Spotřební komodity
s omluvou, ale z nutnosti pro nekončící polemiky na mém pracoviště se Vás ptám na nejvhodnější řešení nákupu komodit PHM a krmiv pro hospodářská zvířata pro organizaci v.v.i, ač je na Vašich stránkám k tomuto odpověď na linku
http://portal-vz.cz/cs/Spoluprace-a-vymena-informaci/Info-forum/Otazky-a-odpovedi/CAST-PRVNI-Obecna-ustanoveni-(%c2%a71-%c2%a720) a tento závěr vychází z rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č. j.: S40/2010/VZ-6872/2010/540/KKo ze dne 21. října 2010
k vámi publikované otázce z 10.2.2014, na kterou jsme byli odkázáni.
Tímto datem je vidět, že judikát k této věci z října 2010 je stále diskutovaný a zadavatelé se asi obávají následků vůči ZVZ. Osoba zpracovávající veřejné zakázky může mít potíže s výkladem a aplikací.
U PHM se v mé otázce nejedná o tankování do aut v čerpacích stanicích, které se nesoutěží nejméně dle usnesení vlády o povinných komoditách ani pro elektronické tržiště, ale o krátkodobé cyklicky opakované zásobování do vlastních rezervoárových nádrží pro výdej do zemědělských strojů, tj. dovoz v cisternách dodavatele. Zemědělské stroje dojíždět k čerpacím stanicím nesmějí. U krmiv pak o krmné komponenty, krmné směsi a primární krmiva typu sojový šrot, pšenice, minerální doplňky a podobně, též se cyklicky opakující v průběhu roků pro všechny kategorie držených hospodářských zvířat. Dodavateli nejsou prodejny pro chovatele, ale jsou to odchodní organizace typu ZZN (Zemědělské zásobování a nákup).
Předpokládám podobnou kategorizaci jako je u potravin z velkoskladů, vyjma nákupů v marketech ap.
Máme za sebou neúspěšný pokus o VZ na krmiva v nadlimitním režimu a hledám řešení, abychom vůbec docílili nabídek. Zadavatel soutěžil na rámcovou smlouvu na 4 roky a narazili jsme na problém mj,. v neochotě se zavazovat na tuto dobu i na pouhý rok, hlavně pro nejistotu kurzovní hladiny a variability cen na trhu vůbec. To je stejné i u PHM a podobných komodit. I kdybychom docílili nabídek a vítězů, bude riziko výpovědí ze smluv, jakmile bude plnění pro jednu či druhou stranu nevýhodné. V tom momentu je pak problém s nákupy a hospodářským pněním.
Dodavatelé vědí, že nakoupit musíme, nakrmit zvířata a mít PHM v nádržích traktorů na orbu mít musíme a tak dle předchozí zkušenosti soutěže na RS se do nabídek v režimech podle ZVZ nijak nehrnou. Máme za sebou pod profesionálním vedením specialistů s využitím §151 soutěž na krmiva v nadlimitu s výsledkem: žádné použitelné nabídky.
Otázka tedy zní, zda tyto komodity je možné soutěžit v elektronickém tržišti, na výzvy vybraným dodavatelům, nebo otevřené všem uchazečům a tím transparentně garantovat §6 ZVZ a kontrolovatelně docílit nejvhodnější nabídky, a to vždy každou dílčí v čase nabíhající potřebu nákupů a zda by tak mohlo být činěno i v režimu VZMR jak uvádíte, pokud dílčí zakázka (objednávka) nepřesáhne částku pro podlimitní režim.
Pokud by se teoreticky stalo, že by byla potřeba dílčí zakázky přesahující limit do podlimitního režimu, zda ji pak lze realizovat v elektronickém tržišti v režimu ZPŘ.
Obě komodity by odpovídaly podmínkám co uvádíte:
• cena jednotlivých dodávek je v průběhu účetního období proměnlivá, a
• zadavatel dodávky pořizuje opakovaně dle svých aktuálních potřeb.
Ač bude odpověď asi obdobná jako výše uvedený odkaz, přesto Vám snažně o odpověď prosím.
Váš dotaz se týká výběru nejvhodnějšího způsobu nákupu pohonných hmot pro krátkodobé cyklicky opakované zásobování do rezervoárových nádrží pro výdej do zemědělských strojů a nákupů krmiv pro hospodářská zvířata, rovněž cyklicky se opakující v průběhu účetního období, přičemž se na tyto nákupy vztahuje § 13 odst. (8) věta druhá zák. č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“) a jeho podstatou je, zda
a)
je možné uvedené komodity soutěžit v elektronickém tržišti na výzvy vybraným dodavatelům nebo otevřené všem uchazečům, a to každou dílčí zakázku, která nedosáhne předpokládané hodnoty pro podlimitní veřejnou zakázku,
b)
lze realizovat podlimitní veřejnou zakázku v elektronickém tržišti v režimu zjednodušeného podlimitního řízení.
ad a)
usnesení vlády ze dne 10. května 2010 č. 343 ve znění usnesení vlády ČR ze dne 15. června 2011 č. 451, usnesení vlády ČR ze dne 14. prosince 2011 č. 933, usnesení vlády ČR ze dne 28. března 2012 č. 222 a usnesení vlády ČR ze dne 18. prosince 2013 č. 981 rozlišuje dva typy uživatelů elektronického tržiště
povinní uživatelé, kteří musí od 1.1.2014 prostřednictvím e-tržiště zadávat 100 % svého finančního objemu vynakládaného na komodity, uvedené v příloze č. 1 s názvem „Seznam komodit, které budou pořizovány a obměňovány prostřednictvím elektronického tržiště“ (dále jen „Seznam komodit“) shora uvedeného usnesení vlády (Ústřední orgány státní správy „ÚOSS“, podřízené organizace jednotlivých ÚOSS, které jsou zadavateli dle ustanovení § 2 odst. (2) písm. a) a b) ZVZ, tedy organizační složky státu a státní příspěvkové organizace jednotlivých ÚOSS),
2.
dobrovolní uživatelé (zadavatelé), na které se povinnost ad 1. nevztahuje, mohou e-tržiště používat dobrovolně (územní samosprávné celky-obce, kraje, statutární města a hl. m. Praha, příspěvkové organizace, u nichž funkci zřizovatele vykonává územní samosprávný celek, jiné právnické osoby dle ZVZ, sektoroví zadavatelé, veřejní zadavatelé, kteří zadávají veřejnou zakázku v souvislosti s výkonem relevantní činnosti podle § 4 ZVZ, dotovaní zadavatelé).
Povinnost využívat e-tržiště ve vztahu k určeným komoditám se týká veřejných zakázek zadávaných jednak mimo režim ZVZ (u veřejných zakázek malého rozsahu) a jednak v režimu ZVZ, a to pouze u podlimitních veřejných zakázek zadávaných ve zjednodušeném podlimitním řízení a veřejných zakázek zadávaných na základě rámcové smlouvy s více uchazeči dle § 92 odst. (3) ZVZ.
U veřejných zakázek zadávaných mimo režim ZVZ obsahují e-tržiště zadávací postupy, které bude zadavatel využívat v závislosti na výši předpokládané hodnoty veřejné zakázky (http://portal-vz.cz/cs/Informacni-systemy-a-elektronicke-vzdelavani/NIPEZ-El-trziste-verejne-spravy/Materialy-ke-stazeni)
Z uvedeného plyne, že můžete zadávat podlimitní veřejnou zakázku na Vámi uvedené komodity ve zjednodušeném podlimitním řízení s využitím e- tržiště.