Omezení velikosti subdodávky
Dobrý den, samotné omezení velikosti subdodávky v ZVZ upraveno není. Osoba subdodavatele je definována v § 17 písm. i) ZVZ, podle kterého je subdodavatel osoba, pomocí které má dodavatel plnit určitou část veřejné zakázky (§ 331 Obchodního zákoníku, dle kterého plní-li dlužník svůj závazek pomocí jiné osoby, odpovídá tak, jako by závazek plnil sám, nestanoví-li tento zákon jinak) nebo která má poskytnout dodavateli k plnění veřejné zakázky určité věci či práva. Dle § 44 odst. 6 zadavatel může v zadávací dokumentaci požadovat, aby uchazeč ve své nabídce specifikoval části veřejné zakázky, které má v úmyslu zadat jednomu či více subdodavatelům, a aby uvedl identifikační údaje každého subdodavatele. Zadavatel si může v zadávací dokumentaci vyhradit požadavek, že určitá část plnění předmětu veřejné zakázky nesmí být plněna subdodavatelem; v takovém případě je zadavatel povinen v oznámení či výzvě o zahájení zadávacího řízení uvést, že má v úmyslu si tento požadavek vyhradit. Zadavatel však nesmí zcela vyloučit možnost plnit veřejnou zakázku prostřednictvím subdodavatele. Zadavatel je oprávněn uvést v zadávací dokumentaci výhradu, že určitá část plnění naopak nesmí být provedena subdodavatelem a musí být zajištěna přímo hlavním dodavatelem (resp. jeho kvalifikovaným personálem). Zadavatel by měl tuto výhradu specifikovat zpravidla ve vztahu ke konkrétní části plnění předmětu veřejné zakázky (nikoliv tedy obecným procentem); může tak učinit buď pozitivně (určitou část plnění předmětu veřejné zakázky musí plnit výlučně uchazeč s tím, že zbývající části mohou být zajištěny prostřednictvím plnění subdodavatelů uchazeče), nebo negativně (určitou část plnění předmětu veřejné zakázky nesmí plnit subdodavatelé, ale uchazeč). Není však vyloučeno, aby zadavatel omezil subdodávky i procentuálně. Požadavek na omezení rozsahu subdodávek má svůj význam zejména v případě veřejných zakázek na služby, kdy existuje zcela legitimní zájem zadavatele na tom, aby poptávané služby byly poskytovány na odborné úrovni přímo uchazečem, s nímž zadavatel uzavírá smlouvu a který za kvalitu a řádné splnění dané veřejné zakázky primárně odpovídá (může se jednat např. o překladatelské či tlumočnické služby, kdy hlavní dodavatel díky svému realizačnímu týmu zajišťuje vysokou úroveň poskytovaných služeb, zatímco v případě subdodávek na dílčí části plnění by mohla být kvalita narušena). Tuto výhradu je zadavatel povinen uvést již v oznámení či ve výzvě o zahájení zadávacího řízení. K výše uvedenému je možné dále uvést, že na rozdíl od specifických veřejných zakázek na služby, kdy je kvalita plnění převážně závislá na osobnostních a odborných předpokladech osob podílejících se na plnění veřejné zakázky, není vhodné omezovat subdodávky v případech komplexních veřejných zakázek, kdy je hlavní dodavatel v pozici integrátora (koordinátora) dodávek, služeb či stavebních prací a jediným smluvním partnerem zadavatele a nositelem veškerých záruk. V takovém případě je v zájmu zadavatele nelimitovat takového uchazeče při sestavování nabídky tak, aby měl dodavatel možnost zvolit pro zadavatele co možná nejvhodnější řešení.