01 Srp

Podpora vzdělávání, praxe a rekvalifikací

V posledních letech je ze strany zaměstnavatelů opakovaně zdůrazňován požadavek na kvalifikované zaměstnance především v technických a přírodovědných oborech na nižších, středních i vyšších kvalifikačních úrovních. Za důležité téma lze v současné době považovat také změny kvalifikační struktury trhu práce a podporu dalšího vzdělávání. Stranou zájmu zadavatelů by neměl stát ani možný hospodářský pokles v důsledku šíření COVID-19 a následné znovuoživení ekonomiky, což může způsobit nepotřebnost některých profesí a nutnost rekvalifikací zaměstnanců pro účely nových pracovních míst.

Jde o problematiku, k jejímuž řešení může přispět právě odpovědné zadávání veřejných zakázek. Stejně jako můžou veřejní zadavatelé požadovat po svých dodavatelích, aby v rámci zakázek zaměstnávali osoby dlouhodobě nezaměstnané či jinak znevýhodněné na trhu práce, mohou využít svých zakázek, aby v jejich rámci podporovali zapojování absolventů vybraných oborů či zajišťovali zvyšování dovedností osob s horším uplatněním na trhu práce.

O možnosti využít odpovědné zadávání i pro řešení uvedené problematiky se zmiňuje i publikace Evropské komise Sociální nakupování – Průvodce zohledňováním sociálních hledisek při zadávání veřejných zakázek. Ve výčtu možností, jak v rámci zadávání veřejných zakázek podporovat vzdělávání a zaměstnanost jsou uvedeny tyto příklady sociálních hledisek, která lze zahrnout do smluvních ustanovení o plnění zakázky:

„Mohou mít za cíl zejména podporu odborné přípravy na daném místě, zaměstnávání osob, které čelí zvláštním obtížím v procesu začlenění, boj proti nezaměstnanosti … zaměstnat dlouhodobě nezaměstnané nebo provádět vzdělávací opatření pro nezaměstnané nebo pro mládež.“

Tím, že si osoby s horším uplatněním na trhu práce zvýší kvalifikaci nebo ji přizpůsobí potřebám trhu, anebo že absolventi získají odbornou praxi v oboru, se přirozeně zvyšuje jejich možnost uplatnění na trhu práce. Požadavky zadané v rámci veřejné zakázky tak mohou mít multiplikační efekt, kdy podpora vzdělání či zvýšení kvalifikace vede k zaměstnanosti podpořených osob (viz níže – příklad dobré praxe Povodí Morava). Pokud zadavatelé začnou používat požadavky v souvislosti se vzděláváním, praxí či rekvalifikací ve velkých zakázkách a v širším měřítku, mohou tím i výrazněji podpořit zaměstnanost v rámci daného regionu.

Pokud uvažují veřejní zadavatelé o zohlednění vzdělávacích příležitostí ve svých zakázkách, měli by nejdříve znát specifika vybrané obce nebo regionu, aby dokázali posoudit, které typy vzdělávání, praxe či zvyšování dovedností je vhodné v rámci zadání zakázek podporovat. V případě, že se rozhodnou pro podporu absolventů, je vhodné definovat si, jaká je současná struktura absolventů, kteří se uplatňují hůře na trhu práce a proč, a které vzdělávací obory nebo kvalifikace jsou z hlediska rozvoje obce či regionu klíčové.

Podpora vzdělávání nabízí širokou škálu možností. Může se například jednat o zvyšování atraktivity některých oborů, kdy zhotovitel stavby umožní exkurze žákům místních škol. Nebo může jít o stáže pro vysokoškolské studenty vybraných oborů, například u zhotovitele projekčních prací. Pokud je pro plnění veřejné zakázky nezbytná vysoká odbornost osob, které se na ní podílí, a například student tak nemůže vykonávat projekční či jiné práce související s plněním veřejné zakázky, lze aplikovat podmínku účasti studenta na odborném studijním pobytu. Student sice nebude moci práce sám vykonávat vysoce odborné úkoly, ale bude se moci seznámit s tím, jak při těchto odborných pracích postupují již kvalifikované osoby, což může být pro jeho studia a pozdější využití studijních poznatků v praxi velmi přínosné. Požadováno může ale také být zvyšování kvalifikací zaměstnanců anebo poskytování rekvalifikací dodavatelem veřejné zakázky.

Podporu vzdělávání, praxe a rekvalifikace (či obecně získávání nových dovedností) však nelze zahrnout do jakékoli zadávací dokumentace. Požadavky vyjádřené v tzv. zvláštní podmínce plnění nebo v rámci hodnocení (viz níže) musí mít přímou souvislost s předmětem plnění zakázky, tedy nelze po dodavateli požadovat např. poskytnutí praxe v oboru, který nesouvisí s plněním zakázky apod. Pro použití  požadavku na vzdělávání, praxe a rekvalifikace je vhodné vybírat především veřejné zakázky, jejichž plnění probíhá po delší dobu.

V zadávacím řízení:

Zadavatel musí mít vždy na paměti, že při definování podmínek, požadavků nebo kritérií hodnocení v zadávacím řízení je nutné v souladu s § 6 ZZVZ dodržovat základní zásady zadávání veřejných zakázek, tedy i v ZZVZ nově výslovně definovanou zásadu přiměřenosti.

Předpokladem vhodného nastavení požadavků v zadávací dokumentaci, a tedy efektivního řešení, je také znalost trhu, důsledná příprava a zapojení stakeholderů (školy, úřady práce, pakty zaměstnanosti).

Při definování zadávacích podmínek lze využít institut tzv. předběžných tržních konzultací ve smyslu § 33 ZZVZ, při kterých může zadavatel získat zpětnou vazbu od potenciálních dodavatelů. Může se dozvědět, zda jsou požadavky na zapojení studentů, absolventů nebo osob s nízkou kvalifikací vhodně a přiměřeně nastaveny a zda jsou pro potenciální dodavatele splnitelné. Z předběžných tržních konzultací může vyplynout i jiné, vhodnější řešení.

V praxi se vzdělávání, praxe a rekvalifikace v zadávacím řízení nejčastěji podporují formou kombinace zadávací podmínky, tzv. „zvláštní podmínky plnění“ v zadávací dokumentaci ve smyslu § 37 odst. 1 písm. d)  ZZVZ, ve spojení podmínky ve smlouvě, přičemž nedodržení takového smluvního ujednání při plnění veřejné zakázky může být sankcionováno smluvní pokutou nebo odstoupením zadavatele od smlouvy.

V některých případech může být vhodnější zařadit podporu tohoto společenského tématu do multikriteriálního hodnocení a tedy míru nebo způsob naplnění ponechat na rozmyslu a možnostech dodavatele a toto následně hodnotit. Například lze jako dílčí hodnotící kritérium hodnotit počet osob z cílové skupiny (studenti, absolventi, osoby s nízkou kvalifikací apod.), kterým dodavatel po dobu plnění veřejné zakázky poskytne praxi, zvýší kvalifikaci či poskytne rekvalifikaci, s tím, že čím více osob takto zadavatel do veřejné zakázky zapojí, tím více bodů v hodnocení získá (vhodné se přitom jeví stanovit maximální hodnocený počet). Hodnotící kritéria uvedená v nabídce a následně hodnocená zadavatelem v hodnocení musí být v průběhu realizace veřejné zakázky plněna a jejich nedodržení bývá sankcionováno smluvními pokutami nebo může být důvodem pro odstoupení zadavatele od smlouvy.

Je také možné využít řízení se soutěžním dialogem, a to za předpokladu a v takových situacích, kdy by použití otevřeného či užšího řízení pro zadavatele pravděpodobně nevedlo k uspokojivým výsledkům zadávacího řízení. Použití řízení se soutěžním dialogem ve smyslu § 68 a § 69 ZZVZ je podmíněno splněním taxativních zákonných podmínek uvedených v § 60 ZZVZ.

Pokud je splněna jedna ze shora uvedených podmínek ve vztahu k předmětu plnění, může zadavatel při hledání vhodného řešení plnění veřejné zakázky požadovat po uchazečích doplnění své nabídky o návrhy zohlednění vzdělávacích, ale i jiných aspektů, které mohou být při plnění zakázky podpořeny.

Příležitosti pro uplatnění

Příležitosti k podpoře vzdělávání, praxi a rekvalifikace (příp. získávání nových dovedností)  se velmi vhodně nacházejí například v zakázkách na stavební práce a v zakázkách na služby projektantů a architektů.

Ve veřejných zakázkách na projektovou činnost lze požadovat zapojení studentů, kteří tak mohou absolvovat studijní pobyt, či absolventů, kteří si mohou zvýšit odbornou kvalifikaci a prakticky si ověřit své dovednosti v rámci přípravy projektů. To jim pak umožní lepší uplatnění na trhu práce.

V rámci veřejných zakázek na stavební práce je pak vhodné uplatnit např. podmínku poskytnutí odborné praxe učňům či zapojení nekvalifikovaných zaměstnanců, kteří si mohou zvýšit či získat kvalifikaci v oborech potřebných při realizaci stavby. Tím se zlepší jejich postavení na trhu práce i po skončení plnění veřejné zakázky.

Obecně je tedy mnoho příležitostí pro podporu vzdělávání, praxe a rekvalifikací – vytvoření míst k učňovské praxi, studentské a pracovní stáže (zaměřené na absolventy škol, kteří zatím nemají dostatečné pracovní zkušenost nebo vhodné pracovní návyky), výchovné a vzdělávací aktivity ve formě návštěv učňů a studentů na staveništi, školení zaměstnanců (zvyšování jejich kvalifikace v průběhu veřejné zakázky) apod. Vždy je však třeba vzít v potaz konkrétní potřeby zadavatele a zohlednit předmět, rozsah a místo plnění veřejné zakázky. V tomto ohledu je vhodné spolupracovat se zainteresovanými institucemi – školami, univerzitami či Úřady práce.

Většina zakázek je teritoriálně spojena s místem dodávky, místem poskytování služeb a u stavebních zakázek s místem, kde se provádí stavební práce. Zejména v rámci veřejných zakázek na stavební práce nebo služby jsou často najímány přímo v místě stavby či poskytování služby nekvalifikované osoby nebo osoby s nižší kvalifikací, např. stavební dělníci, osoby provádějící úklid apod. Zavedením podmínky zvýšení kvalifikace či rekvalifikace takových osob v průběhu plnění veřejné zakázky tak bude často podpořeno právě zvýšení kvalifikace osob v daném regionu nebo přizpůsobení jejich kvalifikace potřebám daného regionu.

___

Při implementaci této příležitosti můžete využít vzorovou textaci k podpoře vzdělávání a kvalifikace. Ve vztahu k exkurzím lze využít vzorové textace používané Městem Jičín, Univerzitou Karlovou nebo státním podnikem Povodí Vltavy.

Příklady dobré praxe

Kasárna Jičín – výstavba dopravní a technické infrastruktury a veřejných prostranství (Město Jičín, 2021)

  • Zadavatel: Město Jičín
  • Název VZ: Kasárna Jičín, výstavba dopravní a technické infrastruktury a veřejných prostranství
  • Širší společenské zájmy: komunikace s dodavateli, minimalizace dopadů na životní prostředí, přijetí a dodržování etického kodexu dodavatelem, zřízení bankovního účtu k nahlížení z důvodu zajištění transparentnosti a bezpečí pro poddodavatele, exkurze pro děti ZŠ s cílem podpořit jejich zájem o technické vzdělávání
  • Hodnocení: Aspekty odpovědného zadávání nebyly předmětem hodnocení
  • Předpokládaná hodnota VZ: 197.000.000,00 Kč bez DPH vč. vyhrazené změny závazku ve výši 17.000.000,- Kč bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: Otevřené řízení nadlimitní
  • Právní předpis: Dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění

Zhotovení stavby – Areál sportovních nadějí (Jihomoravský kraj, 2020)

  • Zadavatel: Jihomoravský kraj
  • Název VZ: Zhotovení stavby – Areál sportovních nadějí
  • Širší společenské zájmy: Sociální a environmentální aspekty
  • Hodnocení: Nejnižší nabídková cena
  • Předpokládaná hodnota VZ: 117 500 000 Kč bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: Otevřené řízení podlimitní
  • Právní předpis: Dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, v platném znění

Revitalizace objektů Karolina (Univerzita Karlova, Rektorát, 2020)

  • Zadavatel: Univerzita Karlova, Rektorát
  • Název VZ: RUK – SBZ – Revitalizace objektů Karolina – Rekonstrukce chodeb rektorátu a výukové části
  • Širší společenské zájmy: Sociální a environmentální aspekty
  • Hodnocení: Nabídková cena v KČ bez DPH (váha 60 %), kvalita realizačního týmu (19 %), harmonogram prací 18 %), rozsah dodavatelem nabízeného SOVZ plnění z pohledu zadavatele (3 %)
  • Předpokládaná hodnota VZ: 103 000 000 Kč bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: Podlimitní veřejná zakázka s otevřeným řízením
  • Právní předpis: Zákon č. 134/2016 Sb. o zadávaní veřejných zakázek - v platném znění

Odpovědný přístup zadavatele při organizování akcí s důrazem na udržitelnost (Děčín, 2020)

  • Zadavatel: Město Děčín
  • Širší společenské zájmy: Sociální a environmentální aspekty

Podpora technického vzdělávání prostřednictvím veřejné zakázky na stavební práce (Město Jičín, 2019)

  • Zadavatel: Město Jičín
  • Název VZ: Stavební úpravy a změna užívání objektu čestného dvora v Jičíně – III. etapa
  • Širší společenské zájmy: Sociální aspekty
  • Hodnocení: Nejnižší nabídková cena
  • Předpokládaná hodnota VZ: 16 000 000 Kč bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: Zjednodušené podlimitní řízení na stavební práce
  • Právní předpis: Zákon č. 134/2016 Sb. o zadávaní veřejných zakázek - v platném znění

Projektová činnost pro řešení klimatizace (MZe)

  • Zadavatel: Ministerstvo zemědělství ČR
  • Název VZ: Projektová činnost pro řešení klimatizace v budově Kotlářská 53, Brno
  • Širší společenské zájmy: Zajištění odborné studijní praxe na realizaci díla min. pro jednoho studenta magisterského studijního oboru se zaměřením, které bude odpovídat předmětu plnění veřejné zakázky.
  • Předpokládaná hodnota VZ: 1 000 000 Kč bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: VZMR: Uzavřená výzva

Regenerace bytového fondu (Bytové družstvo města Glasgow, Velká Británie, 2005 – 2006)

  • Zadavatel: Bytové družstvo města Glasgow (GHA)
  • Název VZ: Regenerace bytového fondu
  • Širší společenské zájmy: Sociální aspekty
  • Hodnocení: Ano - oddílu týkajícího se metodického výkazu zaměstnanosti a odborné přípravy bylo přiřazeno 5% – 12.5% bodů za kvalitu, což je přibližně 1.5% – 3% z celkového počtu možných dosažených bodů
  • Předpokládaná hodnota VZ: 750 milionů liber

Bytová zástavba R3 v městské části Raploch (Raploch URC, Velká Británie)

  • Zadavatel: Společnost pro regeneraci městské části Raploch (Raploch URC)
  • Název VZ: Bytová zástavba R3 v městské části Raploch
  • Širší společenské zájmy: požadavek zadavatele na sociální benefity pro místní komunitu spočívající zejména v tvorbě příležitostí pro odbornou přípravu a na podporu zaměstnanosti, dále pak v podpoře malých a sociálních podniků
  • Hodnocení: Ano – sociální benefity pro místní komunity představovaly 10 % celkového hodnocení.

Opravy reagující na potřeby bytového fondu (Croydon Council, Velká Británie, 2017)

  • Zadavatel: Croydon Council (městský obvod Londýn)
  • Název VZ: Opravy reagující na potřeby bytového fondu
  • Širší společenské zájmy: Sociální aspekty
  • Předpokládaná hodnota VZ: 180 mil. liber
  • Druh zadávacího řízení: Soutěžní dialog

Budování škol pro budoucnost (Londýnská městská část Islington, Velká Británie)

  • Zadavatel: Londýnská městská část Islington, Velká Británie
  • Název VZ: Budování škol pro budoucnost
  • Širší společenské zájmy: Sociální aspekty
  • Předpokládaná hodnota VZ: 140 mil. liber
  • Druh zadávacího řízení: Soutěžní dialog

Vodní dílo Letovice – rekonstrukce, projektová dokumentace pro územní řízení (Povodí Moravy, s. p., 2015)

  • Zadavatel: Povodí Moravy s. p.
  • Název VZ: Vodní dílo Letovice - rekonstrukce, projektová dokumentace pro územní řízení
  • Širší společenské zájmy: Sociální aspekty
  • Hodnocení: Nejnižší nabídková cena
  • Předpokládaná hodnota VZ: 1 510 000 Kč​ bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: Otevřené řízení nadlimitní
  • Právní předpis: Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách - v platném znění

Nové nemocnice v jižním Glasgow (NHS Greater Glasgow and Clyde, Velká Británie, 2009)

  • Zadavatel: NHS Greater Glasgow and Clyde
  • Název VZ: The New South Glasgow Hospital
  • Širší společenské zájmy: Sociální aspekty
  • Předpokládaná hodnota VZ: 842 mil. liber

VD Boskovice – rekonstrukce, zvýšení bezpečnosti VD za povodní, projektová dokumentace pro stavební řízení a projektová dokumentace pro provedení stavby (Povodí Moravy, s. p., 2015)

  • Zadavatel: Povodí Moravy, s. p.
  • Název VZ: VD Boskovice – rekonstrukce, zvýšení bezpečnosti VD za povodní, projektová dokumentace pro stavební řízení a projektová dokumentace pro provedení stavby
  • Širší společenské zájmy: Sociální aspekty
  • Hodnocení: Nejnižší nabídková cena
  • Předpokládaná hodnota VZ: 4 000 000 Kč bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: Otevřené řízení podlimitní
  • Právní předpis: Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách - v platném znění

Důležitá judikatura, odborná stanoviska, metodiky a další zdroje

 
Logo EU
Logo NPO
Logo MMR
© 2025 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.