16 Pro
významná veřejná zakázka
Zadavatel plánuje v příštím roce rekonstrukce jednotlivých pavilónů nemocnice s tím, že rozpočty na jednotlivé pavilony činí cca 20 mil. Kč bez DPH. V součtu rozpočtu všech pavilónů se však jedná o významnou zakázku. Na rekonstrukce jednotlivých pavilónů jsou konkrétní projektové dokumentace, konkrétní stavební povolení s odlišnou dobou zahájení stavby apod. Otázka zní, zda zadavatel je povinen vypisovat jednotlivá zadávací řízení jako významné zakázky?
Děkuji za odpověď
Dobrý den,
významnou je veřejná zakázka, jejíž předpokládaná hodnota dosáhne minimálně zákonem stanoveného finančního limitu. Pravidla pro stanovení předpokládané hodnoty veřejné zakázky jsou upravena v § 13 a násl. zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (dále jen „ZVZ“). Zadavatel nesmí rozdělit předmět veřejné zakázky tak, aby tím došlo ke snížení předpokládané hodnoty pod finanční limity stanovené v tomto zákoně (tedy i pro limity stanovené pro významné veřejné zakázky).
Při určení jaký rozsah plnění, pro účely stanovení předpokládané hodnoty, zahrnout do jedné zakázky je rozhodující nakolik úzce spolu plnění souvisí a v úvahu se berou zejména hlediska místní, urbanistická, funkční, časová, technologická a dále nakolik jsou součástí jediného záměru. Zásadní je tedy posouzení, zda jednotlivé rekonstrukce pavilonů tvoří předmět jedné veřejné zakázky. V posuzovaném případě, je velice pravděpodobné, že výše uvedené souvislosti mezi rekonstrukcemi jednotlivých pavilónů v rámci areálu jedné nemocnice existují a proto je při zadávání zakázek na jejich rekonstrukci nezbytné postupovat podle právní úpravy odpovídající součtu jejich předpokládaných hodnot.
Doporučujeme, abyste zvážili postup podle ustanovení § 98 ZVZ, podle kterého zadavatel může rozdělit zakázku na části, pokud to připouští povaha předmětu zakázky. Takovéto rozdělení zakázky může být ve výsledku hospodárnější nebo organizačně jednoduší. Ale ani při tomto zvláštním postupu nesmí dojít k obcházení jiných ustanovení ZVZ a tedy, je-li veřejná zakázka rozdělena na části, je pro stanovení předpokládané hodnoty rozhodující součet předpokládaných hodnot všech částí veřejné zakázky.
Při určení jaký rozsah plnění, pro účely stanovení předpokládané hodnoty, zahrnout do jedné zakázky je rozhodující nakolik úzce spolu plnění souvisí a v úvahu se berou zejména hlediska místní, urbanistická, funkční, časová, technologická a dále nakolik jsou součástí jediného záměru. Zásadní je tedy posouzení, zda jednotlivé rekonstrukce pavilonů tvoří předmět jedné veřejné zakázky. V posuzovaném případě, je velice pravděpodobné, že výše uvedené souvislosti mezi rekonstrukcemi jednotlivých pavilónů v rámci areálu jedné nemocnice existují a proto je při zadávání zakázek na jejich rekonstrukci nezbytné postupovat podle právní úpravy odpovídající součtu jejich předpokládaných hodnot.
Doporučujeme, abyste zvážili postup podle ustanovení § 98 ZVZ, podle kterého zadavatel může rozdělit zakázku na části, pokud to připouští povaha předmětu zakázky. Takovéto rozdělení zakázky může být ve výsledku hospodárnější nebo organizačně jednoduší. Ale ani při tomto zvláštním postupu nesmí dojít k obcházení jiných ustanovení ZVZ a tedy, je-li veřejná zakázka rozdělena na části, je pro stanovení předpokládané hodnoty rozhodující součet předpokládaných hodnot všech částí veřejné zakázky.