Výpočet hodnoty změny závazku dle § 222
K dotazům, které se týkají změny závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku dle § 222 zákona č. 134/2016 Sb. o zadávání veřejných zakázek (dále jen ZZVZ), Vám sdělujeme:
Rozhodující je cena sjednaná ve smlouvě na veřejnou zakázku. Do výsledné ceny veřejné zakázky je nezbytné dále započítat případnou změnu ceny, která je v souladu s § 222 odst. 2 ZZVZ, přičemž se musí jednat o změnu ceny, která je provedena na základě jednoznačně vymezených podmínek v zadávacích podmínkách a nemění celkovou povahu veřejné zakázky. V případě kdy změna závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku není na základě jednoznačně vymezených podmínek uvedena v zadávací dokumentaci, zadavatel posuzuje, zda se jedná o změnu podstatnou či nikoli. Požadované změny závazku ze smlouvy je nutné zkoumat z perspektivy přípustnosti podle konkrétního ustanovení.
Za podstatné změny závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku se nepovažují změny dle § 222 odst. 4, odst. 5 a odst. 6 ZZVZ. V dotaze se ptáte na změny dle § 222 odst. 5 a odst. 6 ZZVZ.
Zadavatel může dle uvedených ustanovení postupovat, pokud splní níže uvedené zákonné podmínky:
V případě změny dle § 222 odst. 5 ZZVZ, by se mělo jednat o změnu která je nezbytná a změna v osobě dodavatele není možná z ekonomických anebo technických důvodů nebo by způsobila zadavateli značné obtíže nebo výrazné zvýšení nákladů. Zároveň musí být splněna podmínka, že hodnota těchto dodávek nepřekročí 50 % původní hodnoty závazku.
Dle § 222 odst. 6 ZZVZ by se mělo jednat o změnu, jejíž potřeba vznikla v důsledku okolností, které zadavatel jednající s náležitou péčí nemohl předvídat, neměnící celkovou povahu veřejné zakázky, a zároveň by hodnota této změny nepřekročila 50 % původní hodnoty závazku.
Při posouzení splnění limitů podle odstavce 5 písm. c) a odstavce 6 písm. c), musí zadavatel sečíst změnu, která se týká rozšíření tak i zúžení předmětu smlouvy (nevyčerpaného plnění). Pokud zadavatel například vymění jeden výrobek za jiný, je nutné zohlednit jak cenu přidaného (nového) plnění, tak cenu nevyčerpaného původního plnění. V praxi to znamená, že když cena nevyčerpaného plnění bude např. 10 000 Kč, cena nového plnění bude 20 000 Kč, celková hodnota změny bude 30 000 Kč.
Z výše uvedeného vyplývá i odpověď na Váš dotaz, zda máte posuzovat každý dodatek ke smlouvě zvlášť. Každý dodatek ke smlouvě je nutné posuzovat samostatně, aby všechny změny byly sečteny. Pokud fakticky ke změně předmětu smlouvy nedošlo, pouze byla změna dodatkem ke smlouvě doplněna a následně odstraněna, toto přidané plnění, které nedošlo realizace, se do hodnoty změny nezapočítává. V případě kdy dochází ke změně části plnění předmětu smlouvy na veřejnou zakázku, například výměna jednoho výrobku za jiný, je třeba tuto cenu při výpočtu hodnoty změny zohlednit.
Výpočet cenového nárůstu dle § 222 odst. 9 ZZVZ související se změnami podle odstavců 5 a 6 ZZVZ nesmí přesáhnout 30% původní hodnoty závazku, přičemž se do něho nezapočítávají změny provedené podle jiných odstavců. V praxi to znamená, že pokud celková hodnota veřejné zakázky je 10 000 000 Kč, 30% z této částky bude 3 000 000 Kč. Cenový nárůst v takovém případě nesmí přesáhnout 3 000 000 Kč. Při výpočtu cenového nárůstu se na rozdíl od výpočtu hodnoty změny odečítají dodávky, služby, nebo stavební práce, které nebyly v původní veřejné zakázce realizovány. Lze tedy odečíst nerealizovaná plnění. V odkaze níže naleznete metodiku ke změnám závazků ze smlouvy na veřejnou zakázku dle § 222 ZZVZ.
K vašemu poslednímu dotazu, který se týká nového zadávacího řízení, z důvodu změny závazku ze smlouvy na Veřejnou zakázku, která je z hlediska zákona změnou podstatnou, Vám sdělujeme:
Provedení podstatné změny smlouvy zákon podmiňuje provedením nového zadávacího řízení.
V souladu s § 18 ZZVZ platí, že zadavatel není oprávněn rozdělit předmět veřejné zakázky tak, aby tím došlo k účelovému snížení předpokládané hodnoty veřejné zakázky a zadavatel tak dosáhl finančních limitů platných pro zakázky, při jejichž zadávání platí méně přísná pravidla.
Zadavatel musí přihlížet zejména k časovým souvislostem a případně též ke skutečnosti, zda se jedná o jeden souvislý funkční celek. V případě, že nové zadávací řízení s předchozím zadávacím řízení věcně i časově souvisí, zadavatel zahájí nové zadávacího řízení a připočte k němu i předpokládanou hodnotu původní veřejné zakázky dle § 16 odst. 2 ZZVZ.
Výše uvedená povinnost na zadavatele nedopadá, pokud v průběhu roku vznikne zadavateli potřeba operativně řešit nákup dodávek či služeb, které spolu věcně a časově nesouvisí.
V dotaze uvádíte, že se jedná o dodatečné požadavky přímo navázané na předchozí zadávací řízení a změnu závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku dle § 222 ZZVZ nelze realizovat. Na základě Vámi uvedených informací, doporučujeme k novému zadávacímu řízení připočíst i předpokládanou hodnotu původní veřejné zakázky a zadat veřejnou zakázku v režimu nadlimitním.