Definice provozně organizační jednotky (§ 17)
Provozní jednotka s funkční samostatností pro oblast zadávání veřejných zakázek nebo některých jejich kategoriích je zmíněna v § 17 odst. 2 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“), není zde však přímo definována. Podrobněji je samostatná provozní jednotka popsána v bodu 20 preambule směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/24/EU ze dne 26. února 2014 o zadávání veřejných zakázek a o zrušení směrnice 2004/18/ES: „Za opodstatněný by například bylo možné považovat odhad hodnot veřejných zakázek na úrovni samostatné provozní jednotky veřejného zadavatele, jako jsou například školy nebo mateřské školy, za předpokladu, že má dotčená jednotka nezávislou odpovědnost za zadávání svých zakázek. Tento předpoklad lze považovat za splněný v případě, že samostatná provozní jednotka nezávisle vede zadávací řízení a činí rozhodnutí o nákupu, disponuje pro dotčené veřejné zakázky samostatnou rozpočtovou položkou, nezávisle uzavře danou smlouvu a financuje ji z rozpočtu, kterým disponuje. Rozdělení není opodstatněno tam, kde veřejný zadavatel veřejnou zakázku pouze organizuje decentralizovaným způsobem.“
Samostatnost hospodaření provozní jednotky může být stanovena obecně závaznými právními předpisy, ale i vnitřními předpisy či organizačními pokyny zadavatele. Není zásadní forma, ale to, zda skutečně došlo k převedení samostatného rozhodování na tuto jednotku. Taková jednotka by měla nezávisle rozhodovat o některých otázkách naplnění svých provozních potřeb a relativně samostatně hospodařit s finančními prostředky. Měla by být schopna samostatně bez zásahu zadavatele rozhodovat o některých záležitostech ohledně zadávání veřejných zakázek, provádět zadávací řízení, činit rozhodnutí o výběru dodavatele a uzavírat smlouvy. V každém případě by takové postavení provozní jednotky mělo být dlouhodobé povahy, jelikož § 17 odst. 2 ZZVZ by neměl být použit k účelovému obcházení zákona (nemělo by tak být možné zohlednit např. jednorázové pověření k zadání zakázky.)
Nemusí se jednat o samostatnou právnickou osobu ani o samostatnou rozpočtovou kapitolu ve smyslu rozpočtových pravidel. Příklady provozních jednotek podle § 17 odst. 2 ZZVZ jsou například městské části statutárních měst, fakulty vysokých škol, odštěpné závody nebo pobočky obchodních společností. V případě, který uvádíte záleží hlavně na tom, zda kino relativně samostatně hospodaří a rozhoduje o některých otázkách zadávání veřejných zakázek. Pokud zadávání probíhá zcela na úrovni příspěvkové organizace, o provozní jednotku s funkční samostatností při zadávání veřejných zakázek se nejedná.
Lze shrnout, že to, zda se jedná o provozní jednotku s funkční samostatností při zadávání veřejných zakázek nebo některých jejich kategorií podle § 17 odst. 2 ZZVZ, závisí na tom, zda provozní jednotka dostatečně samostatně rozhoduje o svých provozních potřebách, zda může relativně samostatně hospodařit a zda má možnost nezávisle rozhodovat o otázkách souvisejících se zadáváním veřejných zakázek. Samostatnost provozní jednotky může být stanovena obecně závaznými právními předpisy, minimálně by však měla být založena interními předpisy zadavatele, důležitý je tak faktický stav.
S ohledem na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – ÚOHS-R0204/2020/VZ lze uvedené interpretovat způsobem, že se tedy jinými slovy bude jednat o požadavek na přítomnost určité samostatné administrativní struktury (nikoliv nutně právní osobnosti), která bude mít zadání veřejné zakázky na starost a bude za ni odpovídat, přičemž je rovněž nutná existence určité finanční samostatnosti, která může a nemusí znamenat samostatnou rozpočtovou kapitolu.