11 Úno

Rozšíření služeb

Dobrý den,

z Vašeho dotazu je zřejmé, že se jednalo o příspěvkovou organizaci, tedy ve smyslu § 2 odst. (2) písm. b) zák. č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“) veřejného zadavatele, na kterého se vztahuje ZVZ.

Předmět dodatku uzavřený v srpnu 2013 byl rozdílný od předmětu smlouvy uzavřené na dobu neurčitou v r. 2003, na základě předchozího výběrového řízení podle zák. č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, neboť předmětem dodatku ke smlouvě byla ostraha nového pavilonu, navýšení pracovníků ostrahy o jednoho pracovníka a příslušný počet hodin, což představovalo částku 1 406 400 Kč bez DPH při uzavření dodatku ke smlouvě na dobu neurčitou, navýšení ceny služeb o 29.300,-Kč bez DPH/měsíc, o kteroužto částku byla navýšena cena smlouvy z r. 2003.

V době uzavření dodatku ke smlouvě, tedy v srpnu 2013, platil ZVZ ve znění zák. č. 55/2012 Sb., kterým se mění zák. č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, jehož účinnost nastala 1.4.2012 a podle kterého byl finanční limit veřejné zakázky malého rozsahu na služby nižší než 1 000 000 Kč bez DPH.

Ve Vámi zmiňovaném případě činila cena za předmět dodatku ke smlouvě 1 406 400 Kč bez DPH a jednalo se tudíž o podlimitní veřejnou zakázku podle ZVZ.
V § 82 odst. (7) ZVZ jsou formulována pravidla, za nichž může dojít ke změnám uzavřených smluv na plnění veřejné zakázky. Tato pravidla vycházejí z rozhodovací praxe Soudního dvora Evropské unie (zejména rozsudek C-454/06 Pressetext). Základním pravidlem je, že smlouvu na plnění veřejné zakázky lze měnit, pokud se jedná o změnu nepodstatnou. Zákonodárce v citovaném ustanovení uvádí, že rozšíření předmětu veřejné zakázky je podstatnou změnou. Ač je rozšíření předmětu veřejné zakázky podstatnou měnou, nevylučuje zadání veřejné zakázky na dodatečné služby v jednacím řízení bez uveřejnění (dále jen „JŘBU“) podle § 23 odst. (7) písm. a), b) ZVZ. Jedná se o výjimečné postupy, které lze použít pouze při splnění všech podmínek uvedených v odkazovaných ustanoveních ZVZ. Tam, kde podmínky pro zadání rozšiřujícího plnění v JŘBU nebudou splněny, bude nutné přistoupit k novému zadávacímu řízení.
V daném případě to znamená, že zadavatel posoudí rozšíření předmětu veřejné zakázky podle § 23 odst. (7)

• písm. a) ZVZ
• zda jde o dodatečné služby, které nebyly zahrnuty v původních zadávacích podmínkách a jejich potřeba vznikla v důsledku objektivně nepředvídaných okolností nebo jsou nezbytné pro poskytnutí původních služeb za předpokladu, že
1. dodatečné služby budou zadány témuž dodavateli;
2. dodatečné služby nemohou být technicky nebo ekonomicky odděleny od původní veřejné zakázky, pokud by oddělení způsobilo závažnou újmu zadavateli nebo ač je oddělení technicky a ekonomicky možné, jsou dodatečné služby nezbytné pro dokončení předmětu původní veřejné zakázky;
3. celkový rozsah dodatečných služeb nepřekročí 20% ceny původní veřejné zakázky.

• písm. b) ZVZ
• zda jde o nové služby spočívající v obdobných službách jako v původní veřejné zakázce za předpokladu, že
1. nové služby budou zadány témuž dodavateli;
2. původní veřejná zakázka byla zadána v otevřeném, užším nebo zjednodušeném podlimitním řízení;
3. v zadávacích podmínkách původního zadávacího řízení byla obsažena možnost zadat veřejnou zakázku na nové služby v JŘBU;
4. předpokládaná hodnota na nové služby byla zahrnuta do předpokládané hodnoty původní veřejné zakázky;
5. JŘBU bude zahájeno do 3 let ode dne uzavření smlouvy na původní veřejnou zakázku.

Z nám dostupných informací, vyplývajících z Vašeho dotazu, lze dovodit, že nejsou pravděpodobně naplněny podmínky pro postup zadavatele v JŘBU podle § 23 odst. (7) písm. b) ZVZ (zejména body 3.,4, 5.) ani pro postup podle § 23 odst. (7) písm. a) ZVZ (zejména bod 2.).

Uzavřela-li příspěvková organizace ke smlouvě z r. 2003, jejímž předmětem bylo poskytování služeb (ostraha objektu) na základě předchozího výběrového řízení podle zák. č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, dne 1.9.2013 dodatek na dobu neurčitou, protože byl změněn rozsah poskytovaných služeb z důvodu otevření nového pavilonu, rozšíření počtu pracovníků ostrahy o jednoho pracovníka a příslušný počet hodin, což představuje za 48 měsíců (dobu neurčitou) částku 1 406 400 Kč bez DPH pouze na základě znalosti trhu (oslovení 3 dodavatelů), pak se dopustila porušení ZVZ a je nutné ji zadat podle ZVZ.

Vzhledem k tomu, že příspěvková organizace nepostupovala podle ZVZ ve znění platném k srpnu 2013, dopustila se správního deliktu podle § 120 odst. (1) písm. a) ZVZ, za který lze uložit pokutu ve smyslu § 120 odst. (2) písm. a) ZVZ ve výši 10% ceny zakázky nebo do 20 000 000 Kč, nelze-li celkovou cenu veřejné zakázky zjistit.
Shora uvedená odpověď je v souladu s rozhodovací praxí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže i Soudního dvora Evropské unie.

Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.