Předběžné tržní konzultace
Předběžné tržní konzultace upravuje § 33 ZZVZ. Jde o institut, který pomáhá zadavatelům mapovat trh a mimo jiné tedy i možnosti trhu podpořit aspekty odpovědného veřejného zadávání. Předběžné tržní konzultace, ač jsou institutem relativně novým, se v praxi staly velmi populárními.
Jedním z institutů zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (dále též jen „ZZVZ“), který lze velmi dobře využít při uplatňování odpovědného veřejného zadávání, jsou předběžné tržní konzultace upravené v § 33 ZZVZ. I když byly v praxi konzultace s trhem používány už za účinnosti předchozího zákona (s oporou směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/24/EU (dále též jen „směrnice č. 2014/24/EU“)), nyní je v ZZVZ výslovně stanoveno, že zadavatel může vést tržní konzultace s odborníky nebo dodavateli s cílem připravit zadávací podmínky a informovat dodavatele o svých záměrech a požadavcích. Podmínkou je, aby takový postup nenarušil hospodářskou soutěž. Předběžné tržní konzultace jsou velmi cenným nástrojem zadavatele, pomocí něhož může lépe zjistit situaci na trhu a připravit zadávací podmínky tak, aby plnění co nejlépe vyhovělo jeho potřebám a navíc poskytlo přidanou hodnotu v podobě sociálního či environmentálního přínosu. Předběžné tržní konzultace využité pro informování trhu o záměrech zadavatele mohou přispět i k větší účasti malých a středních podniků v zadávacích řízeních a tím k jejich větší podpoře (více v tématu o podpoře malých a středních podniků).
Více o předběžných tržních konzultacích se dozvíte v samostatné příloze, kde naleznete informace nejen o institutu samotném a jeho výhodách či o podmínkách využití, ale také o tom, jak jej oceňují zadavatelé, kteří je již využili.
Praxe Ministerstva práce a sociálních věcí (dále jen „MPSV“)
MPSV využívá předběžné tržní konzultace pravidelně. Shrnutí naleznete v odborném článku Předběžné tržní konzultace na MPSV – dva roky pozitivních zkušeností.
První zkušenosti:
MPSV vyhlásilo poprvé předběžné tržní konzultace k zakázce s názvem Dodávky potravinové a materiální pomoci hrazené z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám, kde mimo jiné byl sdělen záměr aplikovat i aspekty OVZ v rámci zadávacího řízení, konkrétně byl představen požadavek, aby část potravinových balíčků byla tvořena potravinami s tzv. vyšším standardem kvality. Předběžné tržní konzultace byly uskutečněny ještě před účinností ZZVZ, analogicky k požadavkům směrnice č. 2014/24/EU. Předběžné tržní konzultace byly otevřené všem dodavatelům a probíhaly ústně. Detailněji k této konzultaci:
- Pozvánka na předběžné tržní konzultace – informace o konání předběžné tržní konzultace se objevila na třech místech současně, tak aby zadavatel oslovil co nejvíce potencionálních dodavatelů. Zadavatel využil oznámení předběžných informací ve smyslu § 86 ZVZ (dnes předběžné oznámení ve smyslu § 34 ZZVZ) uveřejněné ve Věstníku veřejných zakázek (v případě nadlimitních zakázek i v TED, tj. Úředním věstníku EU), v části dodatečné informace, dále pak profil zadavatele a webové stránky MPSV.
- Prezentace pro dodavatele – na den konání samotné předběžné tržní konzultace MPSV připravilo prezentaci. V den konání předběžné tržní konzultace se také dodavatelé zapisovali do prezenční listiny a celá akce byla nahrávána.
- Zápis – po předběžné tržní konzultaci MPSV vyhotovilo zápis. Ten, včetně prezentace a prezenční listiny bez zbytečného odkladu zveřejnilo na profilu zadavatele. Zápis byl také následně součástí zadávací dokumentace. Cílem je maximální transparentnost předběžných tržních konzultací, dodržování zásad nediskriminace a dodržování pravidel hospodářské soutěže.
Dle § 36 odst. 4 ZZVZ je dána povinnost označit v zadávací dokumentaci tu část, která byla formulována na základě předběžných tržních konzultací, identifikovat osoby, které se jich zúčastnily, a uvést všechny podstatné informace, které byly obsahem předběžných tržních konzultací.
MPSV následně použilo předběžné tržní konzultace ještě několikrát, včetně před vyhlášením navazující veřejné zakázky s názvem Dodávky potravinové a materiální pomoci hrazené z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám – II., kde MPSV zadávalo plnění v širším rozsahu. V oblasti odpovědného veřejného zadávání bylo opět požadováno, aby část potravinových balíčků byla tvořena potravinami s tzv. vyšším standardem kvality a nově také byl představen požadavek na etickou výrobu textilu. Také zápis z této předběžné tržní konzultace si můžete prohlédnout.
Praxe Ministerstva zemědělství (dále jen „MZe“)
Další inspirací mohou být předběžné tržní konzultace vyhlášené Ministerstvem zemědělství, které se týkaly následujících předmětů plnění: