Základní a rozšířené služby
Popis
Základní služby NIPEZ (ZSN) jsou prostředníkem mezi Registrem veřejných zakázek a aplikacemi pro administraci VZ. Což mohou být jak aplikace specializované na administraci VZ (např. portál NEN), tak informační systémy tvořící okolí NIPEZ (informační systémy zadavatelů, dodavatelů a veřejné správy).
Základní služby zajišťují podporu pro konzistentní ukládání dat do RVZ při provádění procesních úkonů realizovaných zadavatelem a dodavatelem při přípravě a zadávání veřejné zakázky, a to vždy v souladu se stávající legislativou.

Základní služby mohou být rozvíjeny formou tzv. individuálních rozšířených služeb. Rozšířené služby představují nadstavbu základních služeb, která umožňuje jejich cílené přizpůsobení konkrétním potřebám jednotlivých subjektů, nebo skupinám subjektů. Rozšířené služby využívají základní služby jako svůj funkční i právní základ, čímž je zajištěna plná kompatibilita s legislativními požadavky a garance bezpečnosti. Díky tomu lze rozšířené služby vnímat jako modulární doplňky, které rozšiřují standardizovanou funkcionalitu o prvky specifické pro daného klienta.
Koncept rozšířených služeb tak otevírá možnost vytvářet flexibilní a individualizovaná řešení – ať už přímo v režii uživatelů, kteří si definují své specifické potřeby, nebo prostřednictvím komerčních poskytovatelů nabízejících specializované rozšíření. Tím vzniká prostředí, ve kterém je možné kombinovat stabilitu a legislativní ukotvení základních služeb s vysokou mírou přizpůsobitelnosti, což vede k efektivnějšímu naplnění různorodých požadavků uživatelů.
Koncept služeb je navržen tak, aby uživatelům poskytoval maximální flexibilitu ve způsobu přístupu. Základním přístupovým bodem zůstává portál NEN, který zpřístupňuje veškeré základní služby v jednotném prostředí vytvořeném v souladu s designovými principy eGovernmentu ČR. Díky moderní SOA architektuře se však možnosti rozšiřují.
Uživatelé mohou nově využívat také individuální portály, jež kombinují libovolnou skupinu základních i individuálně rozšířených služeb, a tím nabízejí personalizovaný přístup dle specifických potřeb různých uživatelů či organizací.
Třetí variantou je integrace služeb přímo do vlastních interních nástrojů a systémů, aniž by bylo nutné využívat specializované rozhraní určené výhradně pro veřejné zakázky. Tento přístup umožňuje bezešvé propojení vnitřních procesů s procesy veřejných zakázek, čímž se zvyšuje efektivita a snižuje administrativní zátěž. Výsledkem je prostředí, které podporuje jak standardizovaný, tak i vysoce individualizovaný způsob využívání služeb.

Další informace
