17 Led

předpokládaná hodnota – sčítání zakázek

V letošním roce máme plánované stavební úpravy budov školy a školky, kolegyně bude dělat úpravy bytových domů, kdy kody CPV – první čyři čísla máme stejné. Tudíž předpokládané hodnoty škol a bytových domů sečteme a budeme zadávat v patřičném řízení – zjednodušené podlimitní.

Ovšem nevíme si rady v jiné věci – v rozpočtu schválené investice jsou jasné, ale existuje tzv. „plán investic“, kde jsou neschválené investice, které se ovšem v průběhu roku mohou schválit a realizovat (ovšem také nemusí – dle financí). Máme je připočítávat ke schváleným investicím? Protože v tom případě bychom už musely použít jiné – otevřené – zadávací řízení vzhledem k navýšení předpokládané hodnoty všech zakázek.

Nebo je přičítat nebudeme a v případě jejich realizace bychom je pak zadávaly rovněž zjednodušeně, nebo už otevřeně ?(celková suma by překročila 10mil. Kč bez DPH), i když jejich hodnota by byla např. 700tis. Kč.

Dobrý den,

1. Ke kódům CPV

Rádi bychom Vás upozornili, že kódy CPV především slouží ke klasifikaci zboží, služeb a stavebních prací v rámci veřejné zakázky a pro definování předmětu samotné veřejné zakázky nejsou určujícím faktorem. Co bude či nebude předmětem veřejné zakázky, závisí plně na rozhodnutí zadavatele.

Hodláte-li jako zadavatel zadat veřejnou zakázku, jejímž předmětem bude úprava budovy školy, školky a dále bytových domů, nemusí se nutně jednat o jediný předmět veřejné zakázky, tj. o jednu veřejnou zakázku, ačkoliv zamýšlené stavební práce budou mít stejný CPV kód. Provedení výše uvedených úprav je možno realizovat například i v rámci dvou na sobě nezávislých veřejných zakázek.

Rozhoduje-li se proto zadavatel, zda dle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“) zadá veřejnou zakázku v rámci jednoho nebo dvou zadávacích řízení, je při svém rozhodování povinen přihlédnout k souvislostem věcným, geografickým a časovým, jež se veřejné zakázky týkají, a dále rovněž ke skutečnosti, zda je předmět veřejné zakázky způsobilý tvořit jeden funkční celek.

V návaznosti na Váš dotaz a shora uvedené to znamená, že zadání veřejné zakázky na úpravy budov školy a školky a zároveň bytových domů by mohlo být realizováno v rámci dvou samostatných zadávacích řízeních. Vzhledem ke skutečnosti, že z Vašeho dotazu nevyplývají podrobnější informace, doporučujeme zvážit, zda Vámi plánované úpravy budovy školy, školky a bytových domů mají skutečně natolik stejný charakter (CPV kód není určující), že bude nezbytné zadat tyto stavební práce v rámci jediného zadávacího řízení.

2. K volbě druhu zadávacího řízení

Volba druhu zadávacího řízení se také mimojiné řídí výší předpokládané hodnoty celé veřejné zakázky. Zadavatel je dle § 13 odst. 2 ZVZ povinen stanovit předpokládanou hodnotu veřejné zakázky. Zároveň je zadavatel povinen při určení výše předpokládané hodnoty veřejné zakázky sečíst veškeré předpokládané hodnoty obdobných, spolu souvisejících dodávek či služeb, které hodlá pořídit v průběhu jednoho účetního období.

Pokud je předmět všech zakázek, tedy i těch, na něž dosud nejsou schváleny finanční prostředky natolik obdobný, že kdyby byly zadávány zvlášť, hrozilo by v budoucnosti riziko konstatování nedovoleného dělení předmětu veřejné zakázky (zadal-li by je zadavatel jako podlimitní veřejnou zakázku, resp. veřejnou zakázku malého rozsahu), přičemž v celkovém součtu by odpovídaly nadlimitní veřejné zakázce, z hlediska opatrnosti doporučujeme použít zadávací řízení, které odpovídá součtu výše investic, které (i) má zadavatel pro veřejnou zakázku již fakticky vyčleněny a (ii) které budou zadavatelem v průběhu příslušného účetního období na veřejnou zakázku případně dodatečně schváleny.

Nepřekročí-li konečná výše předpokládané hodnoty, jež je určena na veřejnou zakázku, 10.000.000,- Kč bez DPH, bude zadavatel oprávněn použít zjednodušené podlimitní řízení. Přesáhne-li však konečná částka celé veřejné zakázky 10.000.000,- Kč bez DPH, bude zadavatel povinen zvolit jiný druh zadávacího řízení, kterým může být právě otevřené řízení.

3. K opčnímu právu

Z Vašeho dotazu nevyplývají informace o způsobu užití možných dodatečných finančních prostředků. Pokud by byly použity za stejným účelem jako v současné době schválené finanční prostředky, tedy na další úpravu školy, školky či bytových domů, bylo by možné využít institutu opčního práva. Opční právo si zadavatel může v zadávacích podmínkách vyhradit tehdy, panuje-li určitá úroveň nejistoty o celém objemu finančních prostředků pro veřejnou zakázku.

Vyhradí-li si zadavatel v zadávacích podmínkách opční právo dle § 99 ZVZ, je oprávněn poptávat další dodávky, služby či stavební práce, jejichž zadání si vyhradil v zadávacích podmínkách původní veřejné zakázky zadávané v otevřeném řízení, užším řízení nebo zjednodušeném podlimitním řízení. Opční právo je zadavatel oprávněn využít pouze ve vztahu k dodavateli, kterému již zadal původní veřejnou zakázku.

Budou-li proto (i) v průběhu roku zadavatelem schváleny další investice na probíhající či již proběhlou úpravu budovy školy, školky a bytových domů a (ii) zadavatel si v zadávací dokumentaci vyhradí opční právo, může následně vítěznému dodavateli, který již realizoval stavební práce předešlé, zadat realizaci dalších stavebních prací. V případě, že investice schváleny nebudou, není zadavatel povinen vítěznému dodavateli zadat veřejnou zakázku v rozsahu vyhrazeném opčním právem.

Dále bychom Vás rádi upozornili, že zadavatel je povinen již při zahájení zadávacího řízení předběžně stanovit dobu využití opčního práva. I v tomto případě platí, že pro stanovení výše předpokládané hodnoty veřejné zakázky je celková hodnota veřejné zakázky, a to včetně neschválených investic, které budou předmětem opčního práva.

Podrobnější informace související s opčním právem jsou uvedeny v § 99 ZVZ a v Metodice VZ uveřejněné na webových stránkách www.portal-vz.cz v sekci Metodiky/stanoviska.

4. K zadání veřejné zakázky

Pokud by dodatečně schválené finanční prostředky byly využity na jiné stavební práce, resp. na stavební práce na jiných objektech, doporučujeme zadavateli zadat veřejnou zakázku v režimu, který odpovídá součtu všech spolu souvisejících stavebních prací.

Dále si Vás dovolujeme upozornit, že již nyní je možné vyhlásit veřejnou zakázku, jejíž předmět bude pokrývat i stavební práce, na které dosud nebyly schváleny prostředky s tím, že zadavatel tuto skutečnost uvede v zadávací dokumentaci. 

Logo MMR
© 2024 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR | Dodavatel portálového řešení: Spojené nástroje elektronické, s.r.o.
where can you buy too hard male enhancement pills male enhancement whole foods dr d male enhancement nitric oxide male penis enlarger thicker longer enlargement enhancement pills can eggs cure erectile dysfunction over the counter pills to help with erectile dysfunction why does extenze make me sick common drugs causing erectile dysfunction best penis enlargement doctor near me full body CBD gummies male enhancement can black seed oil help with erectile dysfunction hamdard medicine to cure premature ejaculation male sexual enhancement grande chinese herbal medicine for male enhancement what do blue rhino pills do the growth matrix keto fantastic keto gummies simpli acv keto gummies shark tank reviews what supplements actually work for weight loss keto gummies and kidney disease can apple cider vinegar gummies cause diarrhea lifetime keto gummies reviews how long does it take to burn belly fat loss weight supplements uk para que es bueno apple cider vinegar gummies gummy keto reviews supplement mma extreme weight loss diuretic how does lifting weights burn belly fat belly fat burning supplements keto gummies nutrition facts reviews of keto blast gummies biolyte keto gummies oprah the best meal supplement for weight loss atkins supplements for weight loss divinity labs keto apple cider vinegar gummies biofast keto gummies yumvs apple cider vinegar gummies boombod apple cider vinegar gummies exercises to burn belly fat in a month great results keto and acv gummies reviews