Stanovení předpokládané hodnoty obědů (§16)
Dle ustanovení § 16 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“) zahrne veřejný zadavatel do předpokládané hodnoty veřejné zakázky hodnotu všech plnění, která mohou vyplývat ze smlouvy na veřejnou zakázku.
Pro určení předpokládané hodnoty veřejné zakázky je určující celkový peněžitý závazek, který provozovatel školního stravování za zajištění stravování obdrží, bez ohledu na to, zda ho obdrží od zadavatele či od třetích subjektů. Pro stanovení předpokládané hodnoty šetřené veřejné zakázky, kdy zadavatel stanovuje podmínky plnění pro sebe i třetí subjekty, je tedy určující nejen částka za stravování účtovaná zadavateli, ale i částka za stravování, kterou provozovatel školního stravování obdrží od třetích subjektů (žáků a zaměstnanců), neboť výše uvedená platba od třetích subjektů je součástí skutečné ceny hrazené provozovateli školního stravování za zajištění stravování.
K této problematice se vyjádřil také Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve svém rozhodnutí č. j. ÚOHS-S21/2010/VZ-6953/2010/540/ZČa. Kdy uvedl: „Vzhledem k tomu, že skutečná cena obsahuje i platby od třetích subjektů (žáků a zaměstnanců), které nelze od celkové ceny odečítat, Úřad s odkazem na výše uvedené konstatuje, že zadavatel měl povinnost do předpokládané hodnoty veřejné zakázky zahrnout i platby od třetích subjektů, tedy část celkové ceny poledního menu, kterou hradí strávník (žák a zaměstnanec). Částky za stravování hrazené žáky a zaměstnanci z celkové ceny poledního menu jsou součástí skutečné ceny hrazené zadavatelem, a bylo tedy nutné vycházet při stanovení předpokládané hodnoty šetřené veřejné zakázky z celkové finanční částky hrazené za uvedené služby.“
Ačkoliv se jedná o rozhodnutí vztahující se k předchozí právní úpravě (tj. k zákonu č. 137/2006 Sb.), lze závěry aplikovat i na aktuální právní úpravu.
Otázka financování stravování, a to jak ze strany samotného zadavatele, tak osob využívajících stravování („nezadavatelů“ ve smyslu ZZVZ), se stanovením výše předpokládané hodnoty nesouvisí, jelikož ve Vámi uváděném případě jde primárně o výběr poskytovatele stravování zadavatelem, tedy o veřejnou zakázku podléhající režimu ZZVZ.
S ohledem na shora uvedené tedy shrnujeme, že stanovení výše předpokládané hodnoty veřejné zakázky pro zajištění stravování musí být založeno na všech platbách, které se zajištěním stravování souvisí. Zadavatel je tedy při stanovení předpokládané hodnoty veřejné zakázky na zajištění stravování prostřednictvím externího poskytovatele povinen stanovit výši předpokládané hodnoty takové veřejné zakázky na základě výpočtu ceny – hodnoty skládající se z počtu osob (strávníků), dní, během nichž je stravování zajišťováno a jednotkové ceny daného obědu, která bude za zajištění stravování celkově uhrazena.