Pravidla horizontální spolupráce (§ 12), resp. centralizované zadávání (§ 9)
Horizontální spolupráci dle § 12 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (ZZVZ) je možné využít tehdy, pokud:
a) tato smlouva zakládá nebo provádí spolupráci mezi veřejnými zadavateli za účelem dosahování jejich společných cílů směřujících k zajišťování veřejných potřeb, které mají tito veřejní zadavatelé zajišťovat,
b) se spolupráce podle písmene a) řídí pouze ohledy souvisejícími s veřejným zájmem a
c) každý z těchto veřejných zadavatelů vykonává na trhu méně než 20 % svých činností, kterých se spolupráce podle písmene a) týká.
Jak uvádíte ve svém dotazu, mělo by jít o realizaci nákupu léků mezi dvěma subjekty, které mají stejného zřizovatele, tedy situaci, kdy by jedna příspěvková organizace objednávala léky od druhé příspěvkové organizace (jedná se o veřejné zadavatele). Za dodání léků by byla poskytována úplata. Lze mít za to, že daný postup sleduje určitý veřejný zájem, nelze však určit, zda je splněna podmínka podílu činnosti na trhu.
Lze však dojít k závěru, že není naplněna podmínka dle písm. a), tedy spolupráce za účelem dosahování společných cílů směřujících k zajišťování veřejných potřeb, které mají tito veřejní zadavatelé zajišťovat. Zásadní v tomto případě je pojem „spolupráce“, neboť aby byla tato podmínka splněna, musejí se oba subjekty na plnění fakticky podílet. O spolupráci se v žádném případě nemůže jednat tehdy, pokud jsou úkoly, které mají být předmětem spolupráce, delegovány pouze na jeden subjekt. Ve Vámi nastíněném případě jde o nákup a následný prodej léků ze strany jednoho subjektu druhému, a takový model zcela jednoznačně postrádá jakýkoliv znak spolupráce. Lze tedy shrnout, že dle našeho názoru pro Vámi nastíněný případ není využití horizontální spolupráce dle § 12 ZZVZ možné, neboť nedochází k naplnění podmínky faktické spolupráce. Odpovědnost za dodržení (porušení) ZZVZ pak mají v takovém případě obě strany – veřejní zadavatelé.
Spíše svým charakterem by nastíněný případ mohl mít znaky centralizovaného zadávání ve smyslu § 9 ZZVZ, neboť jde o situaci, kdy jeden zadavatel nakupuje pro druhého léky, přičemž provádí nákupy i pro sebe. K tomu by však bylo nutné naplnit podmínky dle § 9 ZZVZ, zejména aby zadavatelé měli mezi sebou uzavřenou písemnou smlouvu, která by upravovala jejich vzájemná práva a povinnosti. O takové smlouvě se však nezmiňujete, přičemž nelze opomenout i fakt, který uvádíte, a to, že jsou tímto způsobem realizovány i dodávky zboží v objemu vyšším, než je limit pro VZMR, čímž by byla nedodržena povinnost zadavatele zadat takovou veřejnou zakázku v zadávacím řízení. Pokud by se však jednalo o centralizované zadávání, měl by v takovém případě odpovědnost za dodržení ZZVZ centrální zadavatel, tedy ten, kdo nákupy provádí.
V souvislosti s tímto stanoviskem je nutno upozornit, že vychází výhradně z materiálů a informací poskytnutých tazatelem. Toto stanovisko je pouze nezávazným právním výkladem. Závazné stanovisko může poskytnout při přezkumu konkrétního případu orgán dohledu – Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, závazný výklad zákona v případě sporu podává pouze nezávislý soud.