotit, zda předmětný vztah mezi zadavatelem a dodavatelem je smlouvou na veřejnou zakázku nebo rámcovou dohodou. Rámcovou dohodou mezi sebou jeden nebo více zadavatelů a jeden nebo více dodavatelů ujednávají rámcové podmínky týkající se zejména ceny nebo jiných podmínek plnění veřejné zakázky, které jsou závazné po dobu trvání rámcové dohody podle § 131 odst. 1 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ).

Soudní rozhodovací praxe (např. Nejvyšší soud v rozsudku sp. zn. 29 Cdo 5105/2014) je jednotná v závěru, podle něhož tzv. rámcová smlouva nezakládá závazkový vztah, pohledávky a závazky smluvních stran z ní tudíž nevznikají. Význam rámcové smlouvy spočívá v tom, že strany tam, kde předpokládají dlouhodobější obchodní vztah, stanoví jejím prostřednictvím základní pravidla, jimž budou podléhat všechny konkrétní (tzv. realizační) smlouvy na jejím základě v budoucnu uzavřené, nebude-li v té či oné realizační smlouvě ujednáno jinak. Rámcová smlouva tak nemá jiný význam (jinou funkci), než že stanoví smluvní podmínky následně uzavíraných konkrétních, realizačních smluv, tj. v tom či onom rozsahu předurčuje jejich obsah.

Uzavřením rámcové dohody dochází k vytvoření závazného rámce pro zadávání veřejných zakázek. Sama rámcová dohoda ale neobsahuje závazek dodavatele poskytnout dodávky, služby nebo stavební práce a závazek zadavatele poskytnout za tato plnění úplatu (srov. § 2 odst. 1 ZZVZ).

Je-li tento rámec uzavřen v zadávacím řízení, mohou být jednotlivé smlouvy na veřejné zakázky zadávány na jeho základě mimo zadávací řízení (§ 2 odst. 3 ZZVZ). Mnohdy může být zadavatelova potřeba řešena jak prostřednictvím zadání veřejné zakázky, např. s jednotkovými cenami, tak uzavřením rámcové dohody. Volbu činí zadavatel dle konkrétních okolností veřejné zakázky před zahájením kontraktačního postupu. Pro zadávací řízení je zejména určující, zda v zahajovacím dokumentu došlo k označení, že zadávací řízení má vyústit v uzavření rámcové dohody.

Jeví se, že ve Vámi popsaném případě, má být toto vyhodnocení provedeno zpětně. Uvádíte, že podle smlouvy má být plněno, což odpovídá smlouvě na veřejnou zakázku. Zákon nepředpokládá, že by existoval souběh rámcové dohody ve smyslu § 131 ZZVZ a smlouvy na veřejnou zakázku § 2 ZZVZ v jednom smluvním vztahu. V oznámení o zahájení zadávacího řízení je možné zvolit jen jednu z těchto variant.

Zdá se však, že v praxi k určité kombinaci dochází.  Například Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v rozhodnutí R0031/2023 uvádí, že jestliže smluvní závazek naplňuje znaky rámcové dohody, nemůže zadavatel podléhající režimu zákona její právní úpravu ve smyslu § 131 odst. 1 zákona ignorovat s tím, že zvolil nepojmenovanou smlouvu dle občanského zákoníku. Takový postup by byl obcházením zákona. Zde je třeba vzít v potaz, že zákon je pro zadavatele v zadávacím řízení zákonem speciálním, je tak třeba se jím řídit primárně a občanský zákoník aplikovat pouze podpůrně, pokud zákon neobsahuje zvláštní úpravu. V daném případě jsou rámcové dohody upraveny v hlavě II zákona v ust. § 131 a násl. zákona, a tak je zadavatel povinen se těmito ustanoveními řídit, pokud je jeho postup pod tuto právní úpravu podřaditelný.

Úřad tedy ve své rozhodovací praxi dovozuje, že určitá pravidla pro rámcové dohody mají být dodržena i v případě smluv na veřejné zakázky s rámcovým prvkem. Zaměřuje se zejména na omezení doby, na kterou jsou vztahy sjednány (viz Metodické doporučení pro nákup léčivých přípravků, kapitola 3.2.4.3.). Rámcové dohody mají být standardně uzavřeny na dobu nepřesahující 4 roky (§ 131 odst. 3 ZZVZ). Soudní dvůr Evropské unie dokonce dovodil, že rámcové dohody mají být zadavatelem určitým způsobem zastropovány (C-23/20).

K Vašemu dotazu „Mám-li smlouvu (typicky u veřejných zakázek na servisní podporu informačního systému nebo servis výtahů) s finančním rámcem nad 2 mil. Kč bez DPH, u které část plnění probíhá průběžně (tzn. „bezobjednávkově“, tj. bez aktivity zadavatele – např. legislativní aktualizace informačního systému / pravidelné revize výtahů dle ČSN) a část plnění probíhá na základě výzev k plnění (objednávek), kde mi práva a povinnosti rámcově vymezuje smlouva, jedná se o rámcovou dohodu ve smyslu ZZVZ?“ uvádíme, že tato skutečnost nemá za následek, že se jedná o rámcovou  dohodu.

K Vašemu dotazu „Tj. plním u takové smlouvy jako zadavatel povinnosti, které dle ZZVZ souvisejí s rámcovými dohodami?“ uvádíme, že běžná rámcovost smlouvy na veřejnou zakázku nemá za následek povinnost řídit se úpravou stanovenou ZZVZ pro rámcové dohody jako například oznamovat uzavření smlouvy podle § 137 ZZVZ. Sjednání dlouhodobých objemově neomezených závazků by však mohlo být dohledovými institucemi považováno za narušující hospodářskou soutěž.

Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.