Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) se k tématu odpovědného veřejného zadávání hlásí od roku 2014. Jako orgán veřejné správy považuje za důležité, aby prostředky, které v rámci veřejného nakupování vynakládá, byly vynakládány také v souladu s prioritami MPSV v oblasti sociálních věcí a životního prostředí.
Strategické priority MPSV
V roce 2015 nejvyšší vedení Ministerstva práce a sociálních věcí přijalo interní Strategii odpovědného veřejného zadávání resortu práce a sociálních věcí, která definovala priority MPSV této oblasti. Jejím hlavním smyslem bylo, že určila vizi, resp. směr, kterým se MPSV jako zadavatel veřejných zakázek chce ubírat, jakým zadavatelem chce být a jak chce působit na trh. Na nejvyšší úrovni tak byly přijaty strategické priority pro oblast zadávání veřejných zakázek, které na straně jedné sloužily jako společný rámec pro zadavatele v resortu práce a sociálních věcí, na straně druhé umožnily otevřeně komunikovat tyto priority navenek, vůči potenciálním uchazečům o veřejné zakázky. MPSV se tímto dokumentem přihlásilo ke konceptu odpovědného veřejného zadávání (dále také „OVZ“) v celé šíři jeho definice a stanovilo si priority pro své nákupy. Těmi jsou:
Odpovědnost za plnění strategie má odbor, v jehož kompetenci jsou veřejné zakázky, kde se tak propojila každodenní administrace veřejných zakázek s implementací odpovědných prvků ve veřejných zakázkách.
V červenci 2019 došlo k vyhodnocení plnění strategie odpovědného zadávání a k její aktualizaci tak, aby se implementace OVZ posunula zase o krok dál v souladu s mezinárodními trendy (směr, který vytyčuje ISO 20400 nevyjímaje) a lépe se propsala do veřejných zakázek v celém resortu, nejen na samotném ministerstvu (pozn. do resortu MPSV spadají mj. všechna pracoviště Úřadů práce, správy sociálního zabezpečení a inspektorátů práce).
Pilotní ověření konceptu v praxi
Velkou inspirací se pro MPSV stala zejména zahraniční praxe, kde přístup označovaný „value for money“ (tj. dosažení maximální hodnoty za vynaložené peníze) je běžnou součástí veřejného nakupování. Komplexní příklady ze západní a severní Evropy jednoznačně prokázaly přínosy využívání tohoto konceptu a ukázaly, jak jeho vhodné využití může podpořit strategické cíle zadavatele.
Stačilo proto jen vybrat vhodné plnění a zahájit pilotní ověření v praxi. MPSV si vybralo veřejnou zakázku s názvem „Zajištění ekologického úklidu v objektu MPSV“ s předpokládanou hodnotou 10 mil. Kč bez DPH a poskytováním plnění po dobu 4 let. Do zadávacích podmínek byl zakotven požadavek na zaměstnávání dlouhodobě nezaměstnaných osob.
Provázání na strategii a podpora vedení
MPSV jako resort, který má sociální odpovědnost už v názvu, se přirozeně zajímá o společenské aspekty v rámci veřejných zakázek a dopady sociálně odpovědného zadávání mají širokou oporu v resortních strategických dokumentech (podpora zaměstnanosti, sociálního začleňování apod.). Strategie OVZ je tak logickým vyústěním kompetencí a cílů MPSV. Tak je nahlíženo i vedením – jako nezpochybnitelný směr veřejných nákupů. Významnou podporou realizace je tak i fakt, že strategie byla široce projednána a schválena na nejvyšší úrovni.
MPSV nejen koncept odpovědného veřejného zadávání dlouhodobě v praxi aplikuje, ale prostřednictvím projektu a ve spolupráci s dalšími zadavateli v České republice i zahraničí dále rozvíjí a hledá nové možnosti jeho využití.
Priority a témata MPSV
S ohledem na charakter veřejných zakázek se MPSV v prvních čtyřech letech zaměřilo na identifikaci těch zakázek, kde je aplikace aspektů OVZ vhodná a efektivní:
- U veřejných zakázek, kde bylo možné nabídnout pracovní příležitost osobám znevýhodněným na trhu práce, byl upřednostněn dodavatel zaměstnávající osoby zdravotně postižené či sociální podniky, případně byl uplatněn požadavek zaměstnat určitý počet osob z tohoto okruhu lidí na plnění veřejné zakázky.
- Pro diverzifikaci dodavatelů (resp. aby byl umožněn lepší přístup i malým či sociálním podnikům k zakázkám) byla zavedena řada Dynamických nákupních systémů, více děleny veřejné zakázky na části, či pro drobné dodavatele bylo uspořádáno školení tak, aby rozuměli elektronickým systémům MPSV a uměli podávat nabídky. MPSV také využívá vzory / formuláře nabídek, které usnadňují dodavatelům jejich podání v zadávacích řízeních. Příklad formuláře nabídky najdete tady. (vzor Výzvy, vzor Smlouvy).
- Komodity dovážené ze třetích zemí byly poptávány s požadavky pro etické nakupování.
- Pro centrální nákupy, které pokrývají komodity významné pro chod všech úřadů resortu MPSV po celé ČR, se MPSV primárně zaměřilo na ekologicky šetrná řešení. V objemech, které jsou takto nakupovány, je pak i malý krok směrem k udržitelnosti poměrně zásadní. Snaha o zmenšení negativního dopadu na životní prostředí se nicméně propsala i do řady menších zakázek, např. na realizaci udržitelných akcí (konferencí a seminářů) či pořízení propagačních předmětů.
Každodenní praxe
Celkově MPSV v období 2015 – 2019 zadalo veřejné zakázky s prvky odpovědného veřejného zadávání v celkové předpokládané hodnotě převyšující částku jedné miliardy Kč. Vedle toho uplatňuje MPSV udržitelné aspekty rovněž v rámci dynamických nákupních systémů v celkovém objemu 350 milionů Kč.
Ve využití jednotlivých nástrojů se MPSV inspirovalo v zahraničí, u Transport for London například při využití checklistů na úrovni přípravy konkrétní veřejné zakázky. Ty velmi pomáhají zautomatizovat promýšlení „odpovědných/strategických aspektů“ u každé veřejné zakázky.
Příklady dobré praxe MPSV s aspektem odpovědného veřejného zadávání:
- Zajištění ekologického úklidu v objektu MPSV
- Nákup elektřiny z obnovitelných zdrojů
- Poskytování služeb fyzické ostrahy objektů MPSV
- Dodávky potravinové a materiální pomoci hrazené z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám I
- Dodávky potravinové a materiální pomoci hrazené z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám II
- Zajištění dodávky kancelářského papíru pro resort MPSV
- Zajištění servisu a provozu tiskových a multifunkčních zařízení
- Výběr provozovatele kantýny
- Catering – kvalitně, udržitelně, jednoduše
- Fairtrade výrobky na konferenčních akcích
- Zapojení sociálních podniků na konferenčních akcích
- Propagační předměty OPZ/OP PMP
- Zajištění služeb – telefonní operátor/spojovatel
- Tisk publikací
- Resortní nákup nábytku a kancelářských potřeb
Monitoring a měření výsledků
Detailní monitoring a měření dopadů je pro MPSV nyní jednou z největších výzev. Zřejmě většina zadavatelů, když začíná s odpovědným veřejným zadáváním, snaží se co nejvíce nastavit proces přípravy a využití aspektů OVZ na co nejvíce zakázkách. Po určité době zjistí, že takto zadaných zakázek už má velké množství a velmi by pro další práci ocenil manažersky vhodně utříděná detailní data. Náš systém monitoringu tudíž nyní rozvíjíme tak, aby odpovídal aktuální situaci, kdy veřejných zakázek zadaných s aspekty OVZ je již celá řada a je třeba i část contract managementu zautomatizovat.
Komunikace odpovědného zadávání veřejných zakázek
Komunikace je přirozeně klíčová pro úspěch celé snahy o odpovědné zadávání. Řada problémů s prosazením odpovědného přístupu je spojena s nedostatečnou komunikací, vysvětlením tohoto přístupu, a tím s nepochopením. Kolem odpovědného zadávání v ČR panuje řada mýtů, které mnohdy nelze vyvrátit jinak než posílením diskuse.
Na MPSV se interní komunikace zaměřila na široké projednání návrhu strategie před jejím přijetím. Po jejím schválení byla předmětem řady školení. O cílech MPSV informuje i dodavatele, prostřednictvím webu, ale i cíleně v rámci předběžných tržních konzultací.
Na podporu implementace odpovědného, chcete-li strategického veřejného zadávání, a v rámci národního projektu je klíčovou aktivitou právě komunikace zkušeností, příkladů dobré praxe a metodik mezi zadavateli a vzdělávání klíčových osob veřejných nákupů.
MPSV založilo Platformu odpovědného veřejného zadávání.