§ 13 ZVZ
Dobrý den,
s ohledem na věcný rozsah předloženého dotazu o povinnosti sčítat předpokládané hodnoty veřejných zakázek v souladu se zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZVZ) lze uvést následující: Výklad k § 13 ZVZ o povinnosti sčítat předpokládané hodnoty jednotlivých plnění v rámci jedné veřejné zakázky je následující: Podle § 13 odst. 3 ZVZ nesmí zadavatel rozdělit předmět veřejné zakázky tak, aby tím došlo ke snížení předpokládané hodnoty veřejné zakázky a zadavatel tak účelově dosáhl finančních limitů platných pro zakázky, při jejichž zadávání platí méně přísná pravidla či na ně ZVZ, s výjimkou § 6 VZ, vůbec nedopadá. Při posouzení, zda zadavatel dělil předmět veřejné zakázky nepřípustným způsobem, se taktéž přihlíží k věcným, časovým a geografickým souvislostem a případně též ke skutečnosti, zda předmět plnění veřejné zakázky tvoří jeden souvislý funkční celek. Pokud veřejná zakázka splňuje výše uvedené, je dělení předmětu nepřijatelné. Je třeba od sebe odlišovat instituty rozdělení předmětu veřejné zakázky a rozdělení veřejné zakázky na části. Zatímco v prvním případě v důsledku rozdělení předmětu veřejné zakázky vznikají dvě nové, samostatné veřejné zakázky, v druhém případě jde stále o jednu veřejnou zakázku, která je případně plněna více dodavateli. Dodavatelé jsou pak, dle rozhodnutí zadavatele učiněného ve smyslu § 98 odst. 3 ZVZ, oprávněni podávat své nabídky na všechny či jen na některé části veřejné zakázky anebo jen na její jednu část. I zde je však zadavatel povinen sečíst předpokládané hodnoty všech částí veřejné zakázky a postupovat pak v zadávání podle příslušné kategorie veřejné zakázky. Obdobnost dodávek či služeb je vždy nutné posuzovat s ohledem na konkrétní případ, všechny okolnosti a jejich objektivní předvídatelnost. Podstatná je tedy vzájemná souvislost dodávek a zároveň vědomí zadavatele, jaké dodávky či služby bude v průběhu účetního období pořizovat. Váš záměr, tak jak byl v dotaze popsán, představuje funkční celek a je tedy třeba zkoumat, zda všechny uvedené položky přímo souvisí s předmětem veřejné zakázky či je možné, aby školící centrum plnilo svou funkci, aniž by byly některé z Vámi plánovaných komodit pořízeny. Jinými slovy je nutné zjistit, jestli by bylo možné bez některých položek využívat předmět veřejné zakázky k účelu, ke kterému má sloužit. Pakliže odpověď zní, že všechna plánovaná plnění jsou nezbytná k realizaci dané veřejné zakázky, je nutné sečíst předpokládané hodnoty všech Vámi uvedených plnění. Pokud je však možné, aby školící centrum plnilo svůj účel i přesto, že některá plánovaná plnění by nebyla realizovaná, lze předpokládat, že půjde o dvě veřejné zakázky. Vámi popisovaný záměr zahrnuje tři různá plnění, z nichž jedno lze považovat za stavební práce a dvě za dodávku. Aby bylo možné považovat tato tři plnění za jednu veřejnou zakázku, je třeba nejprve zkoumat, zda by tato smíšená zakázka odpovídala požadavkům zákona na zadávání dodávek podle § 8 ZVZ, resp. stavebních prací dle § 9 ZVZ. Pokud by měla být tato smíšená veřejná zakázka považována za dodávku, musela by splnit ustanovení § 8 odst. 2 ZVZ. Předmětné stavební práce by nesměly spočívat ve zhotovení stavby a musely by být nezbytné ke splnění veřejné zakázky na dodávky. Vzhledem ke skutečnosti, že ve svém dotaze uvádíte, že se jedná o výstavbu školícího centra, se domníváme, že požadavky uvedené v § 8 odst. 2 ZVZ nejsou splněny. Pokud by naopak předmětná smíšená veřejná zakázka měla být považována za stavební práci, muselo by předmětem být vedle stavebních prací také poskytnutí dodávek či služeb nezbytných k provedení předmětu veřejné zakázky (§ 9 odst. 2 ZVZ). Záleží tedy v první řadě na povaze položek „stroje a zařízení“ a „elektronika a školící pomůcky“ a na skutečnosti, zdali jsou tyto položky opravdu nezbytné k zajištění funkčnosti záměru (ze strojů a zařízení či elektroniky a školících pomůcek to může být např. výtah, vestavěná tabule apod.). Závěrem si ještě dovolíme upozornit na ustanovení § 16 odst. 2 písm. a), které zakazuje zadavateli přičíst k předpokládané hodnotě veřejné zakázky na stavební práce předpokládané hodnoty dodávek a služeb, pokud tyto dodávky nejsou nezbytné k provedení předmětu veřejné zakázky na stavební práce a jejichž zahrnutí do veřejné zakázky na stavební práce by znamenalo, že by nemusely být zadány v zadávacím řízení v souladu s tímto zákonem. Jinými slovy zadavatel nesmí k veřejné zakázce na stavební práce, která je zadávána v režimu veřejných zakázek malého rozsahu přičíst hodnoty dodávek či služeb, které by měly být zadány v režimu podlimitní veřejné zakázky a zároveň tyto dodávky a služby nejsou nezbytné k provedení veřejné zakázky na stavební práce.