Veřejný zadavatel
Dobrý den,
k Vašemu dotazu lze uvést, že pokud jsou v případě předmětné akciové společnosti splněny podmínky dle ust. § 18 odst. 1 písm. e) ZVZ, a to, že společnost je 100% vlastněna ze strany měst a obcí a zároveň společnost vykonává podstatnou část své činnosti v jejich prospěch, lze aplikovat výjimku ze ZVZ – in-house. Zároveň lze konstatovat, že pokud jsou v případě předmětné společnosti splněny podmínky pro tzv. výjimku in-house, budou splněny i podmínky pro naplnění definice veřejného zadavatele, a to z důvodů následujících:
Pro naplnění podmínek definice veřejného zadavatele ve smyslu ustanovení § 2 odst. 1 písm. d) ZVZ je nutno taxativního splnění dvou základních podmínek, a to:
1) jiná PO musí být založena či zřízena za účelem uspokojování potřeb veřejného zájmu, které nemají průmyslovou či obchodní povahu, a
2) je financována převážně státem či jiným veřejným zadavatelem nebo je státem či jiným veřejným zadavatelem ovládána nebo stát či jiný veřejný zadavatel jmenuje či volí více než polovinu členů v jejím statutárním, správním, dozorčím či kontrolním orgánu.
Musí se tedy jednat o právnickou osobu založenou na základě zákona či zřízenou zákonem. Ve vztahu k podmínce uspokojování potřeb veřejného zájmu lze říci, že společnosti v oblasti vodohospodářství mají de facto stejný účel založení či zřízení, a to provozování vodovodů a kanalizací, přičemž tuto činnost lze bez dalšího považovat za uspokojování potřeb veřejného zájmu, které zároveň ze své podstaty nemají průmyslovou či obchodní povahu, vždy je však nutno jak již shora řečeno v tom kterém případě nezbytné posouzení ad hoc.
Z povahy potřeb veřejného či obecného zájmu de facto vyplývá také zvláštní zájem na zabezpečení jejich uspokojování, projevující se např. tím, že takové potřeby jsou uspokojovány buďto přímo prostřednictvím státu či stát si nad uspokojováním těchto potřeb ponechává kontrolu, ať již přímo či prostřednictvím ovlivňování podmínek, za nichž uspokojování potřeb v obecném zájmu probíhá.
Ve vztahu k druhé podmínce lze konstatovat, že případy, kdy společnost bude financována z více než 50% státem či jiným veřejným zadavatelem, nebo bude státem či jiným veřejným zadavatelem ovládána, a to zpravidla ve smyslu ustanovení § 66a obchodního zákoníku, lze považovat za dostačující k jejímu naplnění a tedy klasifikaci společnosti jako veřejného zadavatele.Není ani rozhodné, zda je společnost ovládána jedním či více veřejnými zadavateli, neboť podmínka ovládání veřejným zadavatelem je splněna i v případě více veřejných zadavatelů, příkladmo svazků obcí.
Tedy v případě zadávání veřejných zakázek souvisejících s odpadovým hospodářstvím mezi městy a obcemi a jimi vlastněnou akciovou společností lze aplikovat výjimku ze ZVZ, v druhém případě, a to kdy samotná akciová společnost příkladmo poptává služby apod. (tedy případy kdy se jedná o veřejnou zakázku) je však samozřejmě nutno postupovat v intencích ustanovení platných pro veřejného zadavatele.