30 Čvc

Ekologicky šetrná řešení

Změna klimatu a zhoršování životního prostředí představují pro Evropu a celý svět existenciální hrozbu. K překonání těchto výzev vznikla Zelená dohoda pro Evropu, která má Unii transformovat na moderní, konkurenceschopnou ekonomiku, jež účinně využívá zdroje a kde: 

  • se do roku 2050 dosáhne klimatické neutrality, 
  • hospodářský růst bude oddělený od využívání zdrojů, 
  • nebude opomenut žádný jednotlivec ani region. 

Zohlednění dopadů dodávek, služeb či stavebních prací na životní prostředí je vedle ekonomických a sociálních aspektů jedním ze tří pilířů odpovědného veřejného zadávání.  Environmentální aspekty se v některých případech přímo prolínají se sociálními aspekty. Zelenými veřejnými nákupy (GPP) lze zmenšit přímé negativní dopady na životní prostředí,  snížit emise skleníkových plynů, zvýšit podíl obnovitelné energie, snižovat množství odpadu a také podpořit ekologizaci trhu či dávat průmyslu stimulaci pro vývoj zelených technologií. Ekologicky šetrné zakázky mohou přispět k udržitelnému rozvoji daného regionu. 

Zelené veřejné zakázky (Green public procurement dále „GPP“) jsou definovány jako proces, jehož rámci se veřejné orgány snaží pořizovat zboží, služby a stavební práce s menším dopadem na životní prostředí během celého jejich životního cyklu ve srovnání se zbožím, službami a stavebními pracemi se stejnou primární funkcí, která by jinak byla pořízena.” (sdělení (KOM -2008-400)) 

 

Zadávaní zelených veřejných zakázek („GPP“ – green public procurement) je důležitý nástroj ke dosahování cílů environmentálních politik souvisejících se změnou klimatu, racionálním a šetrným využívaním přírodních zdrojů a udržitelnou spotřebou a výrobou, a to zejména vzhledem k objemu výdajů veřejného sektoru za zboží a služby (jen v České republice je objem veřejných nakupů ve  990 mild. CZK (květen 2022).    

Pro zelené veřejné zakázky (GPP)  j možné uplatnit  environmentální kritéria pro výběr a zadání veřejné zakázky na konkrétní předmět plnění.  Součástí kritérií jsou podmínky pro plnění veřejných zakázek, které lze přímo (částečně nebo úplně) vložit do zadávací dokumentacei návrhy konkrétních textů do smluv. 

Kritéria jsou vždy dělena na dvě skupiny: 

  • základní kritéria – vhodná k použití pro jakéhokoli zadavatele. Zaměřují se na klíčové dopady na životní prostředí a jsou navrženy pro použití s ​​minimálním dodatečným ověřovacím úsilím nebo zvýšením nákladů. 
  • komplexní kritéria – berou v úvahu více aspektů nebo vyšší úrovně ochrany životního prostředí a jsou vhodná pro ty zadavatele, kteří chtějí jít v podpoře environmentálních a inovačních cílů dál. Použití těchto kritérií však již může vyžadovat další úsilí při ověřování jejich splnění nebo mírné zvýšení nákladů ve srovnání s jinými produkty se stejnou funkčností. 

Zelená kritéria lze uplatnit u veřejných zakázek dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, tak i u veřejných zakázek malého rozsahu. Kritéria pro zelené nakupovaní jsou dostupné i v českém jazyce a jsou zpracovány pro různé skupiny výrobků a služeb. 

 https://green-business.ec.europa.eu/green-public-procurement/gpp-criteria-and-requirements_en  

  • · 

Kritéria jsou pravidelně aktualizována, aby odrážela nejnovější technologický a tržní vývoj a postupně zahrnují  nové komodity, proto jejich výčet a rok vydání/aktualizace se mohou v průběhu času měnit.  

Nízkouhlíkové zadávaní veřejných zakázek 

K úsporám CO2 je možné dojít právě uplatňováním zelených aspektů ve veřejných zakázkách. Při nízkouhlíkových zakázkách je potřebné brát v úvahu technické požadavky na výrobky a služby a naučit se počítat náklady životního cyklu (LCC) a emise CO2. 

Vývoj uplatnování ekologicky šetrných řešení v České republice 

Zohledňování environmentálních aspektů ve veřejných zakázkách má výslovnou oporu ve směrnici č. 2014/24/EU, je dokonce jedním ze strategických cílů směrnice a proto je podporováno i v tuzemské právní úpravě v ZZVZ, do něhož byla směrnice transponována. V roce 2017 bylo vydáno komplexní usnesení Vlády České republiky ze dne 24. července č. 531, o Pravidlech uplatňování odpovědného přístupu při zadávání veřejných zakázek a nákupech státní správy a samosprávy. V usnesení se státní správa a samospráva zavazuje, že bude při nákupu zboží a služeb zohledňovat jejich environmentální aspekty. Zejména bude trvale usilovat o: 

  1. omezení spotřeby energií, 
  1. omezení spotřeby vody, 
  1. omezení spotřeby surovin, 
  1. omezení produkce znečišťujících látek uvolňovaných do ovzduší, vody a půdy, 
  1. omezení produkce odpadů, 
  1. omezení uhlíkové stopy. 

V usnesení Vlády ČR č. 531 z roku 2017 se dále uvádí: “Zboží a služby, které státní správa a samospráva pořizuje, mají vždy určitý dopad na životní prostředí – jejich výroba, transport, užívání a likvidace jsou spojeny s produkcí látek uvolňovaných do prostředí, se spotřebou surovin, energií, vody atp. Zohledněním environmentálních aspektů je proto možné usměrnit tyto dopady tak, aby se orgány veřejné správy snažily pořídit výrobky, služby a práce s nižšími dopady na životní prostředí během jejich životního cyklu v porovnání s výrobky, službami a pracemi se stejnou hlavní funkcí, které by byly pořízeny jinak. Environmentální požadavky, které státní správa a samospráva při nákupech uplatňuje, směřují k dosažení rovnováhy mezi environmentální šetrností, cenovou výhodností a dostupností na trhu.” Ministerstvo životního prostředí na základě uvedeného usnesení Vlády ČR zpracovalo Metodiku pro environmentálně odpovědný přístup pro zadávání veřejných zakázek a nákupech státní správy a samosprávy. 

Aktuálně je usnesením vlády ČR č. 117 ze dne 21.2.2024 přijatá Národní strategie veřejného zadávání, jenž jednou z kapitol je Environmentální a sociálně odpovědné veřejné zadávání a vytvoření Akčního plánu udržitelného nakupování s vytvořením minimálních standardů OVZ, včetně textací využitelných v zadávací dokumentaci. 

Příprava Akčního plánu udržitelného nakupování (APUN) je stále v procesu, je možné připomínkovat aktuálně stanovené teze (viz. níže).   

Návrhy minimálních standardů OVZ: 

Kancelářské potřeby 

Kancelářský papír 

Ostraha 

Úklid 

Dodávky potravin 

Zamezení plýtvání potravinami 

Strategický rámec Česká republika 2030

Česká republika si vytýčila řadu cílů v oblasti ekologické udržitelnosti ve Strategickém rámci „Česká republika 2030“ (dostupný zde: https://www.cr2030.cz/). Mnohé z nich je vhodné (spolu)naplňovat i veřejnými nákupy. Cíle v oblasti ekologické udržitelnosti, které lze realizovat mimo jiné prostřednictvím odpovědného veřejného zadávání jsou uvedeny zde. 

Pro nalezení vhodného ekologicky šetrného řešení je důležité důkladně analyzovat, jaké plnění vlastně zadavatel potřebuje. Není-li si zadavatel jistý, jaká ekologicky šetrná řešení jsou na trhu dostupná, či za jakou cenu, je možné relevantní informace obdržet prostřednictvím předběžných tržních konzultací v souladu s § 33 ZZVZ. Nelze nezmínit, že ekologicky šetrné nakupování nemusí znamenat jen nákup produktů šetrnějších k životnímu prostředí. Může to znamenat i nakupovat účelněji, tedy např. výrobky, které zadavateli díky své kvalitě budou sloužit delší dobu. Také to může znamenat nakupovat pouze to, co zadavatel skutečně potřebuje a využije, zjednodušeně řečeno nakupovat prostě méně. 

Ekoznačky 

Produktům a službám může být na základě splnění určitých parametrů udělena ekoznačka, přičemž to, jestli produkt nebo služba parametry ekoznačky splňuje, kontroluje nezávislá třetí strana. Může se jednat o ekoznačky pro různé produkty jako je EU květina a Ekologicky šetrný výrobek anebo o speciální ekoznačky, např. logo EU pro produkty ekologické produkce (biopotraviny), tzv. biolist nebo tuzemská biozebra, FSC pro dřevo a výrobky ze dřeva nebo ENERGY STAR pro výpočetní techniku. Více o ekoznačkách se můžete dozvědět zde, kritéria pro Ekologicky šetrný výrobek a Ekoznačku EU (EU květinu) a certifikované produkty jsou dostupné na stránce ekoznačka.cz . Další informace k environmentálním značkám a prohlášením jsou dostupné zde: Národní program environmentálního značení. Při nákupech ekologicky šetrných výrobků lze požadovat prokázání certifikace výrobku některou konkrétní ekoznačkou, nebo je možné stanovit konkrétní kritéria, jejichž splnění je možné prokázat mimo jiné certifikací v podobě ekoznačky. 

Hospodaření s vodou  

Velmi aktuálním průřezovým tématem je udržitelné a hospodárné nakládání s vodou. Sucho, nerovnoměrnost srážek v průběhu roku, městské tepelné ostrovy, utužená i „odhalená“ půda, napřímené potoky a řeky, využívání pitné vody tam, kde není nezbytně nutná. To jsou alespoň některé z pojmů, které jsou spojené s potenciálem úspor vody při provozu v organizacích veřejné správy a celkově hospodárnějšího, udržitelnějšího nakládání zadavatelů veřejných zakázek s vodou. Voda nutná k pěstování nebo výrobě zboží či poskytování služeb je často také „skrytá“ v dodávkách a službách. Ve městech nabývá na významu modrozelená infrastruktura. 

„Modrozelná infrastruktura“ síť prvků budovaných nejčastěji ve městech pro řešení urbanistických a klimatických problémů. Zahrnuje vodní prvky pro zachytávání dešťové vody a spolu se zelenými prvky dokáže zvýšit biodiverzitu, kvalitu půdy a stav podzemní vody, omezit znečištění ovzduší a erozi, ušetřit energie, zmírnit mikroklima, omezit přehřívání či zmírnit riziko přívalových povodní. Má pozitivní vliv na duševní a fyzický stav člověka. 

Příkladem hospodárného využití dešťové vody je Park Pod Plachtami v Brně-Novém Lískovci. Městská část Brno – Nový Lískovec jako zadavatel tuto rekreační plochu dokončila již v roce 2012. Udržitelnost zde spočívá v tom, že je zachytávána voda z několika panelových domů a následně je svedena do retenční vodní nádrže, jezírka, které bylo vytvořeno po vzoru přírodních biotopů. Tomu předcházela participace, tedy veřejná jednání s místními obyvateli, kteří se vyjádřili pro využití této plochy k rekreačním účelům, a nikoliv pro zahuštění stávající zástavby, jak bylo původně zamýšleno. 

Vedle zachycení dešťové vody v retenční nádrži sloužící pro rekreační účely, včetně zlepšení mikroklimatu bezprostředního okolí, existuje řada dalších opatření využitelných v prostředí lidských sídel pro udržitelné nakládání s dešťovou vodou. Může se jednat o zachytávání dešťové vody a její využití pro zálivku rostlin, vsakovací dlažbu na parkovištích a jiných veřejných prostranstvích či jiné propustné a polopropustné materiály tam, kde je to vhodné, zelené střechy a fasády, průlehy (svejly), dešťové záhony, suché poldry, vysazování stromů, keřů a květinových záhonů a jiná opatření. 

Východiska, i samotná opatření pro nakládání s vodou představuje přehledná, komplexní a prakticky zaměřená metodika Voda ve městě – Metodika pro hospodaření s dešťovou vodou ve vazbě na zelenou infrastrukturu zpracovaná UCEEB ve spolupráci s Univerzitou J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, jež je zdarma ke stažení po registraci. V metodice je představena kromě sady využitelných opatření, jejich specifik a limitací, i řada příkladů dobré praxe z České republiky i zahraničí, u některých z nich jsou pro ilustraci vyčísleny náklady i celospolečenské přínosy v horizontu 25 let a doba návratnosti investice. Zdůrazněna je i role zapojení veřejnosti při výběru a přípravě opatření (participace). 

Ve snaze uspořit vodu při provozu organizací veřejné správy je možné požadovat úsporné splachování WC, perlátory na vodovodních bateriích, využívání úsporných programů spotřebičů ve vztahu k vodě (pračky, myčky nádobí apod.) a zároveň je vždy vhodné informovat uživatele o pozitivních dopadech šetření vodou v místě její spotřeby. Zaměřit se na vodu „skrytou“ v dodávkách je poněkud složitější, může pomoci zaměřit se na ekoznačky, při certifikaci výrobků se totiž ve snaze minimalizovat vlivy na životní prostředí posuzuje celý životní cyklus výrobku. Do budoucna bude využitelná značka, kterou začíná udělovat Ministerstvo životního prostředí podnikům (v prvotní fázi malým a středním), jež splní požadavky metodiky „Odpovědné hospodaření s vodou“. Pokud se jedná o služby, zadavatel může požadovat např. ekologicky šetrný úklid, při kterém je kladen důraz na prevenci znečištění anebo udržitelné zakládání a údržbu zeleně, při které je kladen důraz na výběr vhodných druhů rostlin odolných vůči suchu, mulčování, opatření k zadržování vody v půdě apod. 

Tématu se intenzivně věnuje také Ekocentrum Koniklec – www.pocitamesvodou.cz, kde najdete záznamy z konferencí, příklady dobré praxe od nás i ze zahraničí s spoustu užitečných informací 

Odkazy na další zdroje informací k udržitelnému hospodaření s vodou naleznete zde. 

Cirkulární ekonomika 

V rámci ekologicky šetrných řešení je vhodné využít principů cirkulární ekonomiky s preferencí výrobků z recyklovaných materiálů, recyklovatelnosti po dosloužení, využití energie z obnovitelných zdrojů atd. Každý produkt má totiž během své existence v různých stádiích různé dopady na životní prostředí, které je možné zohledňovat i při veřejném nakupování. 

Pro více informací klikněte na Cirkulární ekonomika v příležitostech OVZ. 

 

Praktická implementace řešení nebo jak na to v zadávacím řízení: 

V praxi lze ekologicky šetrná řešení v zadávacím řízení podporovat několika způsoby. Právní úpravu odpovědného veřejného zadáváni v ČR a víc informací naleznete na Portálu o veřejných zakázkách   

Zvláštní podmínka plnění, obchodní podmínky ve smlouvě 

Nejčastěji se ekologicky šetrná řešení v zadávacím řízení podporují formou kombinace podmínky účasti v zadávacím řízení, tedy „zvláštní podmínky plnění“ v zadávací dokumentaci ve smyslu § 37 odst. 1 písm. d) ZZVZ, a obchodní podmínky ve smlouvě, přičemž nedodržení smluvního ujednání při plnění veřejné zakázky je sankcionováno smluvní pokutou nebo odstoupením zadavatele od smlouvy. Pro zvýšení transparentnosti je možné nazvat veřejnou zakázku tak, aby její zaměření bylo na první pohled zřejmé, např. „Zakázka na ekologický úklid“ nebo „Zakázka na stavbu energeticky úsporné budovy“. 

Zvláštní podmínky plnění je možno uplatnit pouze na některou část plnění, např. pouze u těch částí nábytku, které jsou vyrobeny ze dřeva nebo z materiálů na bázi dřeva, bude požadováno ekologicky šetrné řešení (viz příklady dobré praxe). 

Dělení na části 

Pokud výše uvedený postup nepostačuje, zadavatel může na základě znalosti trhu zvážit rozdělení předmětu veřejné zakázky na části ve smyslu § 101 ZZVZ, a postupovat pak při výběru dodavatelů v každé části odděleně. To může navíc podpořit účast malých a středních podniků v zadávacím řízení. Je rovněž možné, aby každá z uvažovaných částí byla zadána jako samostatné zadávací řízení (avšak zcela v souladu s § 18 ZZVZ). 

Požadavky na výkon nebo funkci, popis účelu nebo potřeb 

Jiná možnost je popsat v zadávací dokumentaci parametry předmětu plnění prostřednictvím požadavků na výkon nebo funkci, popis účelu nebo potřeb, které mají být naplněny ve smyslu § 89 odst. 1 písm. a) ZZVZ. Zadavatel nemusí stanovovat všechny charakteristiky, které má produkt, služba nebo stavební práce mít, musí ale dostatečně podrobně stanovit, jaký má mít efekt. Tento přístup ponechává větší prostor pro tržní kreativitu, včetně inovací, nicméně možnosti, které trh nabízí, se mohou značně lišit, a proto je třeba zajistit, aby technické podmínky byly dostatečně přesné, aby bylo na jejich základě možné zpracovat nabídky a aby je následně bylo možné řádně vyhodnotit. 

Kritéria hodnocení, náklady životního cyklu 

V některých případech je vhodnější zařadit ekologicky šetrná řešení do multikriteriálního hodnocení a tedy míru naplnění ponechat na rozmyslu a možnostech dodavatele a následně ji hodnotit. Jako dílčí hodnotící kritérium lze například hodnotit podíl recyklovaných materiálů (papír, karton, lepenka, plast apod.) ve výrobku, s tím, že se stanoví minimální hranice tohoto podílu, a čím větší podíl recyklovaných materiálů budou výrobky obsahovat, tím více bodů v hodnocení nabídka získá. 

Ekonomickou výhodnost nabídky lze v souladu s § 114 odst. 2 ZZVZ hodnotit mimo jiné na základě poměru nákladů životního cyklu a kvality nebo také podle nejnižších nákladů životního cyklu. Životním cyklem se rozumí všechny po sobě jdoucí nebo provázané fáze, zahrnující výzkum a vývoj, pokud mají být provedeny, výrobu, obchod a jeho podmínky, přepravu, užívání a údržbu, po celou dobu existence předmětu dodávky nebo stavby nebo poskytování služby, od získání surovin nebo vytvoření zdrojů po odstranění, likvidaci a ukončení služby nebo používání (§ 28 odst. 1 písm. k) ZZVZ). 

Náklady životního cyklu musí v souladu s § 117 ZZVZ zahrnovat nabídkovou cenu a mohou také zahrnovat ostatní pořizovací náklady, náklady související s užíváním předmětu plnění, náklady na údržbu, nebo náklady spojené s koncem životnosti (např. náklady na jeho recyklaci nebo likvidaci poté, co doslouží), přičemž se jedná o neuzavřený výčet. Dále mohou zahrnovat náklady způsobené dopady na životní prostředí (tzv. environmentální externality), které jsou spojeny s předmětem plnění kdykoli v průběhu jeho životního cyklu (mohou se vyskytovat i pouze v části životního cyklu). Podmínkou je, že lze vyčíslit jejich peněžní hodnotu. Mohou jimi být zejména náklady na emise skleníkových plynů nebo jiných znečišťujících látek nebo jiné náklady na zmírnění změny klimatu apod., které nebývají zahrnuty v ceně výrobku, služby nebo stavební práce. 

ZZVZ tak dle své důvodové zprávy jednoznačně podporuje zadavatele v možnosti hodnotit předmět veřejné zakázky co nejkomplexněji z pohledu nákladů životního cyklu. Jde o reakci na dosavadní preferenci zadavatelů hodnotit pouze pořizovací cenu a nezahrnovat do hodnocení provozních náklady. Provozní náklady přitom v mnoha případech ve své výši převyšují pořizovací cenu; v některých případech dokonce nižší pořizovací náklady vedou ke zvýšeným nákladům, které bude muset zadavatel vynaložit v průběhu životního cyklu předmětu plnění, například na jeho údržbu. Je namístě požadované náklady životního cyklu promítnout do ustanovení smlouvy a stanovit i smluvní sankce pro případ, že náklady nebudou odpovídat nabídce vybraného dodavatele, na jejímž základě zvítězil v zadávacím řízení. 

Požadavky na metody pro stanovení nákladů životního cyklu jsou stanoveny v § 118 ZZVZ. V jeho 2. odstavci je pro případ nákladů životního cyklu způsobených dopady na životní prostředí stanovena povinnost zadavatele použít metodu, která je založena na objektivně ověřitelných a nediskriminačních kritériích, přístupná všem dodavatelům, a je založena na údajích, které mohou dodavatelé poskytnout bez vynaložení nepřiměřeného úsilí, tj. shromáždění a poskytnutí těchto údajů by nemělo být pro dodavatele nepřiměřeně komplikované. Nařízení vlády č. 173/2016 Sb., o stanovení závazných zadávacích podmínek pro veřejné zakázky na pořízení silničních vozidel bylo zrušeno a nahrazeno zákonem č. 360/2022 Sb. O podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících. 

Varianty, vzorky 

V případě výslovného připuštění nebo požadování variant v souladu s § 102 ZZVZ lze bodově zvýhodnit ekologicky šetrné varianty. Zadavatel je pak povinen v zadávací dokumentaci uvést minimální technické podmínky, které musí varianty splňovat. Zadavatel také musí stanovit taková kritéria hodnocení, jejichž prostřednictvím je možné hodnotit jak nabídky s variantami, tak nabídky, které varianty neobsahují (viz § 102 odst. 4 ZZVZ). 

Zadavatel může ve smyslu § 39 odst. 5 ZZVZ posuzovat splnění podmínek účasti na základě údajů, dokladů, vzorků nebo modelů poskytnutých účastníkem zadávacího řízení. Zadavatel může ověřovat jejich věrohodnost a může si je i opatřovat sám. Vzorky může zadavatel podrobovat zkouškám a může pak vycházet z výsledků těchto zkoušek. 

Opatření v oblasti řízení z hlediska ochrany životního prostředí (EMAS aj.) 

V souladu s § 79 odst. 1 a odst. 2 písm. h) ZZVZ zadavatel může k prokázání technické kvalifikace požadovat opatření v oblasti řízení z hlediska ochrany životního prostředí, která bude dodavatel schopen použít při plnění veřejné zakázky. Typickým opatřením podle tohoto ustanovení bude požadavek na zavedení systému environmentálního řízení a auditu Evropské unie (EMAS) či jiného systému environmentálního řízení v souladu s § 80 odst. 2 ZZVZ. Využití těchto ustanovení přichází v úvahu pouze tehdy, pokud je prokázání technické kvalifikace nezbytné pro plnění veřejné zakázky v odpovídající kvalitě (viz § 79 odst. 1 první věta ZZVZ). K požadavku na prokázání certifikace EMAS se vyjádřil ÚOHS ve svém rozhodnutí ÚOHS-S71/2011/VZ-9370/2011/540/MKr, ze dne 24. 10. 2011 V roce 2023 správní soud poprvé rozhodoval o problematice odpovědného zadávání. 

Štítky (ekoznačky) 

V zadávací dokumentaci je také možné, pokud má zadavatel požadavky na vlastnosti předmětu plnění z hlediska environmentálního, požadovat předložení určitého osvědčení (štítek) ve smyslu § 94 odst. 1 ZZVZ. Takovými štítky mohou být například ekoznačky, pokud splňují požadavky tohoto ustanovení. Zadavatel však musí přijmout jakýkoli jiný vhodný štítek osvědčující, že nábytek splňuje rovnocenné požadavky, případně, v souladu s § 94 odst. 3 ZZVZ, jiný rovnocenný důkaz. Jaké jsou možnosti požadavku na předložení štítků můžete najít ve zpracovaném Stanovisku, který naleznete zde. 

Předměty plnění

Ekologicky šetrná řešení lze zohledňovat ve veřejných zakázkách s nejrůznějšími předměty plnění. Pro inspiraci lze nabídnout následující příležitosti (nejedná se o vyčerpávající výčet): 

1) Nákup nábytku
Při nákupu nábytku můžete upřednostnit produkty, které neobsahují nebezpečné látky, barvy a mořidla. V dokumentaci si lze vymínit nábytek bez formaldehydu a těkavých organických látek (nebo alespoň s jejich velmi nízkým obsahem). Produkty označené jako ekologicky šetrné výrobky (EŠV) mohou obsahovat určitý objem zmíněných látek, především formaldehydu. Proto je lepší požadovat přímo výrobky s nulovým obsahem této škodlivé látky. Zároveň můžete vybírat nábytek ze dřeva, které pochází z udržitelně spravovaných lesů (splňuje požadavky na certifikaci FSC nebo PEFC), případně částečně nebo úplně nahradit dřevotřísku výrobky z aglomerovaného dřeva. Lze například použít souhrn vybraných ekologických aspektů připravený ve spolupráci s CENIA, využívaný v rámci DNS na MPSV, viz vzorová textace. Ekologické aspekty může zadavatel jednoduše prokázat certifikátem o udělení Ekoznačky EU nebo ekoznačky Ekologicky šetrný výrobek. 

 2) Investice do oprav škol, dalších budov a jiných staveb
Jde o jedny z klíčových položek rozpočtů ve veřejné správě a místní samosprávě a nabízejí tedy příležitosti s velkým dopadem. Významným prvním krokem by měl být požadavek na technickou kapacitu a především adekvátní zkušenosti dodavatele stavby v oboru nízkoenergetické a pasivní výstavby, eventuálně výstavby jiných požadovaných staveb (např. infrastruktury). 

Zadavatelé zakázky můžou například požadovat projekty s určitým počtem materiálů s označením ekologicky šetrný výrobek (EŠV) nebo s certifikátem Environmentální prohlášení typu III (EPD, jak tomu bylo například u projektů v rámci výzvy Zelená úsporám). Ekologické značení, případně nulový obsah formaldehydu a minimální obsah těkavých organických látek je rovněž možné požadovat při nákupu materiálů pro povrchové úpravy (omítky, malby, podlahové krytiny). 

Kromě ekoznačení použitých stavebních materiálů je vhodné požadovat velmi nízkou úroveň energetické náročnosti budovy – a to včetně stanovení spotřeby primárních energií. Tímto způsobem dojde k zásadnímu snížení spotřeby energie, produkce emisí a také k dlouhodobé finanční úspoře. Stanovením hranice spotřeby primární energie se podpoří využívání obnovitelných a environmentálně šetrnějších zdrojů energie. 

Požadovat lze také co největší využití zeleně na pozemku, fasádě, či střeše budov. Další environmentální přínosy má využití dešťové, eventuálně odpadní vody na pozemku, instalace úsporných baterií a energeticky úsporných zařízení a úsporného osvětlení. Nedílnou součástí požadavků může být přiměřeně prodloužená záruční doba na zhotovení stavby, která může vést k větší motivaci dodavatele stavby postavit budovu co nejlépe a s využitím co nejkvalitnějších materiálů a zařízení. 

3) Úklidové služby ve vnitřních prostorách
Při nákupu služeb spočívajících v úklidu lze požadovat takové dodavatele, kteří se zavážou postupovat dle definice ekologického úklidu (používat ekologicky šetrné a zdravotně nezávadné úklidové prostředky, poskytovat služby za použití energeticky účinných strojů a zároveň dodávat ekologicky šetrný a zdravotně nezávadný spotřební materiál a zboží). Je nutné plnění těchto požadavků pravidelně kontrolovat a možnost kontroly také řádně ošetřit ve smlouvě. Požadovat lze rovněž řádné  třídění odpadu po celou dobu plnění veřejné zakázky. 

 Aktuálně (září 2024) jsou v přípravě minimální standardy odpovědného veřejného zadávání pro zajištění úklidových služeb administrativních objektů. 

4) Počítače a kancelářská technika
Při nákupech počítačů a kancelářské techniky může zadavatel zohledňovat nejen spotřebu energií těchto zařízení, ale také postupy a materiály, ze kterých byly vyrobené. Lze tak požadovat výrobky splňující nejnovější normy ENERGY STAR pro energetický výkon, případně rovnou Ekologicky šetrné výrobky. 

5) Svoz odpadu
Při výběru společností, které budou zajišťovat svoz odpadu lze hodnotit, případně stanovit, míru emisí vozového parku dodavatele a upřednostnit či přímo požadovat auta s nižšími emisemi. Je například možné požadovat určitý limit CO2 na svezenou tunu odpadu. 

6) Stavby autobusových zastávek/hřišť/laviček
Při realizaci těchto drobných staveb lze využívat dřevostavby, jejichž dopad na životní prostředí je méně problematický než v případě jiných materiálů. I zde je dále možno aplikovat kritéria z bodu 1) a 2), pokud jsou relevantní. 

7) Nákup elektrické energie
Při nákupu elektrické energie lze požadovat povinný podíl z obnovitelných zdrojů. Eventuální volba dodavatele elektrické energie by měla být realizována s přihlédnutím ke složení tzv. energetického mixu a na základě jím deklarovaných environmentálních parametrů výroby. Informace týkající se podílu zdrojů elektřiny pro výrobu jsou výrobci povinni dodávat dle zákona č. 458/2000 Sb., energetický zákon, v platném znění. Elektrickou energii s podílem z obnovitelných zdrojů nakoupilo pro rok 2020 také MPSV a tato případová studie popisuje přístup Ministerstva životního prostředí k nákupu obnovitelné energie. 

8) Veřejné osvětlení
V případě nákupu či obnovy veřejného osvětlení lze hodnotit nebo požadovat energeticky úsporné varianty. Spotřeba energie, kterou lze snadno doložit, by potom byla jedním z kritérií ekonomické výhodnosti nabídky. Lze požadovat energeticky úsporné osvětlení z LED zdrojů nebo s energetickou třídou A, max. B, s dlouhou životností a vysokou hodnotou počtu spínacích cyklů, resp. využít kalkulaci životních nákladů (provozní náklady, tedy spotřeba elektřiny, jsou zde výrazně vyšší položkou než náklady pořizovací). V rámci technické kvalifikace lze také při dodržení podmínek ZZVZ požadovat opatření v oblasti řízení z hlediska ochrany životního prostředí, tedy požadovat, aby výrobce měl certifikát EMAS, ISO 14001 nebo obdobný. 

9) Vodovodní instalace
Při nákupu vodovodních instalací (baterie, záchody apod.) lze vedle ceny hodnotit také spotřebu vody a upřednostnit výrobky s nižší spotřebou, tzn. úsporné baterie. Racionální hospodaření s vodou zahrnuje především maximální/minimální dosažitelný průtok vody, ovládání teploty a časovou regulaci zdravotně technických armatur pro více uživatelů s vysokou frekvencí používání. Pokud je to reálné, lze rovněž mezi požadavky zahrnout využívání dešťové vody na pozemku, eventuálně využívání odpadní vody. 

10) Nákup vozidel
Při nákupu vozidel doporučujeme v rámci technických podmínek zohledňovat jak náklady na jejich provoz, tak i v prvé řadě množství emisí CO2, případně další parametry, a vyžadovat přísnější hodnoty, než jsou povinně stanoveny. Uvedené hodnoty je možné stanovit buď absolutně, případně využít hodnotících kritérií pro výběr. 

11) Obaly
S ohledem na minimalizaci odpadů lze nadefinovat i požadavky na množství a druh obalových materiálů (např. co nejvíce omezit balení a poskytnout příklady, jak by se věci měly přepravovat v souladu s minimalizací obalů a tedy odpadu, využít recyklovaný obalový materiál, jednosložkový recyklovatelný obalový materiál pocházející z etických a udržitelných zdrojů, opětovně použitelný obal, požadovat zpětný odběr). 

12) Příklady uplatnění ekologicky šetrných řešení na MPSV 

Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR si například nechalo v roce 2015 zpracovat studii ke snižování environmentálních dopadů organizace založenou na principu posuzování životního cyklu. Tato studie, zpracovaná týmem z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze a Univerzitního centra energeticky efektivních budov ČVUT v Praze, byla podkladem pro zásady ekologicky udržitelného úřadu a byla postupně implementovaná do praxe ministerstva i resortních organizací. V roce 2020 pak vydalo MPSV Zásady pro ekologickou udržitelnost resortu práce a sociálních věcí, které si kladou za cíl co nejefektivnější a environmentálně nejpříznivější využívání přírodních zdrojů, zejména energií, vody a surovin, preferování udržitelných řešení a omezování produkce odpadů, při dodržování souvisejících právních předpisů. 

Příklady dobré praxe

Zaměstnávání osob znevýhodněných na trhu práce a opatření v oblasti řízení z hlediska ochrany životního prostředí (Univerzita Karlova, VUT Brno, 2022)

  • Zadavatel: Univerzita Karlova a Vysoké učení technické v Brně
  • Název VZ: Univerzita Karlova: UK – KaM – Veřejná zakázka na poskytování služeb v oblasti praní a čištění prádla; Vysoké učení technické v Brně: Praní a čištění prádla a ostatních textilií pro KaM VUT
  • Širší společenské zájmy: Sociální a environmentální aspekty
  • Hodnocení: Zadavatelé hodnotili zapojení osob znevýhodněných na trhu práce, zajištění kvality praní a hygienicko-epidemiologické kontroly pro prádlo potravinářských a hotelových provozů a zajištění dodržování ochrany životního prostředí
  • Předpokládaná hodnota VZ: Univerzita Karlova: 10 830 000 Kč bez DPH; Vysoké učení technické v Brně: celková cena stanovena na základě nabídky vybraného dodavatele
  • Druh zadávacího řízení: Univerzita Karlova: otevřené řízení nadlimitní; Vysoké učení technické v Brně: veřejná zakázka malého rozsahu

Využití aspektů odpovědného veřejného zadávání v zakázce malého rozsahu (Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2022)

  • Zadavatel: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
  • Název VZ: Zajištění správy a úklidu nemovitosti MPSV Bělehradská 15, Ústí nad Labem II.
  • Širší společenské zájmy: Sociální a environmentální aspekty
  • Hodnocení: 80% nabídková cena, 20% hrubá mzda pracovníka
  • Předpokládaná hodnota VZ: 1 500 000 CZK bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: Zakázka malého rozsahu
  • Právní předpis: Zákon č. 134/2016 Sb. o zadávaní veřejných zakázek - v platném znění

Jak Univerzita Karlova dosáhla lepší kvality úklidových služeb (Univerzita Karlova, 2021)

  • Zadavatel: Univerzita Karlova
  • Název VZ: RUK – SBZ – Zajištění úklidových služeb 2021 - 2025
  • Širší společenské zájmy: Sociální a environmentální aspekty
  • Hodnocení: Nabídková cena 30%, zaručená hrubá mzda úklidového pracovníka 40%, Spokojenost objednatelů s členy realizačního týmu 20%, koncepce inovace v ekologickém přístupu k úklidu 10%
  • Předpokládaná hodnota VZ: 20 000 000 Kč bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: Otevřené řízení nadlimitní
  • Právní předpis: Zákon č. 134/2016 Sb. o zadávaní veřejných zakázek - v platném znění

Zajištění úklidových služeb Krajského úřadu JMK (Jihomoravský kraj, 2022)

  • Zadavatel: Krajský úřad Jihomoravského kraje
  • Název VZ: Zajištění úklidových služeb (2022)
  • Širší společenské zájmy: kvalita úklidu hodnocena dle KPI
  • Hodnocení: Ekonomická výhodnost nabídek, aspekty odpovědného zadávání nebyly předmětem hodnocení, byly však součástí obchodních a smluvních podmínek veřejné zakázky
  • Předpokládaná hodnota VZ: 37 000 000 Kč bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: otevřené řízení - nadlimitní režim veřejné zakázky
  • Právní předpis: Dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (ZZVZ)

Dodávky udržitelných oděvů pro zdravotnický personál a jeho kompletní servis (Odense, Dánsko, 2016 – 2022)

  • Zadavatel: Město Odense (Dánsko)
  • Název VZ: Dodávky udržitelných oděvů pro zdravotnický personál
  • Širší společenské zájmy: Sociální a environmentální aspekty
  • Hodnocení: Cena 40 %, služby 25 %, udržitelnost 20 %, kvalita 15 %
  • Předpokládaná hodnota VZ: 3,3 mil. EUR
  • Druh zadávacího řízení: Rámcová smlouva

Projekt: Nemocniční strava – zlepšení stravy v nemocnicích (Globopol, 2018)

  • Název VZ: Projekt: Nemocniční strava – zlepšení stravy v nemocnicích
  • Širší společenské zájmy: Environmentální aspekty

Komplexní servis prádla (Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně, 2021)

  • Zadavatel: Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně
  • Název VZ: Komplexní servis prádla
  • Širší společenské zájmy: Sociální a environmentální aspekty
  • Hodnocení: Aspekty odpovědného zadávání nebyly předmětem hodnocení; pro hodnocení byla použita kritéria kvality dle metodiky MMR
  • Předpokládaná hodnota VZ: Cca 130 milionů Kč bez DPH za 5 let plnění
  • Právní předpis: Dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek

Zajištění ekologického úklidu (Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2014, 2018)

  • Zadavatel: Česká republika - Ministerstvo práce a sociálních věcí
  • Název VZ: Zajištění ekologického úklidu v objektech MPSV – Na Poříčním právu 1, Podskalská 19 a Karlovo náměstí 1
  • Širší společenské zájmy: Požadavek na ekologické úklidové postupy a požadavky na dodání prostředku a spotřebního materiálu s nižším dopadem na životní prostředí, aplikace Definice ekologického úklidu, dodržováni důstojných pracovních podmínek
  • Hodnocení: Aspekty odpovědného zadávaní nebyly předmětem hodnocení. Požadavky širšího společenského zájmu byly součástí obchodních a smluvních podmínek
  • Předpokládaná hodnota VZ: 23 600 000 Kč bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: Otevřené řízení v nadlimitním režimu
  • Právní předpis: Zákon č. 134/2016 Sb. o zadávaní veřejných zakázek - v platném znění

Systémy environmentálního řízení jako požadavek pro úklidové služby (Ministerstvo životního prostředí, 2020)

  • Zadavatel: Česká republika - Ministerstvo životního prostředí
  • Název VZ: Úklidové služby
  • Širší společenské zájmy: zařazení dodavatele do systému environmentálního řízení, legální zaměstnávaní, férové pracovní podmínky a odpovídající úroveň bezpečnosti práce
  • Hodnocení: Celková nabídková cena 70%, zkušenosti se systémem KPI, resp. s ověřením kontrolních systémů kvality 15% a profesní kvalifikace vedoucího pracovníka 15%
  • Předpokládaná hodnota VZ: 58 850 000 KĆ bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: Otevřené řízení v nadlimitním režimu
  • Právní předpis: Zákon č. 134/2016 Sb. o zadávaní veřejných zakázek - v platném znění

Udržitelné úklidové práce a související služby (Aglomerace DINAN, Francie, 2020)

  • Zadavatel: Aglomerace DINAN, Francie
  • Název VZ: Udržitelné úklidové služby a souvisejíce služby
  • Širší společenské zájmy: environmentálni, sociální a ekonomické aspekty
  • Hodnocení: Zakázka rozdělena na 3 časti a pro každou část byly hodnoceny tyto kritéria: 60% cena, 25% zpracovaní Metodiky realizace a materiálů navržených pro realizaci a kvalitu výrobků, 15% sociální aspekty

Kancelářské potřeby s ekologickými požadavky (Městská část Praha 7, 2020)

  • Zadavatel: Městská část Praha 7
  • Název VZ: MC Praha 7 - Dodávka kancelářských potřeb
  • Širší společenské zájmy: Environmentální aspekty
  • Hodnocení: Nejnižší nabídková cena bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: Zjednodušený podlimitní režim na dodávky
  • Právní předpis: Zákon č. 134/2016 Sb. o zadávaní veřejných zakázek - v platném znění

Zajištení úklidových služeb v objektech Úřadu vlády ČR (Úřad vlády ČR, 2020)

  • Zadavatel: Úřad vlády České republiky
  • Název VZ: Zajištění úklidových služeb v objektech Úřadu vlády ČR (2020)
  • Širší společenské zájmy: Kvalita poskytovaných služeb, ekologicky šetrná řešení a zabezpečení důstojných pracovních podmínek zaměstnanců poskytovatele služeb.
  • Hodnocení: 70 %, nabídková cena, 20 % zkušenosti člena realizačního tymu (zkušenosti manažera zakázky), 10 % vlastnosti a schopnosti člena realizačního týmu (vlastnosti a schopnosti manažera zakázky)
  • Právní předpis: Zákon č. 134/2016 Sb. o zadávaní veřejných zakázek - v platném znění

Kasárna Jičín – výstavba dopravní a technické infrastruktury a veřejných prostranství (Město Jičín, 2021)

  • Zadavatel: Město Jičín
  • Název VZ: Kasárna Jičín, výstavba dopravní a technické infrastruktury a veřejných prostranství
  • Širší společenské zájmy: komunikace s dodavateli, minimalizace dopadů na životní prostředí, přijetí a dodržování etického kodexu dodavatelem, zřízení bankovního účtu k nahlížení z důvodu zajištění transparentnosti a bezpečí pro poddodavatele, exkurze pro děti ZŠ s cílem podpořit jejich zájem o technické vzdělávání
  • Hodnocení: Aspekty odpovědného zadávání nebyly předmětem hodnocení
  • Předpokládaná hodnota VZ: 197.000.000,00 Kč bez DPH vč. vyhrazené změny závazku ve výši 17.000.000,- Kč bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: Otevřené řízení nadlimitní
  • Právní předpis: Dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění

Dodávka rackových serverů pro Českou televizi (Česká televize, 2022 – 2023)

  • Zadavatel: Česká televize
  • Název VZ: Dodávka rackových serverů 2022-2023
  • Širší společenské zájmy: Cirkulární aspekty a zohledňování negativních externalit spojených s provozováním poptávaného předmětu plnění
  • Hodnocení: Požadavky zadavatele v oblasti udržitelnosti se promítly do způsobu hodnocení nabídek – podle nákladů životního cyklu poptávaného předmětu plnění, v technické specifikaci a v podmínkách plnění veřejné zakázky
  • Předpokládaná hodnota VZ: 10 000 000 Kč bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: Otevřené řízení nadlimitní
  • Právní předpis: Dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění

Dodávka kancelářského papíru pro resort (Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2021 – 2023)

  • Zadavatel: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
  • Název VZ: Dodávka kancelářského papíru pro resort MPSV 2021 - 2023
  • Širší společenské zájmy: Environmentální aspekty
  • Hodnocení: Nejnižší nabídková cena
  • Předpokládaná hodnota VZ: 44 000 000 Kč bez DPH po dobu trvání rámcové dohody
  • Druh zadávacího řízení: Otevřené řízení nadlimitní
  • Právní předpis: Dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění

Výměna, oprava a repasování oken s cirkulárními a sociálními principy (Jihomoravský kraj, 2021)

  • Zadavatel: Jihomoravský kraj
  • Název VZ: Výměna oken v budově Žerotínovo náměstí 3, Brno a rekonstrukce světlíků na střeše budovy Žerotínovo náměstí 3, Brno
  • Širší společenské zájmy: Zadavatel požadoval minimalizaci dopadů na životní prostředí a na okolí, férové dodavatelské vztahy a transparentní informovanost zadavatele v průběhu plnění. Cílem VZ bylo snížení energetické náročnosti budovy a zlepšení tepelně-technických vlastností obálky budovy.
  • Hodnocení: Celková nabídková cena a Kvalita realizace veřejné zakázky: Využití odpadu z demontáže, Minimalizace dopadů stavebních prací na okolí a Využití druhotných surovin při realizaci stavby
  • Předpokládaná hodnota VZ: 55 700 000 Kč bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: Otevřené řízení podlimitní
  • Právní předpis: Dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění

Rekonstrukce pavilonů v areálu Thomayerovy nemocnice (Fakultní Thomayerova nemocnice, 2021)

  • Zadavatel: Fakultní Thomayerova nemocnice
  • Název VZ: Rekonstrukce pavilonů v areálu Thomayerovy nemocnice
  • Širší společenské zájmy: Účelem VZ jsou projektové, stavební práce a technologické práce jejichž účelem je snížení energetické náročnosti objektů Thomayerovy nemocnice, vedoucí k finanční úspoře nákladů na provoz těchto objektů. Zakázka bude realizována metodou Design & Build.
  • Hodnocení: Roční výše zaručených úspor paliv a energie (váha 20 %), nabídková cena v Kč bez DPH (váha 70 %), výše překročení minimální výše úrovně úspor energie u objektu U (váha 10 %)
  • Předpokládaná hodnota VZ: 340 000 000 Kč bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: Jednací řízení s uveřejněním
  • Právní předpis: Dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění

Poskytování energetických služeb metodou EPC ve vybraných budovách (Městská část Praha 7, 2021)

  • Zadavatel: Městská část Praha 7
  • Název VZ: Poskytování energetických služeb metodou EPC ve vybraných budovách MČ Praha 7
  • Širší společenské zájmy: Účelem veřejné zakázky je snížení energetické náročnosti na vybraných budovách.
  • Hodnocení: Nabídková cena, výše zaručených úspor, výše investičních nákladů, podíl úspor prokázaných na základě měření spotřeby celého objektu k celkovému objemu úspor.
  • Předpokládaná hodnota VZ: 25 000 000 Kč bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: Nadlimitní režim jednací řízení s uveřejněním.
  • Právní předpis: Dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění

Dodávka výpočetní techniky – notebooky (Česká televize, 2022 – 2023)

  • Zadavatel: Česká televize
  • Název VZ: Dodávka výpočetní techniky – notebooky 2022 - 2023
  • Předpokládaná hodnota VZ: 13 000 000 Kč

Odpadové hospodářství (Masarykova univerzita, 2021)

  • Zadavatel: Masarykova univerzita
  • Název VZ: Služby odpadového hospodářství MUNI 2021-2023
  • Širší společenské zájmy: Sociální a environemtální aspekty
  • Hodnocení: Nabídková cena (váha 50 %), způsob nakládání s odpadem - materiálové využití (váha 25 %), způsob nakládání s odpadem - jiné než materiálové využití (15 %), technologická úroveň vozidel (10 %)
  • Předpokládaná hodnota VZ: 10 400 000 Kč bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: Otevřené řízení nadlimitní
  • Právní předpis: Zákon č. 134/2016 Sb. o zadávaní veřejných zakázek - v platném znění

Nákup elektrické energie se zárukou původu (Ministerstvo životního prostředí, 2020 )

  • Zadavatel: Ministerstvo životního prostředí ČR
  • Název VZ: Dodávka elektřiny v rámci sdružených služeb; dodávky elektřiny v napěťové hladině vysokého napětí
  • Širší společenské zájmy: Elektrická energie z obnovitelných zdrojů se zárukou původu.

Revitalizace energeticky náročných budov metodou Design & Build (Městská část Praha 14, 2019)

  • Zadavatel: Městská část Praha 14
  • Název VZ: Revitalizace budov ÚMČ Praha 14 č.p. 1072 a 1073
  • Širší společenské zájmy: Zadavatel požadoval dosažení energetických úspor prostřednictvím revitalizace energeticky náročných městských budov ÚMČ Praha 14 na energeticky vysoce efektivní budovy s téměř nulovou spotřebou energie s využitím obnovitelných zdrojů energie, integraci inteligentních BMS na bázi IT řešení a prvků zeleně s využitím dešťové vody metodou Design & Build
  • Hodnocení: Roční výše zaručených úspor paliv a energie (váha 30 %), nabídková cena v Kč bez DPH (váha 50 %), podíl zadavatele na nadúspoře v % (váha 10 %), výše hmotných investic v Kč bez DPH (váha 10 %)
  • Druh zadávacího řízení: Jednací řízení s uveřejněním
  • Právní předpis: Zákon č. 134/2016 Sb. o zadávaní veřejných zakázek - v platném znění

Výstavba nového sídla s nejnižšími náklady životního cyklu (Nejvyšší kontrolní úřad, 2020)

  • Zadavatel: Nejvyšší kontrolní úřad
  • Název VZ: Výstavba nového sídla s nejnižšími náklady životního cyklu (NKÚ)
  • Širší společenské zájmy: Požadavek zadavatele na stavbu administrativní budovy s nejnižšími náklady životního cyklu odpovídajícími běžným moderním administrativním budovám, s použitím inovativních metod, s komplexním hodnocením kvality vlastností budovy a její certifikace národním certifikačním schématem pro udržitelnou výstavbu.
  • Hodnocení: Nabídková cena včetně DPH (váha 60 %), náklady na provoz budovy a obnovu technických zařízení budovy podle stanovené metodiky za dobu 30 let (váha 25 %), kvalifikace a zkušenost členů realizačního týmu (váha 15 %)
  • Předpokládaná hodnota VZ: 777 858 000Kč bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: Nadlimitní veřejná zakázka na stavební práce
  • Právní předpis: Zákon č. 134/2016 Sb. o zadávaní veřejných zakázek - v platném znění

Přístavba mateřské školky z mobilních kontejnerových buněk (Městská část, Praha 12)

  • Zadavatel: Městská část Praha 12
  • Název VZ: Přístavba mateřské školy pro ZŠ a MŠ ANGEL v Praze 12
  • Širší společenské zájmy: Požadavek zadavatele na stavbu z mobilních kontejnerových buněk (modulární stavba)
  • Hodnocení: Cena za kompletní dílo bez DPH (váha 80 %), zařazení do výhodnější kategorie energetické náročnosti budov (váha 5 %), dodací lhůta pro dodání DÚR + DSP – zkrácení lhůt (váha 10 '%), termín realizace stavby – zkrácení lhůt (váha 5 %)
  • Předpokládaná hodnota VZ: 13 000 000 Kč bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: Podlimitní veřejná zakázka s otevřeným řízením
  • Právní předpis: Zákon č. 134/2016 Sb. o zadávaní veřejných zakázek - v platném znění

Pilotní veřejná zakázka na udržitelný školní nábytek v Lotyšsku (Smiltene, Lotyšsko, 2019)

  • Zadavatel: Správní oblast Smiltene
  • Název VZ: Pilotní veřejná zakázka na udržitelný školní nábytek v Lotyšsku
  • Širší společenské zájmy: Pořízení nábytku udržitelným a oběhovým způsobem

Udržitelný nákup propagačních předmětů (Moravskoslezský kraj, 2020)

  • Zadavatel: Moravskoslezský kraj
  • Název VZ: Udržitelný nákup propagačních předmětů
  • Předpokládaná hodnota VZ: 180 000 Kč bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: VZ malého rozsahu
  • Právní předpis: Zákon č. 134/2016 Sb. o zadávaní veřejných zakázek - v platném znění

Nákup kancelářského nábytku a kancelářských židlí s využitím environmentálních aspektů prostřednictvím DNS (Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2019)

  • Zadavatel: Ministerstvo práce a sociálních věcí
  • Název VZ: Jednotlivé výzvy k podání nabídky v rámci dynamického nákupního systému na nákup kancelářského nábytku a kancelářských židlí pro potřeby projektů OPZ resortu MPSV
  • Širší společenské zájmy: Ekologicky šetrná řešení – udržitelný nákup kancelářského nábytku a kancelářských židlí s nižšími negativními dopady na životní prostředí
  • Předpokládaná hodnota VZ: 2, 2 mil. Kč

Revitalizace objektů Karolina (Univerzita Karlova, Rektorát, 2020)

  • Zadavatel: Univerzita Karlova, Rektorát
  • Název VZ: RUK – SBZ – Revitalizace objektů Karolina – Rekonstrukce chodeb rektorátu a výukové části
  • Širší společenské zájmy: Sociální a environmentální aspekty
  • Hodnocení: Nabídková cena v KČ bez DPH (váha 60 %), kvalita realizačního týmu (19 %), harmonogram prací 18 %), rozsah dodavatelem nabízeného SOVZ plnění z pohledu zadavatele (3 %)
  • Předpokládaná hodnota VZ: 103 000 000 Kč bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: Podlimitní veřejná zakázka s otevřeným řízením
  • Právní předpis: Zákon č. 134/2016 Sb. o zadávaní veřejných zakázek - v platném znění

Podpora malých a středních podniků a ekologicky šetrný pokos travnatých ploch (Statutární město Brno, městská část Brno-Komín, 2020)

  • Zadavatel: Statutární město Brno, městská část Brno-Komín
  • Název VZ: Pokos travnatých ploch – Brno-Komín
  • Širší společenské zájmy: Sociální a environmentální aspekty
  • Hodnocení: Aspekty odpovědného zadávání nebyly zahrnuty do hodnocení
  • Předpokládaná hodnota VZ: Cca 10 milionů Kč bez DPH
  • Právní předpis: Zákon č. 134/2016 Sb. o zadávaní veřejných zakázek - v platném znění

První energeticky úsporná klinika v České republice (Fakultní nemocnice Olomouc, 2018)

  • Zadavatel: Fakultní nemocnice Olomouc
  • Název VZ: FN Olomouc - novostavba 2. IK a geriatrie
  • Širší společenské zájmy: Environmentální aspekty
  • Hodnocení: Nabídková cena bez DPH (váha 95 %), ekologická šetrnost (váha 5 %)
  • Předpokládaná hodnota VZ: 298 000 000 Kč bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: Nadlimitní veřejná zakázka v otevřeném řízení
  • Právní předpis: Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách - v platném znění

Výstavba budovy v pasivním standardu s technologií zelené střechy v Nemocnici Nové Město na Moravě (Kraj Vysočina, 2019)

  • Zadavatel: Kraj Vysočina
  • Název VZ: Nemocnice Nové Město na Moravě - pavilon dětského oddělení
  • Širší společenské zájmy: Environmentální aspekty
  • Hodnocení: Nejnižší nabídková cena
  • Předpokládaná hodnota VZ: cca 90 milionů Kč bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: Otevřené řízení podlimitní
  • Právní předpis: Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek - v platném znění

Stavba depozitáře Východočeského muzea v Pardubicích s využitím recyklátu (Pardubický kraj, 2015)

  • Zadavatel: Pardubický kraj
  • Název VZ: Zpracování projektové dokumentace na stavbu depozitářů pro Východočeskou galerii v Pardubicích a pro Východočeské muzeum v Pardubicích včetně výkonu autorského dozoru projektanta
  • Širší společenské zájmy: Environmentální aspekty
  • Hodnocení: Aspekty odpovědného zadávání nebyly zahrnuty do hodnocení
  • Předpokládaná hodnota VZ: 2 500 000 Kč bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: Zjednodušené podlimitní řízení
  • Právní předpis: Dle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách - v platném znění

Inovativní nákup osvětlení pro systém londýnského metra (Londýn, Velká Británie, 2015)

  • Zadavatel: Transport for London
  • Název VZ: Dodávka energeticky účinných svítidel a světelných zdrojů
  • Širší společenské zájmy: Úspory díky tomuto programu ve výši 25 % nákladů na celou životnost, včetně 75 % nákladů na údržbu
  • Hodnocení: Aspekty odpovědného zadávání byly předmětem hodnocení
  • Předpokládaná hodnota VZ: 8 milionů GBP

Vývoj monitorovacího systému pro zelené veřejné zadávání (GPP) v Římě (Řím, Itálie, 2016)

  • Zadavatel: Metropolitní město Řím
  • Název VZ: Akční plán pro zelené nakupování v provincii
  • Širší společenské zájmy: Cílem je snížení emisí CO2 o 20 % do roku 2020, Kritéria pro GPP součástí více než 98 % nákupů; snížení emisí CO2 prostřednictvím veřejného zadávání: 749 tun (2009 – 2014)

Podpora odpovědného nakupování ve městě Nantes (Nantes, Francie, 2017)

  • Zadavatel: Metropolitní oblast Nantes
  • Název VZ: Program podpory odpovědného nakupování (SPAR)
  • Širší společenské zájmy: Posílit vzájemnou propojenost různých aktivit, propojit sociální a environmentální smluvní ustanovení u veřejného zadávání s podporou malým a středním podnikům, informovat interní i externí zainteresované strany o prioritách odpovědného veřejného zadávání

Udržitelné textilie pro hasičský záchranný sbor (Nizozemsko, 2015)

  • Zadavatel: Úřad pro bezpečnost, Nizozemsko
  • Název VZ: Udržitelné oděvy pro požární stanice v 19 z 25 nizozemských hasičských okrsků
  • Širší společenské zájmy: Dodržování požadavků v oblasti životního prostředí a sociální oblasti, pravidelné předkládání inovativních návrhů
  • Hodnocení: Aspekty odpovědného zadávání byly předmětem hodnocení

Zlepšení kvality ovzduší v Katalánsku prostřednictvím nákupu čistých vozidel (Katalánsko, 2015)

  • Zadavatel: Katalánská vláda
  • Název VZ: Nákup čistých vozidel
  • Širší společenské zájmy: Snížení emisí CO2, snížení spotřeby energie

Program města Barcelona +Udržitelná městská rada (Barcelona, Katalánsko, 2010)

  • Zadavatel: Město Barcelona
  • Název VZ: Strategie - Program +Udržitelná městská rada (+SCC)
  • Širší společenské zájmy: Snížit environmentální a sociální dopad instituce, prosazovat systém udržitelného hospodářství a výroby využíváním potenciálu při výkonu správy, sjednotit politiku udržitelnosti Městské rady a motivovat svým příkladem ke změnám

Nákup a dodávka celého bio ovoce, zeleniny a bylin středně velkým a velkým útvarům (Kodaň, Dánsko, 2014)

  • Zadavatel: Město Kodaň, Dánsko
  • Název VZ: Nákup a dodávka celého bio ovoce, zeleniny a bylin středně velkým a velkým útvarům
  • Širší společenské zájmy: Environmentální aspekty
  • Hodnocení: Cena 40 %, kvalita 35 %, sortiment nabízeného zboží 25 %
  • Předpokládaná hodnota VZ: 3 000 000 EUR

Veřejná zakázka na první předškolní zařízení s ekoznačkou Nordic Swan ve Finsku (Hyvinkää, Finsko, 2017)

  • Zadavatel: Obec Hyvinkää
  • Název VZ: Veřejná zakázka na první předškolní zařízení s ekoznačkou Nordic Swan ve Finsku
  • Širší společenské zájmy: Environmentální aspekty
  • Hodnocení: Cena 50 %, kvalitativní kritéria 50 % - rozdělena na pět podkritérií
  • Předpokládaná hodnota VZ: 7 000 000 EUR

Opětovné použití a renovace nábytku prostřednictvím cirkulárního veřejného zadávání (Public Health Wales, Velká Británie, 2016)

  • Zadavatel: Public Health Wales, Velká Británie
  • Název VZ: Návrh kancelářských prostor a dodávka kancelářského nábytku pro nové kanceláře
  • Širší společenské zájmy: Sociální a environmentální aspekty
  • Hodnocení: Celkový projektový návrh (40 %), udržitelnost 20 %, vhodnost pro daný účel včetně záruk 15 % - první dvě kritéria rozdělena do dalších podkritérií

Aspekty udržitelného stravování (Město Jičín, 2019)

  • Zadavatel: Město Jičín
  • Název VZ: Využití udržitelných aspektů při stravování
  • Širší společenské zájmy: Sociální a environmentální aspekty

Nákup textilu vyrobeného z recyklovaných vláken (Nizozemsko, 2016)

  • Zadavatel: Nizozemské ministerstvo obrany
  • Název VZ: Veřejná zakázka na ručníky a kombinézy obsahující nejméně 10 % recyklovaných textilních vláken od konečného spotřebitele
  • Širší společenské zájmy: Environmentální aspekty
  • Předpokládaná hodnota VZ: Cena za výrobek nebyla nijak limitována (pilotní projekt)

Vlámská rámcová dohoda o dodávkách kancelářských potřeb, podpora udržitelnějších alternativ (Vlámsko, Belgie, 2017)

  • Zadavatel: Vlámská vláda
  • Název VZ: Otevřené řízení na dodávku (ekologických) kancelářských potřeb
  • Širší společenské zájmy: Environmentální aspekty
  • Hodnocení: Aspekty odpovědného zadávání byly předmětem hodnocení

Odpovědný přístup zadavatele při organizování akcí s důrazem na udržitelnost (Děčín, 2020)

  • Zadavatel: Město Děčín
  • Širší společenské zájmy: Sociální a environmentální aspekty

Strategický přístup zadavatele k odpovědnému organizování akcí s důrazem na větší udržitelnost (Jičín, 2019)

  • Zadavatel: Město Jičín
  • Širší společenské zájmy: Sociální a environmentální aspekty

Podpora ekologicky šetrného provozu úřadu prostřednictvím pořízených kancelářských potřeb (Jihomoravský kraj, 2020)

  • Zadavatel: Jihomoravský kraj
  • Název VZ: 009 Kancelářské potřeby pro JMK – ekologicky šetrné a běžné výrobky
  • Širší společenské zájmy: Environmentální aspekty
  • Hodnocení: Ekonomická výhodnost nabídek
  • Předpokládaná hodnota VZ: 1 000 000 Kč
  • Právní předpis: Zákon č. 134/2016 Sb. o zadávaní veřejných zakázek - v platném znění

Úklidové služby areálů a dopravních prostředků jako zakázka otevřená malým a středním podnikům (Dopravní podnik hl. města Prahy, 2019)

  • Zadavatel: Dopravní podnik hl. města Prahy, a. s.
  • Název VZ: Úklidové služby areálů a dopravních prostředků
  • Širší společenské zájmy: Sociální a environmentální aspekty
  • Hodnocení: Nejnižší nabídková cena
  • Předpokládaná hodnota VZ: 720 mil. Kč
  • Druh zadávacího řízení: Nadlimitní veřejná zakázka v otevřeném řízení
  • Právní předpis: dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění (ZZVZ)

Nákup elektřiny z obnovitelných zdrojů (Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2020)

  • Zadavatel: Ministerstvo práce a sociálních věcí
  • Název VZ: Centrální nákup elektřiny na rok 2020
  • Širší společenské zájmy: Environmentální aspekty
  • Druh zadávacího řízení: Centrální nákup

Úklid – komunikace s dodavateli jako cesta ke kvalitnějšímu zadání zakázky (Česká televize)

  • Zadavatel: Česká televize
  • Název VZ: Úklidové služby pro Českou televizi
  • Širší společenské zájmy: Sociální a environmentální aspekty
  • Hodnocení: Celková nabídková cena (váha 50 %), cena za 1 hodinu mimořádného úklidu (váha 2 %), výše náhradního plnění za kalendářní měsíc (váha 3 %), kvalita projektu úklidových služeb (váha 45 %)
  • Předpokládaná hodnota VZ: 67 005 443,24 Kč včetně DPH
  • Druh zadávacího řízení: Nadlimitní
  • Právní předpis: Zákon č. 134/2016 Sb. o zadávaní veřejných zakázek - v platném znění

Rámcová smlouva na dodávky nábytku (Centrální úřad pro nakupování ve veřejné správě Kommentus, Švédsko)

  • Zadavatel: Centrální úřad pro nakupování ve veřejné správě, Kommentus (Švédsko)
  • Název VZ: Rámcová smlouva na dodávky nábytku
  • Širší společenské zájmy: Požadavek na ekologicky šetrné řešení, na dodržování lidských práv a důstojné podmínky pracovníků podílejících se na zakázce
  • Hodnocení: Zadavatel stanovil tři stupně ekologické šetrnosti, přičemž dosažení nejvyššího stupně znamenalo 20% výhodu při hodnocení nabídek.
  • Předpokládaná hodnota VZ: 470 mil. EUR (na dobu 4 let)
  • Druh zadávacího řízení: Otevřené řízení

Dodávka informační techniky s udržitelnými aspekty (Městský institut pro informatiku, Barcelona, 2019)

  • Zadavatel: Městský institut pro informatiku Barcelona
  • Název VZ: Dodávky ICT infrastruktury a profesionálních služeb pro nové Centrum zpracování dat
  • Širší společenské zájmy: Sociální a environmentální aspekty
  • Hodnocení: Předmětem hodnocení byly tyto aspekty odpovědného zadávání: principy férového obchodu, dopad externalit zakázky, důstojné podmínky ve všech článcích dodavatelského řetězce
  • Předpokládaná hodnota VZ: 1,200,000 EUR
  • Druh zadávacího řízení: Otevřené

Strategický přístup Vysoké školy chemicko-technologické v Praze k odpovědnému zadávání (Vysoká škola chemicko-technologická, 2017)

  • Zadavatel: Vysoká škola chemicko-technologická
  • Název VZ: Strategický přístup Vysoké školy chemicko-technologické v Praze k odpovědnému zadávání
  • Širší společenské zájmy: Sociální a environmentální aspekty
  • Předpokládaná hodnota VZ: Přibližně 500 mil. Kč ročně

Implementace strategického zadávání veřejných zakázek ve městě Jičín (Město Jičín, 2018)

  • Zadavatel: Město Jičín
  • Název VZ: Implementace strategického zadávání veřejných zakázek ve městě Jičín
  • Širší společenské zájmy: Sociální a environmentální aspekty

Standard úklidových služeb (Centrální nákup státu, Ministerstvo financí, 2019)

  • Zadavatel: Centrální nákup státu, Ministerstvo financí
  • Širší společenské zájmy: Sociální a environmentální aspekty
  • Druh zadávacího řízení: Lze použít pro všechny druhy zadávacích řízení
  • Právní předpis: Zákon č. 134/2016 Sb. o zadávaní veřejných zakázek - v platném znění

Catering – kvalitně, udržitelně, jednoduše (Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2018)

  • Zadavatel: Ministerstvo práce a sociálních věcí
  • Název VZ: Catering ve veřejných zakázkách
  • Širší společenské zájmy: Sociální a environmentální aspekty
  • Druh zadávacího řízení: Dílčí veřejné zakázky v rámci DNS
  • Právní předpis: Zákon č. 134/2016 Sb. o zadávaní veřejných zakázek - v platném znění

Nákup osušek a oděvů obsahujících minimálně 10% recyklovaných textilních vláken (Ministerstvo obrany Nizozemského království, 2016)

  • Zadavatel: Ministerstvo obrany, Holandsko
  • Název VZ: Nákup osušek a oděvů obsahujících minimálně 10% recyklovaných textilních vláken
  • Širší společenské zájmy: Environmentální aspekty

Úklidové služby v budově Ministerstva zemědělství v Plzni (Mze)

  • Zadavatel: Ministerstvo zemědělství ČR
  • Název VZ: Úklidové služby v budově Ministerstva zemědělství Plzeň, Nerudova 2672/35
  • Širší společenské zájmy: Používání ekologicky šetrných prostředků: „Vybraný dodavatel se podáním nabídky zavazuje, že k úklidu bude používat pouze ekologicky šetrné výrobky včetně plnění definice standardu a ekologického úklidu uvedené v příloze č. 4 zadávací dokumentace.“ Specifické požadavky na společenskou odpovědnost dodavatele:„Na plnění veřejné zakázky se bude podílet po celou dobu trvání buď alespoň jedna osoba se zdravotním postižením (dle § 67 zákona č. 435/2004 Sb. o zaměstnanosti ve znění pozdějších předpisů) nebo alespoň jedna osoba z řad dlouhodobě nezaměstnaných osob, tj. uchazečů o zaměstnání, kteří byli bezprostředně před započetím plnění veřejné zakázky evidováni místním úřadem práce po dobu alespoň 5 měsíců, anebo byli dodavatelem najati v posledních dvanácti měsících poté, co byli alespoň 5 měsíců evidováni místním úřadem práce.“
  • Předpokládaná hodnota VZ: 1 920 000 Kč bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: VZMR: otevřená výzva

Dodávka mikin z organické bavlny (Masarykova univerzita Brno)

  • Zadavatel: Masarykova univerzita Brno
  • Název VZ: Dodávka mikin z organické bavlny
  • Širší společenské zájmy: Etické nakupování a ekologicky šetrné plnění
  • Hodnocení: Bavlna produkovaná v souladu s: 1) nevyužívání geneticky modifikované bavlny, 2) produkce šetrná k životnímu prostředí, 3) kontrolované využívání pesticidů a dalších agrochemikálií, 4) dodržování úmluv Mezinárodní organizace práce (ILO) uvedených v příloze X směrnice 2014/24/EU; nabídková cena 45%, kvalita zpracování 40% (vyžádány vzorky), výrobní proces 15% (Při výrobním procesu nabízeného produktu dodržena kritéria: transparentní dodavatelský řetězec; vyplácení spravedlivé mzdy; bezpečné pracovní podmínky; zákaz nucené a dětské práce; dodržování pracovní doby; platné pracovní smlouvy.)
  • Předpokládaná hodnota VZ: VZMR
  • Právní předpis: Dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ)

Tisk měsíčníku MUNI (Masarykova univerzita Brno)

  • Zadavatel: Masarykova univerzita Brno
  • Název VZ: Tisk měsíčníku MUNI
  • Širší společenské zájmy: Ekologicky šetrné plnění
  • Hodnocení: Předmětem hodnocení byla nabídková cena společně s náklady dojezdnosti s váhou 85 % a ekologicky šetrné plnění s váhou 15 % (papír z udržitelných zdrojů a šetrná polygrafická výroba)
  • Předpokládaná hodnota VZ: 1 000 000 Kč bez DPH
  • Právní předpis: Dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ)

Dodávka a montáž interiéru Děkanátu PřF MU (Masarykova univerzita Brno, 2017)

  • Zadavatel: Masarykova univerzita Brno
  • Název VZ: Dodávka a montáž interiéru Děkanátu PřF MU
  • Širší společenské zájmy: Environmentální aspekty
  • Hodnocení: Technická specifikace díla byla stanovena jako minimální standard. Nadto byla hodnocena technická úroveň (použití kvalitnějších materiálů) – váha 80 % a nabídková cena – váha 20 %.
  • Předpokládaná hodnota VZ: 635 000 Kč bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: VZMR s otevřenou výzvou
  • Právní předpis: Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek - v platném znění

Zajištění občerstvení a biopotraviny do škol (Město Lens, Francie, 2017)

  • Zadavatel: Město Lens, Francie
  • Název VZ: Zajištění občerstvení a biopotraviny do škol
  • Širší společenské zájmy: Environmentální aspekty
  • Hodnocení: Aspekty odpovědného zadávání byly předmětem hodnocení
  • Předpokládaná hodnota VZ: 2,2 mil. EUR

Dodávka interiéru firemní mateřské školy Kounicova 16, Brno (Lužánky – středisko volného času Brno, 2016)

  • Zadavatel: Lužánky - středisko volného času Brno, příspěvková organizace
  • Název VZ: Dodávka interiéru firemní mateřské školy Kounicova 16, Brno
  • Širší společenské zájmy: Environmentální aspekty
  • Hodnocení: Nejnižší nabídková cena bez DPH
  • Předpokládaná hodnota VZ: 950 000 Kč bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: VZMR s uveřejněním
  • Právní předpis: Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách - v platném znění

Dodávky potravinové a materiální pomoci hrazené z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám (Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2016)

  • Zadavatel: Ministerstvo práce a sociálních věcí
  • Název VZ: Dodávky potravinové a materiální pomoci hrazené z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám
  • Širší společenské zájmy: Environmentální aspekty
  • Hodnocení: Nejnižší nabídková cena
  • Předpokládaná hodnota VZ: 36 743 000 Kč bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: Zakázka na rámcovou dohodu.
  • Právní předpis: Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách - v platném znění

Zajištění projektových konferencí (Národní ústav pro vzdělávání, 2012 – 2014)

  • Zadavatel: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků
  • Název VZ: Zajištění projektových konferencí
  • Širší společenské zájmy: Environmentální aspekty
  • Hodnocení: Nejnižší nabídková cena
  • Předpokládaná hodnota VZ: 5 685 000 Kč bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: Nadlimitní
  • Právní předpis: Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách - v platném znění

Recyklace odpadu (Rada hrabství Devon, Velká Británie)

  • Zadavatel: Rada hrabství Devon, Velká Británie
  • Název VZ: Recyklace odpadu
  • Širší společenské zájmy: Sociální a environmentální aspekty
  • Hodnocení: Udržitelnost představuje 20 z 60 procent, které v hodnocení připadají na kvalitu. Zbývajících 40 procent představuje cena.
  • Předpokládaná hodnota VZ: 1 mil. liber

Zajištění stravování pro Dopravní podnik Londýn (Dopravní podnik Londýn, Velká Británie)

  • Zadavatel: Dopravní podnik Londýn (Transport for London – TfL)
  • Název VZ: Zajištění stravování pro Dopravní podnik Londýn
  • Širší společenské zájmy: Požadavek na udržitelnou spotřebu, zejména etické nakupování (fairly traded products) a ekologicky šetrná řešení, konkrétně 1) aby byl všechen odpad z jídla kompostován, 2) další odpad recyklován, 3) všechno jednorázové balení musí být z recyklovatelného materiálu a všechen použitý olej musí být sebrán a druhotně využit. Jídlo musí být nejméně 50% jídla z lokálních potravin, všechna použitá vajíčka od slepic z volných výběhů, maso ze zvířat chovaných v certifikovaných chovech. Požadovány jsou sezónní a certifikované potraviny (vč. etického nakupování), nesmí se používat ryby ze seznamu těch, kterým hrozí vyhynutí.
  • Hodnocení: Aspekty odpovědného zadávání nebyly předmětem hodnocení
  • Předpokládaná hodnota VZ: není uvedeno

Zajištění stravování ve školách (Řím, Itálie, 2007 – 2012)

  • Zadavatel: Hlavní město Řím
  • Název VZ: Zajištění stravování ve školách
  • Širší společenské zájmy: Environmentální aspekty

Nákup reklamního předmětu – Trička (Jihomoravský kraj)

  • Zadavatel: Jihomoravský kraj
  • Název VZ: Nákup reklamního předmětu - Trička
  • Širší společenské zájmy: Požadavek zadavatele – Trička (včetně barev využitých pro potisk triček) musí být vyrobena v souladu s certifikací podle mezinárodního standardu GOTS
  • Hodnocení: Aspekty odpovědného zadávání nebyly předmětem hodnocení
  • Předpokládaná hodnota VZ: 200 000 Kč bez DPH
  • Právní předpis: Dle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (ZVZ)

Zajištění dodávky kancelářského papíru pro resort MPSV (Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2015 – 2019 )

  • Zadavatel: Česká republika – Ministerstvo práce a sociálních věcí
  • Název VZ: Zajištění dodávky kancelářského papíru pro resort MPSV
  • Širší společenské zájmy: Environmentální aspekty
  • Hodnocení: Nejnižší nabídková cena
  • Předpokládaná hodnota VZ: 98 000 000 Kč bez DPH (48 měsíců, rámcová smlouva)
  • Druh zadávacího řízení: Otevřené řízení nadlimitní
  • Právní předpis: Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách - v platném znění

Důležitá judikatura, odborná stanoviska, metodiky a další zdroje

Zdroje informací k hospodaření s vodou (zejména dešťovou):    
Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.