10 Čvc

Předběžné tržní konzultace

Předběžné tržní konzultace upravuje § 33 ZZVZ. Jde o institut, který pomáhá zadavatelům mapovat trh a mimo jiné tedy i možnosti trhu podpořit aspekty odpovědného veřejného zadávání. Předběžné tržní konzultace, ač jsou institutem relativně novým, se v praxi staly velmi populárními.

Jedním z  institutů zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (dále též jen „ZZVZ“), který lze velmi dobře využít při uplatňování odpovědného veřejného zadávání, jsou předběžné tržní konzultace upravené v § 33 ZZVZ. I když byly v praxi konzultace s trhem používány už za účinnosti předchozího zákona (s oporou směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/24/EU (dále též jen „směrnice č. 2014/24/EU“)), nyní je v ZZVZ výslovně stanoveno, že zadavatel může vést tržní konzultace s odborníky nebo dodavateli s cílem připravit zadávací podmínky a informovat dodavatele o svých záměrech a požadavcích. Podmínkou je, aby takový postup nenarušil hospodářskou soutěž. Předběžné tržní konzultace jsou velmi cenným nástrojem zadavatele, pomocí něhož může lépe zjistit situaci na trhu a připravit zadávací podmínky tak, aby plnění co nejlépe vyhovělo jeho potřebám a navíc poskytlo přidanou hodnotu v podobě sociálního či environmentálního přínosu. Předběžné tržní konzultace využité pro informování trhu o záměrech zadavatele mohou přispět i k větší účasti malých a středních podniků v zadávacích řízeních a tím k jejich větší podpoře (více v tématu o podpoře malých a středních podniků).

Více o předběžných tržních konzultacích se dozvíte v samostatné příloze, kde naleznete informace nejen o institutu samotném a jeho výhodách či o podmínkách využití, ale také o tom, jak jej oceňují zadavatelé, kteří je již využili.

Praxe Ministerstva práce a sociálních věcí (dále jen „MPSV“)

MPSV využívá předběžné tržní konzultace pravidelně. Shrnutí naleznete v odborném článku Předběžné tržní konzultace na MPSV – dva roky pozitivních zkušeností.

První zkušenosti:

MPSV vyhlásilo poprvé předběžné tržní konzultace k zakázce s názvem Dodávky potravinové a materiální pomoci hrazené z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám, kde mimo jiné byl sdělen záměr aplikovat i aspekty OVZ v rámci zadávacího řízení, konkrétně byl představen požadavek, aby část potravinových balíčků byla tvořena potravinami s tzv. vyšším standardem kvality. Předběžné tržní konzultace byly uskutečněny ještě před účinností ZZVZ, analogicky k požadavkům směrnice č. 2014/24/EU. Předběžné tržní konzultace byly otevřené všem dodavatelům a probíhaly ústně. Detailněji k této konzultaci:

  • Pozvánka na předběžné tržní konzultace – informace o konání předběžné tržní konzultace se objevila na třech místech současně, tak aby zadavatel oslovil co nejvíce potencionálních dodavatelů. Zadavatel využil oznámení předběžných informací ve smyslu § 86 ZVZ (dnes předběžné oznámení ve smyslu § 34 ZZVZ) uveřejněné ve Věstníku veřejných zakázek (v případě nadlimitních zakázek i v TED, tj. Úředním věstníku EU), v části dodatečné informace, dále pak profil zadavatele a webové stránky MPSV.
  • Prezentace pro dodavatele – na den konání samotné předběžné tržní konzultace MPSV připravilo prezentaci. V den konání předběžné tržní konzultace se také dodavatelé zapisovali do prezenční listiny a celá akce byla nahrávána.
  • Zápis – po předběžné tržní konzultaci MPSV vyhotovilo zápis. Ten, včetně prezentace a prezenční listiny bez zbytečného odkladu zveřejnilo na profilu zadavatele. Zápis byl také následně součástí zadávací dokumentace. Cílem je maximální transparentnost předběžných tržních konzultací, dodržování zásad nediskriminace a dodržování pravidel hospodářské soutěže.

Dle § 36 odst. 4 ZZVZ je dána povinnost označit v zadávací dokumentaci tu část, která byla formulována na základě předběžných tržních konzultací, identifikovat osoby, které se jich zúčastnily, a uvést všechny podstatné informace, které byly obsahem předběžných tržních konzultací.

MPSV následně použilo předběžné tržní konzultace ještě několikrát, včetně před vyhlášením navazující veřejné zakázky s názvem Dodávky potravinové a materiální pomoci hrazené z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám – II., kde MPSV zadávalo plnění v širším rozsahu. V oblasti odpovědného veřejného zadávání bylo opět požadováno, aby část potravinových balíčků byla tvořena potravinami s tzv. vyšším standardem kvality a nově také byl představen požadavek na etickou výrobu textilu. Také zápis z této předběžné tržní konzultace si můžete prohlédnout.

Praxe Ministerstva zemědělství (dále jen „MZe“)

Další inspirací mohou být předběžné tržní konzultace vyhlášené Ministerstvem zemědělství, které se týkaly následujících předmětů plnění:

Logo MMR
© 2024 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.
red blood cell booster drug best penis enlargement treatment compare male enhancement supplements boost rx male enhancement review true testo male enhancement reviews all types of sex pills enzite penis enlarging pills cbd gummies erection prolong male enhancement cream reviews on best ed pills tek male enhancement formula reviews hard x male enhancement peptic ulcer medication and erectile dysfunction top 10 sex pills with free trial how to treat premature ejaculation permanently vigor best male enhancement keto acv gummies 340 mg no sugar keto sour gummies ancient keto apple cider vinegar gummies review kegenix prime keto weight loss supplement can you take apple cider vinegar gummies on keto is amaze acv keto gummies legit what fiber supplement is best for weight loss keto acv gummies bio science can vicks vapor rub burn belly fat max ketosis keto acv gummies reviews equilibria cbd reviews sleep making your own cbd pain salve broad spectrum cannabinoid tincture can ca veterans use cbd products sublime cbd sleep cartridge weed maps manufacture cbd products avid cbd gummies cbd gummies and stomach pain can thc gummies cause kidney stones kana cbd gummy high cbd low thc products cachet cbd products cannabis gummy worms how to make cbd gummies recipe