20 Pro
požadavky zadavatele – ralizace včetně architektonického návrhu
1. Je povinen zadavatel zpřístupnit vítězný architektonický návrh ke kontrole, zda byly dodrženy deklarované požadavky zadavatele – výměry poch, využití a funkce jednotlivých prostorů, dodržení předepsaných norem a předpisů
2. Je nedodržení výše uvedených požadavků důvodem k námitce, odvolání a přehodnocení soutěže
3. Může zadavatel nechat po soutěži vítězný návrh přepracovat, aby dodržel jím zadané parametry
2. Je nedodržení výše uvedených požadavků důvodem k námitce, odvolání a přehodnocení soutěže
3. Může zadavatel nechat po soutěži vítězný návrh přepracovat, aby dodržel jím zadané parametry
Dobrý den,
obecně lze uvést, že soutěž o návrh dle § 102 a násl. zák. č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách ve znění pozdějších předpisů ( dále jen "ZVZ) je zvláštní výběrové řízení, které je upraveno nezávisle na právní úpravě zadávacích řízení uvedených v § 21 ZVZ. Pro výklad ustanovení soutěže o návrh obsažených v části IV. zákona se ustanovení v ostatních částech zákona podpůrně nepoužijí, pokud na ně ustanovení části IV. ZVZ výslovně neodkazují.
Podle § 107 ZVZ rozhodnutí o výběru nejvhodnějšího návrhu (návrhů) činí zadavatel, který odešle oznámení o výběru nejvhodnějšího návrhu všem účastníkům soutěže o návrh, kteří nebyli vyloučeni z účasti v soutěži o návrh. Pro možnost podání námitek platí §110 a 111 ZVZ obdobně. V oznámení o výběru nejvhodnějšího návrhu vyzve zadavatel účastníky soutěže o návrh, jejichž návrhy nebyly vybrány, k jejich převzetí. Výsledek soutěže o návrh zadavatel odešle k uveřejnění způsobem uvedeným v § 146 a 147 ZVZ.
Pro uveřejnění výsledku soutěže o návrh použije zadavatel Přílohu č. XIII s názvem "Výsledky veřejné soutěže na určitý výkon", která je součástí Prováděcího nařízení komise (ES) č. 842/2011, kterým se stanoví standardní formuláře pro zveřejňování oznámení v oblasti zadávání veřejných zakázek a kterým se zrušuje nařízení (ES) č. 1564/2005.
Ad1)
Se shora uvedeného vyplývá, že účastníci soutěže, kteří nebyli vyloučeni z účasti v soutěži o návrh, obdrží oznámení o výběru nejvhodnějšího návrhu. Vzhledem k tomu, že do pravomoci účastníků soutěže není a nemůže být svěřena kontrola architektonického návrhu vítězného účastníka z pohledu toho, zda byly dodrženy požadavky zadavatele, předepsané normy a předpisy vyplývá, že vítězný architektonický návrh nelze zpřístupnit uchazečům, kteří nebyli vyloučení z účasti v soutěži o návrh ke kontrole, neboť by tím došlo k porušení principu rovného postavení všech účastníků soutěže o návrh.
Ad2)
Z ust. § 107 ZVZ vyplývá, že pro možnost podání námitek v soutěži o návrh platí § 110 a 111 ZVZ obdobně.
Paragraf 110 odst. (1),(2) ZVZ stanoví, že v soutěži o návrh může kterýkoliv dodavatel, který má nebo měl zájem na získání určité veřejné zakázky a kterému v důsledku domnělého porušení zákona úkonem zadavatele hrozí nebo vznikla újma na jeho právech, k zadavateli podat odůvodněné námitky. Námitky musí stěžovatel doručit zadavateli do 15 dnů ode dne, kdy se o domnělém porušení zákona úkonem zadavatele dozví, v případě námitek proti podmínkám soutěže o návrh nejpozději do 5 dnů od skončení lhůty pro podání návrhu. V námitkách musí stěžovatel uvést, jaká újma mu v důsledku domnělého porušení zákona hrozí nebo vznikla a čeho se stěžovatel domáhá. Podává-li stěžovatel námitky podle § 110 odst. (2) ZVZ, musí v námitkách uvést skutečnosti rozhodné pro stanovení okamžiku, kdy se o domnělém porušení zákona úkonem zadavatele dozvěděl.
Ad 3)
Posuzování a hodnocení návrhů provádí porota. Pro posouzení návrhů porotou se § 76 odst. (1),(2), (6) ZVZ (posouzení nabídek) použijí obdobně. Porota o způsobu hodnocení na základě hodnotících kritérií, uvedených v oznámení soutěže o návrh a případně podrobněji specifikovaných v soutěžních podmínkách, vyhotoví protokol, který včetně návrhů předá zadavateli. O průběhu uveřejnění výsledků, hodnocení návrhů a eventuálním projednání dodatečných dotazů zadavatel vyhotoví písemný protokol s uvedením podmínek zveřejnění návrhů. Zadavatel je vázán hodnocením poroty, ledaže by porušila postup stanovený zákonem nebo soutěžními podmínkami. Vzhledem k popsanému postupu není důvod, aby zadavatel nechával vítězný návrh "přepracovat". Pokud by nebyly dodrženy soutěžní podmínky, porota návrh takového účastníka ze soutěž vyřadí.